همشهری آنلاین: پنجمین اجلاس‌ کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران جمهوری اسلامی ایران و مغرب در تهران آغاز به کار کرد.

به گزارش روابط عمومی وزارت بازرگانی ،وزیر بازرگانی کشورمان در مراسم آغاز به کار پنجمین اجلاس‌ کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران و مغرب گفت: امضای توافق‌نامه‌های مشترک میان جمهوری اسلامی ایران و مغرب را زمینه‌ساز توسعه روابط اقتصادی و افزایش حجم تبادلات غیرنفتی میان دو کشور برشمرد.

سید مسعود میرکاظمی افزود: گسترش همکاری‌های متقابل در زمینه جلب و حمایت از سرمایه‌گذاری متقابل خارجی، اجتناب از اخذ مالیات مضاعف، توسعه روابط بانکی و گمرکی، حمل و نقل هوایی و کشتیرانی و گردشگری از زیرساخت‌های مورد نیاز در ارتقای سطح روابط اقتصادی است که با توافق طرفین در این اجلاس مطرح خواهد شد.

وی با اشاره به سابقه مناسات میان ایران و مغرب، از تشکیل شورای مشترک بازرگانان و اتاق‌های بازرگانی، اعزام هیئت‌های تجاری و برگزاری نمایشگاه‌ها به عنوان راههای آشنایی بخش خصوصی با توانمندی‌ها و ظرفیت‌های یکدیگر نام برد و افزود: یکی از سیاست های جمهوری اسلامی ایران توسعه روابط با کشورهای حوزه آفریقا خصوصاً کشورهای مسلمان است.

میرکاظمی ادامه داد: هم‌اکنون حجم تبادلات تجاری نفتی و غیرنفتی میان دو کشور بیش از 800 میلیون دلار است که امیدواریم با توجه به ظرفیت‌های خوب موجود، روابط اقتصادی میان دو کشور توسعه‌یافته و حجم تبادلات غیرنفتی با نفتی برابر شود.

در این اجلاس عبدالطیف معزوز وزیر تجارت مغرب نیز از این اجلاس به عنوان فرصتی مناسب و جدید برای جستجوی راههای پیشرفت ارتباطات میان دو کشور در زمینه‌های مختلف یاد کرد و گفت: سیاست‌ مغرب اولویت به امکانات زیربنایی و ارایه تشویق‌های مختلف به بخش‌های اقتصادی برای شناسایی فرصت‌های تجاری و اقتصادی است.

وی با اشاره به ظهور کالاهای جدید چون خشکبار، ادویه‌جات و خرما در روند مبادلات دو کشور تصریح کرد:بهترین راه، برای بهره‌برداری از توانایی‌های موجود، بر همکاری دوجانبه طرفین استوار است و از فعالان اقتصادی دو کشور دعوت می‌کنیم با شراکت‌های سودمند، مطالعات میدانی در بازارها و شرکت در همایش‌ها و نمایشگاه‌ها زمینه بهره‌برداری هرچه بهتر از توافق‌نامه‌های امضا شده را فراهم آورند.

دیدار وزیر تجارت خارجی مغرب با وزیر صنایع و معادن

همچنین وزیر صنایع ومعادن ایران در دیدار با وزیر تجارت خارجی مغرب مشترکات فرهنگی، تاریخی ومذهبی برپایه احترام متقابل بین دو کشور را زمینه ساز گسترش همکاری‌های اقتصادی وصنعتی بین دو کشور دانست و گفت: مغرب جایگاه خوبی در سیاست خارجی ایران دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت صنایع و معادن وی با اشاره به موقعیت خاص بازار این کشور در بین قاره‌های آفریقا، اروپا وآمریکاتصریح کرد: ایران با تکیه بر استعدادهای فراوان اقتصادی و صنعتی بین دوکشور می تواند درحوزه های صنعتی از جمله فولاد، تولید خودرو و صدور خدمات فنی و مهندسی، شریک مطمئنی برای این کشور باشد.

علی اکبر محرابیان گفت:امروز جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن بیش از یکصد کارخانه سیمان که بسیاری از آنها در مرحله تولید و مابقی در آستانه ورود به عرصه تولید سیمان در کشور می باشند فناوری کامل تولید کارخانجات سیمان را در اختیار دارد.

وی از آمادگی ایران برای تاسیس کارخانه سیمان وفولاد در کشور مغرب وسایر کشورهای اسلامی خبر داد وگفت: گسترش همکاریهای دوجانبه ایران ومغرب به عنوان دو کشور مهم در خاورمیانه وشمال آفریقا نقش موثری در پویائی اقتصاد جهان اسلام خواهد داشت.

وزیر صنایع ومعادن خاطرنشان کرد:تاکنون نفت وفسفات با عنوان نقطه تمرکز همکاریهای اقتصادی بین دو کشور بود ولی اینک فرصتهای زیادی از طرف ایران در حوزه صنایع غذایی، تولید انواع خودرو ،فناوری اطلاعات،کارخانجات لبنی ، دوچرخه سازی به خصوص با دارا بودن فناوری کامل ساخت نیروگاههای آبی،گازی و بادی برای تجارت با مغرب بوجود آمده است.

محرابیان افزود: شایسته است با فعالتر نمودن کمیته مشترک صنعت ومعدن،زمینه شناسایی و معرفی استعدادهای دوکشور را به بخش خصوصی یکدیگر مهیا کنیم.

همچنین  در این دیدار "عبدالطیف معزوز"  وزیر تجارت خارجی مغرب با اشاره به همکاری این کشور با  کشورهای اروپائی ،افریقائی و اتحادیه عرب بر گسترش همکاری  های دو جانبه با ایران در حوزه ها ؛ احداث تاسیسات زیربنایی ، احداث مسکن ، منسوجات ، لوازم خانگی ، ساخت قطعات هواپیما تاکید کرد.

عبدالطیف معزوز به نقش تاثیرگذار جمهوری اسلامی ایران در بین کشورهای اسلامی اشاره کرد و  از سرمایه گذاری  بخش خصوصی ایران در صنایع تبدیلی،راه آهن ،فولاد و ساخت قطعات خودروی لوگان و سیمان دراین کشور استقبال کرد.

کد خبر 45111

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز