چهارشنبه ۱ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۸:۳۰
۰ نفر

امید کریمی: 10 سال پیش مجمعی جهانی تاسیس شد که وظیفه اش را اینگونه تعریف کرد؛ دیده بانی توسعه کارآفرینی در جهان.

پس از 10 سال، اکنون ایران به عنوان چهل و سومین عضو این مجمع شناخته می شود و به زودی سمینار منطقه ای کارآفرینی را برگزار می کند. دیده بان جهانی کارآفرینی وظیفه رصد کردن توسعه کارآفرینی در کشورهای مختلف را بر عهده دارد. GEM (دیده‌بان جهانی کارآفرینی) یک کنسرسیوم دانشگاهی مرکب از گروههای عملی ـ پژوهشی است که هدف اصلی آن ارزیابی و ارائه داده‌های پژوهشی معتبر در سطح بین‌الملل در خصوص فعالیت‌های کارآفرینانه است.

دیده‌بان جهانی کارآفرینی در سال 1997 با مشارکت دانشجویان کشورهای انگلیس، آمریکا، فنلاند و ایرلند و در دانشکده بابسون کالج و دانشکده کسب و کار لندن و با حمایت بنیاد کارآفرینی کافمن آغاز به کار کرد.

از 17 تا 20 ژانویه 2008 برابر با 27 تا 30 دیماه 86، آخرین نشست دیده بان جهانی کارآفرینی در بابسون کالج بوستون آمریکا برگزار شد که نماینده های ایران هم در آن با حمایت وزارت کار حضور داشتند. اعضای ایرانی دیدهبان جهانی کارآفرین GEM در مجمع بینالمللی این سازمان پیشنهاد تشکیلات منطقهای GEM با مرکزیت ایران دادند و پیشنویسی را تهیه کردند که به موجب آن GEM دورههای آموزشی در ایران برگزار کند.

دکتر رضوی، رییس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران درباره عضویت ایران در GEM به همشهری امارات می گوید: «ما امسال با پشتیبانی وزارت کار در کنفرانس بوستون این مجمع شرکت کردیم و به عنوان چهل و سومین کشور، عضو آن شدیم.» همزمان با ایران چهار کشور دیگر هم عضو دیده بان جهانی کارآفرینی شدند و اعضای آن را به 47 کشور رساندند.

نظام الدین فقیه، عضو ایرانی دیدهبان جهانی کارآفرینی درباره شرکت ایران در نشست اخیر دیده بان جهانی کارآفرینی می گوید: «از آنجایی که امسال عضویت ایران در این مجمع تصویب شده بود بنابراین باید الزاما در نشست اول این مجمع نمایندگان آن شرکت میکرد. در این مجمع کشورهای عضو رسما شرکت میکنند و ایران واقعا در این کنفرانس مورد احترام بود و هیچ موضوع و مساله سیاسی این مجمع عنوان نشد.»

به گفته او ایران در سالهای آینده می تواند یکی از اعضای هیات رییسه GEM شود: «پیش نویسی و قراردادهایی بین ایران و GEM در مورد برگزاری دورههای آموزشی در ایران تهیه شد.»

در آخرین نشست دیده بان جهانی کارآفرینی، موضوعاتی نظیر انتخاب پایتخت کارآفرین و شهرهای کارآفرینی در این مجمع عنوان شدند. اما ایران پیشنهاداتی در این نشست داد که موافقت اعضا روبرو شد. مثل سمینار منطقه ای کار آفرینی در ایران که به گقته دکتر رضوی، رایزنی های آن با کشورهایی مانند امارات و ترکیه شده است: «نتیجه شرکت تیم ایران در GEM 2008 این است که با همکاری GEM در توسعه کارآفرینی بین کشورهای منطقه شرکت می کنیم و کارگاه و کنفرانسی منطقه ای را در سال 2008 در همین زمینه برگزار خواهیم کرد. GEM برگزاری این کارگاه را پشتیبانی علمی می کند.»

آنطور که رضوی می گوید، دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران توافقی مشابه با یونسکو هم دارد که با اجرایی شدن هر دو توافق، ایران به قطب توسعه کارآفرینی منطقه بدل می شود.
در نشست سال 2008 دیده بان جهانی کارآفرینی، ایران دو پیشنهاد دیگر هم داده است؛ یکی بررسی کارآفرنی جوانان در کشورها است که احتمالا از سال های آینده و پس از ارائه بررسی ایران در این زمینه، صورت عام به خود می گیرد و دیگری انتشار فصل نامه بین المللی GEM در تهران. رضوی می گوید که پیشنهاد اول با همکاری سازمان ملی جوانان صورت واقعیت به خود می گیرد: «GEM کمیته کارآفرینی زنان دارد، اما جوانان نه. با پیشنهاد ما بحث جوانان هم ایجاد می شود.» در این مجمع بحث چاپ کتاب در مورد کارآفرینی زنان در سال 2008 مطرح شد.

همچنین سرافراز، یکی دیگر از ایرانیان شرکت کننده در نشست دیده بان جهانی کارآفرینی که عضو آن هم شد در باره این مجمع می گوید: «در مجمع سالانه GEM گزارشی ارائه شد که طبق آن کشورهای جهان را به دو گروه کشورهای با درآمد کم و متوسط و کشورهای با درآمد بالا تقسیم کردند که در آن وضعیت زنان کارآفرین بررسی شد. همچنین در این مجمع وضعیت زنان در قسمتهای مختلف مثل کارآفرینهای نوپا بررسی شد و عنوان کردند که یک سوم کارآفرینان جهان، زن و معمولا در زمینه کارآفرینی مردان موفق تر هستند که تنها استثنای آن کشور فیلیپین است.»

کشورهای عضو GEM هر سال ضمن ارائه گزارش جهانی فعالیت های کارآفرین و به منظور مقایسه دادههای کشورهای عضو به کمک تیمهای پژوهشی ملی، گزارش ویژه آنها را به طور جداگانه ارائه میکنند که مخاطب آنها کارشناسان ارشد، دولتها، سازمانهای بین المللی مانند جامعه اروپا، داووس، سازمان تجارت جهانی و سازمان ملل متحد است.

 همشهری امارات

کد خبر 44866

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز