گروه ادب و هنر: حسین خسروجردی از اعضای هیأت انتخاب مسابقه پوستر جایزه جهانی ادیان توحیدی، گفت: این مسابقه کمک می‌کند که متوجه شویم هنرمندان در جهان معاصر تا چه اندازه در انتقال مفاهیم دینی به مردم از طریق آثارشان تأثیرگذار هستند.

خسروجردی درباره برگزاری مسابقه پوستر جایزه جهانی ادیان توحیدی گفت: «سازماندهی جایزه‌ای تحت عنوان «ادیان توحیدی» همه مردم جهان امروز را دربرمی‌گیرد. برگزاری چنین مسابقه‌ای به ما  کمک می‌کند تا دریابیم که هنرمندان در جهان معاصر چه باری از انتقال مفاهیم دینی را به دوش می‌کشند و تا چه اندازه از نگاهی که در گذشته به دین وجود داشته، فاصله گرفته‌اند.»

وی با اشاره به کشوری مانند لهستان که در گذشته تحت تسلط کامل عقاید کمونیستی بوده، افزود: «با اینکه در گذشته لهستان کاملاً اسیر عقاید کمونیستی بوده، اما تفکر توحیدی بین مردم وجود داشته است و مردم از نظر جوهری، مذهبی بوده‌اند. در آثار برآمده از جریان فرهنگی آنها نیز به علت ریشه‌های دینی ناخودآگاه هنرمندان، می‌توان تأثیرات این مسئله را مشاهده کرد.

به عقیده خسروجردی این مسابقه را می‌توان در دیگر رشته‌های هنرهای تجسمی هم تکرار کرد. او در این باره گفت: «خوبی آغاز این مسابقه از پوستر این است که می‌تواند به پایگاهی برای بررسی نشانه‌ها و استعاره‌ها تبدیل شود و بعد در حوزه‌های نقاشی و مجسمه‌سازی نیز مطرح شود. این مسابقه بعد از سال‌ها می‌تواند نشان‌دهنده اتفاقاتی باشد که در حوزه به وقوع پیوسته است.»

بیان آموزه‌ها و تعالیم ادیان، بیان تصویری احوال رهبران ادیان، نیایش و صلح و آشتی چهار موضوعی است که باید در طراحی آثار پوستر جایزه جهانی ادیان توحیدی مورد توجه قرار بگیرد.

هشتم مهرماه، آخرین مهلت ارسال آثار پوستر به دبیرخانه جایزه جهانی ادیان توحیدی است. اسامی 40 اثر برگزیده برای شرکت در نمایشگاه، همزمان با عید سعید فطر، سوم آبان ماه اعلام خواهد شد.

 در ادامه یک گروه داوری متشکل از استادان و هنرمندان طراح و گرافیست از ایران و جهان، به طور مستقل آثار راه‌یافته به نمایشگاه را داوری کرده و جوایز ارزنده‌ای را به چهار اثر برگزیده اهدا خواهند کرد.

کد خبر 4372

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز