همشهری آنلاین: سفیر آمریکا در عراق مدعی شد: حداقل تا سال 2009 به نیروهای رزمی آمریکا در عراق نیاز است.

به گزارش ایسنا، به نقل از آسوشیتدپرس، رایان کروکر سفیر آمریکا در عراق در گفت‌وگو با این خبرگزاری اظهار داشت: وجود نیروهای آمریکایی برای مبارزه با باقی‌ماندگان القاعده و فرو نشاندن شورش‌ها ضروری است.

وی تاکید کرد که مذاکراتش را در بغداد برای حصول یک توافق‌نامه درباره‌ی حضور نیروهای آمریکایی ادامه خواهد داد، اگرچه ممکن است رییس‌جمهور آینده‌ی آمریکا شرایطی را برای خروج این نیروها تعیین کند.

کروکر در مصاحبه‌ای که در محل وزارت خارجه‌ آمریکا صورت گرفت، گفت: نیاز به نیروهای جنگی در عراق مسلما در سال آینده نیز وجود دارد اما درباره‌ چگونگی آن من نمی‌توانم چیزی بگویم.

کروکر، مذاکره کننده‌ اصلی آمریکا در گفت‌وگو با عراقی‌ها خواهد بود که در ماه جاری قرار است در بغداد انجام شود.

سفیر آمریکا اظهار داشت: فکر نمی‌کنم که القاعده در سال جاری از عراق برود و ما و عراقی‌ها می‌خواهیم مطمئن شویم که قادریم آنها را تعقیب کنیم. اما سوالاتی درباره‌ سطح این نیروها، سوالاتی است که از سوی رییس‌جمهور کنونی آمریکا و رییس‌جمهور بعدی درباره‌ آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

کروکر با این حال درباره‌ اینکه مبارزات انتخاباتی آمریکا و قول دموکرات‌ها برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق تا چه حد بر مذاکرات واشنگتن و بغداد درباره‌ی توافقنامه‌ امنیتی تاثیرگذار خواهد بود، اظهار نظر نکرد.

وی با این حال تاکید کرد که نیروهای آمریکایی در حال حاضر و آینده در عراق خواهند ماند.

کروکر گفت: اگر کسی بخواهد شرایط جدیدی وضع کند آنگاه ما نهایت سعی خود را خواهیم کرد تا بر اساس آن شرایط بهترین کاری را که می‌توانیم انجام دهیم.

سفیر آمریکا ادامه داد: ادامه‌ حضور ما چیزی است که بستگی به شرایط دارد.

مقام‌های عراقی در حال کار بر روی پیش‌نویس طرحی هستند که بر اساس آن به گفته‌ کروکر اگر شرایط اجازه دهد نیروهای آمریکایی سال آینده از عراق خارج می‌شوند اما با این حال تعدادی می‌مانند تا کارهای آموزشی را انجام دهند.

کروکر هم‌چنین درباره‌ طرح جورج بوش، رییس‌جمهور‌ آمریکا برای کاهش نیروهای این کشور در عراق در تابستان آینده اظهار نظر نکرد.

یک گردان ارتش آمریکا و دو هنگ تفنگداران دریایی در حال خارج شدن از عراق هستند و جایگزین نمی‌شوند.

چهار گردان دیگر نیز قرار است تا ماه ژوئیه‌ آینده از عراق خارج شوند و به این ترتیب تعداد نیروهای آمریکا در عراق به 130 تا 135 هزار خواهد رسید.

قرار است کروکر و ژنرال دیوید پترائوس، فرمانده‌ نیروهای آمریکایی در عراق گزارش بعدی خود را در ماه آوریل به کنگره تحویل دهند.

کروکر هم‌چنین با اشاره به دو عملیات انتحاری که روز گذشته (12بهمن) در بغداد اتفاق افتاد، گفت: القاعده نابود شده است اما هنوز آنجاست و خود را به سرعت بازسازی می‌کند.

وی ادامه داد: ما و عراقی‌ها باید بمانیم تا این تهدید حذف شود. این امری سخت خواهد بود و ما شاهد روزهایی همچون روز جمعه خواهیم بود.

سفیر آمریکا در عراق در بخش دیگری از گفت‌وگویش با آسوشیتدپرس، اظهار داشت: ما شاهد کاهش تعداد عاملان انتحاری بوده‌ایم که از خارج وارد عراق می‌شوند و این امر تنها یک امر اتفاقی نیست.

کروکر گفت: مسائل امنیتی با حمایت کشورهای عربی از جمله حضور سفیران این کشورها در عراق، موضوعات اصلی در نشست وزرای خارجه‌ کشورهای همسایه‌ عراق خواهد بود که در ماه آوریل در کویت برگزار می‌شود.

وی با انتقاد از کشورهای عربی که به رغم قول‌های داده شده حضور دیپلماتیک دائمی در عراق ندارند، از رهبران کشورهای مصر و عربستان خواست تا سفیران خود را به بغداد بفرستند. کروکر گفت: من در آنجا کمی احساس تنهایی می‌کنم!

سفیر آمریکا در عراق هم‌چنین گفت که دور جدید مذاکرات ایران و آمریکا درباره‌ امنیت عراق روزهای آینده در بغداد انجام می‌گیرد.

وی با تکرار اتهامات غرب مبنی بر حمایت ایران از شورشیان عراق مدعی شد که ایران نقشی منفی در آموزش و تامین تسلیحات و مواد انفجاری برای شبه نظامیان عراق دارد اما تاکید کرد که آماده ازسرگیری مذاکرات امنیتی سه جانبه با ایران و مقامات عراقی است.

سفیر آمریکا در عراق گفت: ایرانی‌ها ممکن است آماده بازگشت به میز مذاکرات باشند و اگر این طور باشد ما آنجا خواهیم بود. من کاملا آماده‌ام با همتای خود بر سر میز مذاکرات بنشینم و انتظار دارم که این کار را انجام دهند.

وی در عین حال گفت که قبل از انجام چنین ملاقاتی در سطح سفرا که چهارمین ملاقات وی با سفیر ایران در عراق خواهد بود، احتمالا ملاقاتی در سطوح پایین‌تر بین مقامات امنیتی دو کشور انجام خواهد گرفت.

کد خبر 43264

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز