مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳
۰ نفر

فرودگاه بین‌المللی و هم‌زمان منطقه ویژه اقتصادی شهر کرج به فاصله ۳۵ کیلومتری تهران در استان البرز واقع است. این فرودگاه در سال ۱۳۷۱ تأسیس شد اما به‌طور رسمی در سال ۱۳۷۶ فعالیت خود را شروع کرد.

فرودگاه پیام

همشهری‌آنلاین: منطقه ویژه اقتصادی پیام در مهرشهر کرج به وسعت ۳۶۰۰ هکتار در اراضی ۱۰هزار هکتاری فرودگاه بین‌المللی پیام واقع در استان البرز تأسیس‌شده است.

شرکت خدمات هوایی پیام به دنبال توافق بین شرکت مخابرات ایران و شرکت پست جمهوری اسلامی ایران برای تسهیل در ارائه خدمات پستی و مخابراتی شکل گرفت. تاریخچه فرودگاه پیام به اواخر دهه شصت می‌رسد.

فرودگاه پیام از سال ۱۳۶۹ با نام مرکز خدمات هوایی برای ارائه خدمات هوایی، حمل‌ونقل، توزیع بار، کالاهای پستی و ارائه خدمات بالگردی به نقاط صعب‌العبور در شرایط جوی متفاوت و پشتیبانی از عملیات توسعه و تائید و تجهیز و نگهداری مراکز، دستگاه‌ها و امکانات مخابراتی و پستی کشور فعالیت خود را شروع کرد.

با توجه به موقعیت و جایگاه شرکت و هم‌جواری آن با تهران بنا به مصوب تیرماه ۱۳۸۲ هیات دولت، ۳۶۰۰ هکتار از اراضی فرودگاه پیام به‌عنوان منطقه ویژه اقتصادی تعیین‌ شد و با توجه به وظایف مندرج در اساس‌نامه و پتانسیل قانون منطقه ویژه و امکانات موجود، فعالیت‌های شرکت در چهار زمینه خدمات فرودگاه، ایرلاین پیام، منطقه ویژه اقتصادی و هاب پستی تقسیم‌بندی شد.

هدف از تأسیس این منطقه ویژه اقتصادی، حمل‌ونقل بار هوایی و پستی، فرآوری کالا، انبارداری، خدمات سردخانه‌ای، صنایع ICT و صادرات است.

در سال ۱۳۹۰ علاوه بر مأموریت‌هایی که به شرکت واگذارشده بود استقرار صنایع سبز و پردازش واردات و صادرات در منطقه ویژه اقتصادی پیام مطرح و به وظایف قبلی اضافه شد.

موقعیت ترانزیتی منطقۀ ویژه اقتصادی پیام

فاصله اندک شرکت خدمات هوایی و منطقه ویژه اقتصادی پیام تا تهران، وجود شهرک‌های صنعتی متعدد در استان البرز، استان تهران، استان قزوین و محل تلاقی ۱۳ استان شمال و شمال غربی، موقعیت مناسبی در اختیار منطقه ویژه اقتصادی پیام در برای صادرات و واردات کالا قرار داده است.

هم‌اکنون از فرودگاه و منطقه ویژه آن برای اهدافی همچون ترانزیت باربری، فناوری اطلاعات و ارتباطات، حمل‌ونقل تجاری و پست کالا در کار گسترش صنایع ICT کشور استفاده می‌شود.

مزایای منطقه ویژه اقتصادی پیام

قرار گرفتن شرکت خدمات هوایی و منطقه ویژه اقتصادی پیام در مسیر راه‌آهن سراسری و احداث نخستین پایانه حمل ترکیبی سه وجهی جاده‌ای ریلی و هوایی منطقه پیام را از سایر مناطق ویژه اقتصادی برجسته‌تر کرده است.

نزدیکی شرکت خدمات هوایی و منطقه ویژه اقتصادی پیام به مراکز علمی و فناوری مستقر در استان تهران و البرز دلیل دیگری برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و ایجاد کریدور فاوا در این منطقه شده است.

وجود حدود ۲۵ میلیون نفر از جمعیت کشور در مجاورت شرکت خدمات هوایی و منطقه ویژه اقتصادی پیام ازنظر جغرافیای انسانی نیز پیام را از سایر مناطق کشور برجسته کرده است. علاوه بر این حضور و وجود نیروی انسانی متخصص در استان‌های تهران و البرز در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان و ICT مأموریت پیام را دررسیدن به اهدافی که برایش تعریف‌شده راحت‌تر نموده است.

منطقه ویژه اقتصادی پیام برای صادرات و واردات کالا تمام امکانات موردنیاز را داراست و در محدوده منطقه پلیس گذرنامه، اداره کل گمرک، پنجره واحد تجاری، اداره استاندارد و بانک ازجمله دستگاه‌های ارائه خدمات در منطقه ویژه اقتصادی پیام است.

در حال حاضر یک منطقه ویژه اقتصادی ۲۰۰ هکتاری درنظر گرفته‌ شده است که طرح جامع آن مصوب سال ۱۳۸۰ است. بر اساس این طرح جامع سه فاز صنعتی طراحی‌شده که فاز یک ۴۰ هکتار فاز دو ۵۶ هکتار و فاز سه ۱۸ هکتار مناطق مستقر در شرکت است.

کد خبر 471655
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha