شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۸۷ - ۲۱:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: روی صفحه کلیدتان می‌کوبید، بارها دابل کلیک می‌کنید، غرغرتان بلند می‌شود، اما فایده‌ای ندارد:

آن ساعت شنی کوچک راه را برای باز کردن وب‌سایتی که می‌خواهید به آن برسید، باز نمی‌کند.

بیشتر کاربران اینترنت هنگام رسیدن به مقاصد آنلاین‌شان با چنین مشکلی روبه رو شده‌اند، اما آنها اغلب مشکلات‌شان را به قطع شدن شبکه بی‌سیم‌شان یا از کار افتادن گذرای سرور نسبت می‌دهند. اما گاهی این مشکل اسرارآمیزتر است.

به گزارش لایوساینس یک پژوهش جدید علوم کامپیوتری نشان می‌‌دهد که در لحظه‌ای معین پیام‌هایی سراسر در سراسر جهان در سیاهچاله‌های اینترنتی گم می‌شوند.

اتان کاتز - باست دانشجوی فوق‌لیسانش علوم کامپیوتر در دانشگاه واشنگتن و مشاورش آویند کریشنامورتی برای مواردی که یک تقاضا برای دیدن یک وب‌سایت یا ای میلی که فرستاده شده است در مسیری که معلوم است درست کار می‌کند گم می‌شود، برنامه‌ای را طراحی کرده‌اند تا به طور مداوم به جستجوی چنین شکاف‌های عجیب اینترنتی بپردازد.

برای اطمینان از این که سیاهچاله‌هایی که آنها پیدا می‌کنند صرفا به علت اشکال در کاربر انتهایی یا سرور میزبان نیست، آنها به دنبال کامپیوترهایی گشتند که از بخشی از اینترنت قابل دسترسی بودند، اما از بخشی دیگر نه، به عبارت دیگر مشکلی در مسیر باید به وجود آمده باشد.

کاتز-باست در این باره گفت: "هنگامی که ما بررسی چهارماهه ابتدایی خود را انجام دادیم و دیدیم که چقدر مشکلاتی از این نوع وجود دارد، مبهوت شدیم. در ابتدا فکر نمی‌کردیم که این مشکل این قدر به صورت مکرر رخ دهد. اما شیوع آن بسیار بیش از حدی بود که فکر می‌کردیم."

اکنون این گروه محققان وب را از لحاظ این سیاهچاله‌ها پایش می‌کنتد و نقشه‌ای از مکان‌هایی در سراسر دنیا در یک لحظه معین دچار این مشکل می‌شوند، ارسال می‌کنند. آنها امیدوارند این داده‌ها به فراهم‌آورندگان سرویس‌های اینترنتی کمک کند که مسیر مشکلاتی را که شبکه‌های‌شان دچار آن می‌شود، ردیابی کنند.

این دانشمندان این سیستم نظارتی را هابل نامیده‌اند، چرا که تلسکوپ فضایی هابل نیز می‌تواند سیاهچاله‌ها را هر چند از نوع کیهان‌شناختی‌شان کشف کند.

دانشمندان امیدوار هستند که داده‌های‌شان همنواختی اینترنت را که ما به طور فزاینده‌ای برای اطلاعات حیاتی به آن وابسته می‌شویم، بهبود بخشد.

کد خبر 48545

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز