همشهری آنلاین: راه ارتباطی نهبندان در استان خراسان جنوبی به شهداد در استان کرمان به طول 293 کیلومتر روز سه شنبه به بهره برداری رسید.

محور ارتباطی شهداد به نهبندان به طول 293 استان‌های کرمان و خراسان جنوبی را از طریق کویر به یکدیگر متصل می کند و گشایش محور موجب کاهش مسیر ارتباطی نهبندان با شهرهای شهداد، کرمان، بندرعباس، یزد و اصفهان و مسیر شهر زابل تا شهرهای شهداد، کرمان و تهران شده است.
 
به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت راه و ترابری، وزیر راه و ترابری که در مراسم گشایش راه ارتباطی شهداد به نهبندان در حضور استانداران کرمان و خراسان جنوبی، معاونین، مدیران کل راه و ترابری کرمان و خراسان جنوبی، نمایندگان مجلس و دیگر مسؤلان سخن می گفت، با اشاره به انجام پروژه های زیربنایی مطلوب در حوزه راه و ترابری بیان داشت: آزادراه اهواز به بندر امام خمینی (ه) به زودی به بهره برداری می رسد.

محمد رحمتی با اشاره به رویکرد جدید دولت در زمینه حمل و نقل ریلی، تصریح کرد: بر اساس برنامه ده ساله در زمینه حمل و نقل ریلی که از سال آینده اجرایی می شود، طول راه آهن کشور به بیست هزار کیلومتر خواهد رسید.

مهندس رحمتی اعلام کرد: در سه سال گذشته حدود 25 هزار کیلومتر راه روستایی آسفالت شده است که حجم این مقدار کار ممکن بود تا سی سال طول بکشد و امیدواریم تا پایان سال 88 کلیه روستاهای بالای70 خانوار از راه آسفالته برخوردار شوند.

وی تصریح کرد: سال آینده دو هزار میلیارد تومان بودجه به راه های روستایی اختصاص داده شده است.

وزیر راه و ترابری با اشاره به رفع گلوگاه های راه آهن، اظهار داشت: پروژه های راه آهن تا به بهره برداری کامل برسد، چند سال طول می کشد که امیدواریم در سال آینده توان راه آهن 30 درصد افزایش یابد.

مهندس رحمتی در مراسم گشایش راه ارتباطی شهداد به نهبندان که نزدیکترین راه ارتباطی مرکز کشور از استان کرمان به شرق کشور، در استان خراسان جنوبی است، بیان کرد: پروژه شهداد به نهبندان از آرزوهای دیرینه کسانی بود که به جغرافیای سرزمینی ایران آشنا هستند.

وزیر راه و ترابری تأکید کرد: مقام معظم رهبری با تیزهوشی و تیزبینی برای انجام پروژه راه ارتباطی شهداد به نهبندان تأکید داشتند که این مسأله نشان دهنده اهمیت اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و دیگر ابعاد توسعه ای این پروژه است و در تاریخ آینده کشور مؤثر خواهد بود.

وی ابراز داشت: باید انجام این پروژه تاریخی در دل کویر را مستند سازی کنیم و از کلیه کسانی که در دمای بالای 50 درجه برای انجام این پروژه تلاش کردند، نام برده شود.

مهندس رحمتی گفت: برای نخستین بار با گشایش راه ارتباطی شهداد به نهبندان امکان دسترسی به کویر لوت فراهم شده است و مردم عزیزمان لازم نیست که برای گردشگری به کویر امارات بروند.

وی با اشاره به لزوم گسترش امکانات رفاهی در راه ارتباطی شهداد به نهبندان خاطرنشان کرد: باید در زمینة جاذبه های گردشگری این محور اطلاع رسانی شود.

وزیر راه و ترابری در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: امروز هزینه هایی می شود که مشکلات را بزرگ و دستاوردها را کوچک جلوه دهند. اما باید با هوشیاری انجام این امور بزرگ را یادآوری کنیم تا در آینده شاهد انجام پروژه های بزرگتری باشیم.

وی از مسؤولان درخواست کرد که برای تأمین امنیت، پمپ بنزین و خدمات رفاهی محور ارتباطی شهداد به نهبندان تلاش کنند.

وزیر راه و ترابری با تقدیر و تشکر از کلیه کسانی که در پروژه فعالیت کرده اند، لوح تقدیر را به مدیر عامل شرکت جهاد نصر کرمان که پیمانکار این پروژه بود، اهدا کرد.

همچنین در این مراسم مهندس شجاعی مدیر کل راه و ترابری استان کرمان تصریح کرد: اتصال شهداد به نهبندان از دل کویر، مسیرهای گذشته را نصف کرده است و مقام معظم رهبری توجه ویژه به انجام این پروژه داشته اند و قسمت عمده ای از اعتبارات پروژه در سفر مقام معظم رهبری تأمین شده است.

وی تأکید کرد: اگر بگوییم در این پروژه ایثار شده است، کم نگفته ایم زیرا که این پروژه در دمای بالای 55 احداث شده و نقش مهمی در توسعه منطقه دارد.

مهندس شجاعی بیان داشت: با تکمیل محور میل 78 و استفاده از مسیر شهداد به نهبندان، مسیر ترانزیت به افغانستان 500 کیلومتر کوتاهتر می شود.

همچنین در مراسم گشایش راه ارتباطی شهداد به نهبندان به طول 293 کیلومترع مرتضوی، استاندار خراسان جنوبی گفت: این پروژه از جهت کمک به زیرساخت های امنیتی کشور و مؤلفه های توسعه اقتصادی و دسترسی آنان به بازار کشور افغانستان از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

دکتر رئوفی نژاد، استاندار کرمان نیز در این مراسم یادآور شد با گشایش محور شهداد به نهبندان، زائران ثامن الحجج (ع) با طی مسافت کمتری از این مسیر عبور می کنند.

وی توضیح داد انجام این پروژه در شرایط اقلیمی کویر ما را به یاد سختی کار در جاده هور در عملیات خیبر و بدر می‌اندازد و اینجا با همان انگیزه و با همان نیروهای جهادی پروژه راه ارتباطی نهبندان به شهداد به بهره برداری رسید.

استاندار کرمان تأکید کرد: تعبیه خدمات رفاهی، استقرار یگان تکاوری، پلیس راه و پمپ بنزین در این محور ارتباطی در دستور کار استانداری قرار دارد.

همچنین در این مراسم امام جمعه شهداد، نمایندگان مردم نهبندان کرمان با تقدیر و تشکر از وزارت راه وت رابری سخنانی را بیان کردند.

کد خبر 45305

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز