شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۷
۰ نفر

نیروگاه شهید سلیمی نکا به‌ عنوان یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین نیروگاه‌های کشور در سال‌های اخیر به خودکفایی در تولید قطعه‌های مورد نیاز و بهینه‌سازی واحدهای تولید برق رسیده است؛ ظرفیتی که، به تاکید مدیرعامل نیروگاه، تولید برق در این مرکز را تا پایان سال ۱۴۰۰ به ۲۷۰۰ مگاوات می‌رساند.

نیروگاه نکا

همشهری آنلاین -  اشکان جهان‌آرای: محسن نعمتی با بیان این‌که فعالیت‌های رو به توسعه این مجموعه مهم تولید برق کشور با سرعت خوبی در حال انجام است، گفت: نیروگاه شهید سلیمی نکا یکی از بزرگ‌ترین نیروگاه‌های کشور است که ۴۰ سال قدمت دارد و از ۲ بخش واحدهای بخار شامل ۴ واحد ۴۴۰ مگاواتی با ظرفیت مجموع ۱۷۶۰ مگاوات و یک بخش سیکل ترکیبی تشکیل شده‌ است و در مجموع ۲۲۱۴ مگاوات توان تولید برق دارد.

وی افزود: با توجه به این‌که نیروگاه نکا توسط آلمانی‌ها ساخته شد، تا چند سال پیش و قبل از تحریم‌ها قطعه‌های مورد نیاز نیروگاه از خارج خریداری می‌شد، اما پس از تحریم‌ها علیه ایران، قطعه‌های مورد نیاز در اختیار ما قرار نمی‌گرفت. بنابراین، تنها راه ممکن تولید قطعه‌های مورد نیاز در داخل کشور و با استفاده از توان متخصصان بومی بود. براین اساس، در ۵ سال اخیر در این زمینه توانستیم اقدامات مؤثری انجام دهیم و بسیاری از نیازهای نیروگاه را در داخل تامین کنیم.

مدیرعامل نیروگاه نکا با اشاره به تعدد قطعه‌های تولیدشده مورد نیاز نیروگاه در همین مجموعه بزرگ اظهار کرد: طی ۵ سال اخیر بیش از ۴۲ هزار قطعه مورد نیاز نیروگاه شهید سلیمی نکا، درهمین نیروگاه یا سایر واحدهای تولیدی کشور ساخته شد. در تولید قطعه‌هایی که تا چند سال قبل از کشورهای غربی وارد می‌شد، خودکفا شده‌ایم و با بالاترین کیفیت در حال استفاده هستند. نعمتی با بیان این‌که ارزش اقتصادی انرژی تولیدشده پس از اجرای پروژه‌های این نیروگاه در سال‌های اخیر ۴۲۰ میلیارد تومان است در حالی که هزینه نوسازی و ترمیم واحدها کمتر از ۲۰ میلیارد تومان بوده، گفت: قرار است

این پروژه‌ها را امسال هم انجام دهیم تا واحدهای دیگر نیروگاه به توان اصلی تولید برگردند و برق بیشتری از این نیروگاه وارد مدار شود.

وی از برنامه‌ریزی برای افزایش توان تولید برق نیروگاه نکا تا سال ۱۴۰۰ خبر داد و افزود: یکی از اقدامات مؤثری که برای افزایش ظرفیت نیروگاه شهید سلیمی نکا انجام شد، دریافت موافقت از وزارت نیرو برای ایجاد ۲ واحد جدید گازی با ظرفیت هر واحد ۱۶۲ مگاوات است که در مجموع ۳۲۴ مگاوات به ظرفیت اسمی تولید برق نیروگاه شهید سلیمی نکا می‌افزاید.

نعمتی عنوان کرد: در فاز دوم هم قرار است واحد بخار ۱۶۰ مگاواتی دیگری در نیروگاه ایجاد شود که در مجموع ۴۸۴ مگاوات توان تولید این نیروگاه را افزایش می‌دهد. با اجرای این پروژه‌ها نیروگاه نکا تا پایان سال ۱۴۰۰ در مجموع به توان تولید ۲۷۰۰ مگاوات خواهد رسید.  
 

کد خبر 463397

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha