مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۸۷ - ۲۰:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: ستاره‌شناسان یک سیستم سیاره‌ای شبیه منظومه شمسی در کیهان کشف کردند

به گزارش بی‌بی‌سی این ستاره‌شناسان دو سیاره که شبیه به مشتری و کیوان هستند کشف کرده‌اند که به دور یک ستاره که اندازه آن نصف خورشید است می‌چرخند. مارتین دومنیک از دانشگاه اندروز انگلستان در این باره گفت که این کشف جدید این گمان را مطرح می‌کند که احتمال وجود  سیستم‌های سیاره‌ای شبیه به منظومه شمسی بیشتر از آن است که فکر می‌شود. وی در ادامه گفت دانشمندان بر لبه دنیای جدیدی هستند که در آن سیستم‌های سیاره‌ای شبیه منظومه شمسی به وفور یافت خواهد شد.

دانشمندان دانشگاه اندروز در باره کشف این سیستم سیاره‌ای اعلام کردند این سیستم و سیستم‌های شبیه آن ممکن است سیاره‌های خاکی همچون زمین داشته باشند.
دکتر دومنیک در این باره گفت: ما سیستمی با دو سیاره کشف کرده‌ایم که سیاره‌های آن نقشی همچون کیوان و مشتری ایفا می‌کنند. این دو سیاره نسبت حجم، شعاع مداری و دوره مداری مشابهی با کیوان و مشتری دارند.

وی در ادامه گفت: به نظر می‌رسد که این سیستم به روشی مشابه منظومه شمسی تشکیل شده است و اگر این گونه باشد می‌توان نتیجه گرفت که منظومه شمسی سیستمی نادر در کیهان نیست. احتمال سیستم‌های دیگر در کیهان وجود دارند که سیاره‌های خاکی در آن‌ها وجود دارد.

سیستم فشرده
سیستم سیاره‌ای جدید که به دور ستاره OGLE-2006-BLG-109L  چیده شده است در مقایسه با منظومه شمسی بسیار فشرده‌تر است و در حدود 5 ملیون سال نوری از ما فاصله دارد.

گرچه تا کنون حدود 300 سیاره در کیهان شناسایی شده‌اند اما این اولین بار است که یک سیستم سیاره‌ای همچون منظومه شمسی کشف می‌شود. دکتر دومنیک در این باره می‌گوید که تنها 10 درصدر سیستم‌های سیاره‌ای که تا کنون  کشف شده‌اند بیش از یک سیاره دارند.

هدف ستاره‌شناسان از رصد کیهان برای شناسایی سیستم‌های سیاره‌ای کشف سیاره‌هایی قابل سکونت همچون زمین یا سیاره‌هایی با ویژگی‌های نزدیک به مریخ است.
شانس شناسایی سیاره‌‌ای همچون زمین در این سیستم جدید بسیار کم است چون تکنیک‌های موجود این اجازه را به ستاره‌شناسان نمی‌دهند.

کد خبر 47954

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز