بهاره خسروی-خبرنگار:به باور بسیاری از روان‌شناسان، رنگ‌ها نخستین عامل هیجان رفتاری هستند.

مهدکودک

این روزها استفاده از رنگ‌ها نه تنها در آموزش و افزایش قوه خلاقیت و ابتکار افراد، بلکه در درمان و کاهش بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی تأثیرگذار هستند. به همین بهانه و برای استفاده از نظرات کودکان و خردسالان به‌عنوان آینده‌سازان و همچنین‌ ترویج روحیه شادی و نشاط در سیمای محله‌ها، شورایاری و مدیریت محله سلسبیل دست به ابتکار جالبی زده است و برنامه آموزشی «رنگ در شهر» را در کانون کودک سرای محله سلسبیل اجرا می‌کند. در این برنامه ماکت‌هایی با نماد شهر و محله برای بچه‌ها ساخته شده و آنها براساس رنگ مورد علاقه‌شان، محله‌شان را رنگ‌آمیزی می‌کنند. خواندن این گزارش و سرک کشیدن به دنیای رنگارنگ کودکانه را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

  • رنگ آمیزی ماکت ها با دستان کوچک

خانه کودک سرای محله سلسبیل، از ماکت‌های بزرگ المان‌های شهری مانند خانه، کوچه و خیابان انباشته شده است. اندازه بعضی از ماکت‌ها از جثه بچه‌ها بزرگ‌تر است. بچه‌هایی که جثه‌ ریزتری دارند در میان ماکت‌ها گم می‌شوند. بچه‌های بزرگ‌تر برای راحتی کار، از ماکت‌های کوچک‌تری برای رنگ‌آمیزی انتخاب می‌کنند. مربی برای بچه‌ها درباره اهمیت رنگ‌ها و زیبایی آنها در شهر و محله توضیح می‌دهد و اینکه هر خانه می‌تواند رنگ خاص خود را داشته باشد. یک خانه می‌تواند سبز یا نارنجی باشد. بچه‌ها که حسابی محو قلم‌موها و گواش‌های رنگارنگ چیده شده روی میز هستند، از رنگ‌های مورد علاقه‌شان برای کشیدن بر روی سقف خانه و دیوارهای کوچه‌شان صحبت می‌کنند. البته در این میان، حواسشان به سؤال‌های مربی برای پاسخ دادن به سؤالات و مشارکت در بحث است. رنگ‌های سبز، زرد، قهوه‌ای و قرمز بیشترین طرفدار را در میان انتخاب‌های آنها داشت. پس از صحبت‌های مربی، نوبت به بچه‌ها و اجرای مراسم رنگ‌آمیزی ماکت‌ها می‌رسد.

  • کاربرد رنگ‌ها در زیباسازی شهر

آشنایی با رنگ‌ها و کاربرد آن در زیبایی چهره شهری، یکی از بخش‌های جالب برنامه آموزشی «رنگ در شهر» است. اینکه آسمان شهر ما، با رعایت مسائل زیست‌محیطی می‌تواند همیشه آبی باشد و یا زمینمان همواره سبز. اینها از جمله نکات آموزشی برنامه «رنگ در شهر» برای کودکان است که مربی کانون کودک سرای محله سلسبیل از آن یاد می‌کند: «در این برنامه روش کاربرد رنگ‌ها را در زیباسازی چهره شهری به کودکان آموزش می‌دهیم. با این مفهوم که استفاده از رنگ‌های شاد مانند زرد، بنفش، قرمز و نارنجی چه میزان می‌تواند بر روی چهره و زیبایی شهر تأثیر بگذارد. درواقع بیشتر تلاش ما آموزش جنبه زیبایی‌شناختی رنگ‌هاست.»

  • کاهش ناهنجاری‌های شهری

«محسن رهایی» دبیر شورایاری محله سلسبیل، هدف از اجرای این برنامه را کاهش آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی و ساختن محله‌ای آرام با مشارکت شهروندان بیان می‌کند و در این‌باره توضیح می‌دهد: «متأسفانه شهر و محله‌های ما چهره چندان شادی ندارند. زیرا اغلب برای رنگ‌آمیزی نمادها و المان‌های شهری از رنگ‌های تیره استفاده می‌شود. رنگ‌ها نقش مؤثری در ایجاد روحیه شادزیستی دارند. کودکان ما وقتی از در خانه بیرون می‌آیند با چهره رنگ و رو رفته و خشن شهر مواجه می‌شوند و تا دلتان بخواهد با ناهنجاری‌های بصری در چهره شهری مواجه می‌شوند. به همین منظور، برای تغییر رنگ و چهره محله تلاش کردیم با اجرای یک برنامه شاد و جذاب برای کودکان از ایده‌های آنها برای داشتن محله‌ای زیبا کمک بگیریم. در این برنامه تعدادی ماکت با نمادهای شهری برای بچه‌ها ساخته شده که از آنها می‌خواهیم براساس سلیقه خود محله‌شان را رنگ‌آمیزی کنند.»

  • طراحی محله شاداب

مهم‌ترین هدف اجرای این برنامه آموزشی برای کودکان، انتقال حس شادابی و مسئولیت‌پذیری برای داشتن محله‌ای خوش رنگ و لعاب است. «فاطمه قطوعی» مدیر محله سلسبیل با بیان این مطلب می‌گوید: «مهم‌ترین هدف ما طراحی محله‌ای شاد با مشارکت اهالی است. کودکان سفیران خانواده‌هایشان هستند و به گونه‌ای نظرات و دیدگاه‌ها و در بسیاری از مواقع حتی انتخاب‌های آنها در تصمیمات والدین‌شان مؤثر است. ما هم برای رسیدن به محله‌ای شاداب و سرسبز کار را با آموزش در میان کودکان در چند مرحله آغاز کردیم. خوشبختانه از برپایی این دوره‌های آموزشی، نتایج مطلوبی به دست آوردیم و برای همین در نظر داریم همچنان این دوره آموزشی ادامه پیدا کند.»

کد خبر 449982

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha