به گزارش ایرنا، علی سلطانپور روز دوشنبه در حاشیه نشست تخصصی خلیجفارس گفت: امروز ۵ نقشه دریایی ایران در سطح بینالمللی منتشر شد که سه نقشه مربوط به خلیجفارس در شمال جزیره لاوان، بندر مقام و بندر شیو و دو نقشه هم مربوط به بندر انزلی است.
وی گفت: شناوری که قصد دارد وارد بندری شود باید از نقشههای بزرگمقیاس شروع و به نقشههای کوچکمقیاس برسد از این رو داشتن نقشه برای مسیر و حتی پهلو گرفتن الزامی است.
وی ادامه داد: شناورهایی که میخواهند در بنادر تردد کنند اگر به سیستم «اکتیس» مجهز باشند ملزم هستند که نقشهها را بهصورت الکترونیکی دریافت کنند و لحظه به لحظه از میزان آب زیر آبخور شناور خود مطمئن باشند که با این کار ایمنی دریانوردی افزایش مییابد.
سلطانپور گفت: وقتی که شناور بزرگی مثلاً وارد بندر شهید رجایی میشود، بازرس تمام گواهینامهها و تجهیزات کشتی را کنترل میکند اگر شناوری که موظف به استفاده از اکتیس است، آن را نداشته باشد و نقشه هم تهیه نکرده باشد، جریمه خواهد شد.
وی درباره نحوه تهیه نقشه گفت: شناورها باید نقشه ما تهیه را کنند اما نه لزوماً این که از خود ما تهیه کنند چون ما نقشهها را تهیه کرده و به سازمان بینالمللی مرتبط میدهیم و آنها به توزیعکنندگان میدهند و سپس به متقاضیان میفروشند، مثلاً ۱۰۰ توزیعکننده در دنیا وجود دارد که نقشهها را میفروشند، سازمان بینالمللی پول را از توزیعکننده میگیرد و به ایران میدهد.
مدیر آبنگاری و امور جزر و مدی سازمان نقشهبرداری گفت: تا پیش از سال ۹۴ از نقشههای انگلیس استفاده میشد اما در این سال به مرحلهای از عمل و فناوری در زمینه تهیه این نقشهها رسیدیم که نقشههای ما استانداردهای لازم را کسب کرد از این رو توانستیم آن را در دنیا منتشر کنیم.
وی افزود: برای انتشار نقشهها در سال ۹۴ تفاهمنامهای میان کمیته ملی هیدروگرافی ایران با سازمان بینالمللی هیدروگرافی امضا شد و از آن زمان تاکنون ۲۳۴ هزار نقشه دریایی ایران با درآمدی حدود یک میلیون دلار فروخته شد.
سلطانپور گفت: تا پیش از این نقشههای دریایی انگلیس فروخته میشد و اکنون نیز در جایی که ما نقشه نداریم کماکان همان نقشه انگلیس فروخته میشود اما اگر بتوانیم تهیه کنیم انگلیس باید نقشه خود را بردارد. حتی در آبهای خارج از آبهای داخلی خود نیز اگر نقشهای تهیه کنیم و بهروزتر باشد انگلیس باید نقشه خود را بردارد.
مدیر آبنگاری و امور جزر و مدی سازمان نقشهبرداری اظهار داشت: با توجه به اهمیت موضوع این نقشهها باید بهطور مداوم بهروز شوند از این رو بهطور مرتب بهصورت هفتگی نقشهها را بهروز میکنیم تا مشکلی برای شناورها ایجاد نشود.
وی همچنین در نشست تخصصی خلیجفارس که به میزبانی سازمان نقشهبرداری کشور و به مناسبت بزرگداشت روز ملی خلیجفارس (۱۰ اردیبهشتماه) تدارک یافته بود، گفت: باید تلاش کنیم تا بدنه آبی کشور را بهتر بشناسیم و باور کنیم که کشوری دریا محور هستیم، علاوه بر این ۷۲ درصد دنیا را آب فرا گرفته بنابر این اگر کشوری در دنیا سلطه یافته ابتدا آبهای خود را شناخته است پس برای این که بتوانیم توسعه پیدا کنیم باید از این موهبت الهی در شمال و جنوب کشور بهره ببریم.
سلطانپور به اهمیت استراتژیک خلیجفارس اشاره کرد و افزود: شمال خلیجفارس که به سمت ایران است عمق بیشتری دارد بنابر این عمده ترافیک و تردد از این بخش انجام میشود، تنگه هرمز همچنان بااهمیتترین تنگه برای حملونقل نفت است و تلاش ما این است که نام خلیجفارس را زنده نگه داریم. مدیر آبنگاری و امور جزر و مدی سازمان نقشهبرداری اظهار داشت: ۹۰ درصد تجارت جهانی از طریق دریا انجام میشود بنابر این باید این بخش از کشور را تقویت کنیم و چند سالی است که این نگاه با هدف توسعه مکران پررنگ شده است.
وی به اهمیت تهیه نقشههای دریایی اشاره کرد و گفت: امروز در کشور به فناوری تهیه و بهروزرسانی نقشههای دریایی رسیدیم و تقریباً در مدت چهار سال گذشته بیش از ۲۰۰ نقشه دریایی تهیه کردیم که ۱۵۰ تا مربوط به خلیجفارس است.
سلطانپور در ادامه به بارشهای اخیر در کشور اشاره کرد و گفت: نقشهها نشان میدهد حجم زیادی آب در تالاب هورالعظیم وارد شده که این میزان در ۲۰ سال گذشته بیسابقه بوده است.
همشهری آنلاین: مدیر آبنگاری و امور جزر و مدی سازمان نقشهبرداری گفت: به مناسبت روز ملی خلیجفارس، ۵ نقشه دریایی ایرانی در سطح بینالملل منتشر شد.
کد خبر 438804
نظر شما