دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۸:۳۰
۰ نفر

گویا قرار است بالاخره انتظارها به سر برسد و در چند ماه آینده شاهد اکران فیلمی از دو بازیگر بزرگ سینما در کنار هم باشیم.

«ال پاچینو» و «رابرت دنیرو» بازیگرانی که حضور هر کدام از آنها به تنهایی و در یک فیلم باعث می‌‌شود همه توجه‌ها به آنها جلب شود، این بار در کنار هم و در یک فیلم بازی کرده اند که تا به امروز و حتی با پایان فیلمبرداری، با سکوت عوامل آن، کمتر خبری از حواشی و متن به بیرون درز کرده است.

« قتل عادلانه» دو بازیگر محبوب حال حاضر سینما را در کنار هم قرار داده و همین مسئله باعث شده که از مدت‌ها پیش و با اعلام خبر ساخت فیلم، همه برای دیدن آن لحظه شماری کنند.

 این وقت نمایش است

«قتل عادلانه» ، آنطور که به تازگی اعلام شده از 12 سپتامبر 2008 به نمایش درمی‌‌آید. این تاریخ زمان اکران قتل عادلانه در آمریکاست و تاکنون نمایش این فیلم در دو کشور دیگر یعنی روسیه و هلند هم قطعی شده است.این فیلم را «جون اونت » کارگردانی کرده و «راسل گویرتز» فیلمنامه آن را نوشته است.

جون اونت که فعالیتش را در عرصه ساخت فیلم در سال ۱۹۷۶ و به عنوان دستیار تهیه‌کننده در برنامه «این وقت نمایش است» آغاز کرد، در سال ۱۹۹۱ با نوشتن و ساخت فیلم «گوجه سبزهای سرخ شده» به شهرت رسید که در دو بخش جایزه اسکار هم کاندیدا شد. اما به جز این اونت با فیلم 88 دقیقه بیشتر شناخته می‌‌شود.

فیلمی که سال 2007 به نمایش در آمد و «ال پاچینو» در آن حضور داشت،  با این حساب «قتل عادلانه» دومین همکاری اونت و ال پاچینواست. در ابتدا قرار بود «جیمز فولی» خالق «گلن گاری، گلن راس» و پاچینو این فیلم را به اتفاق هم کار کنند، اما فولی کنار گذاشته شد و جون اونت برای کارگردانی این فیلم انتخاب شد.

در واقع استقبال گسترده‌ای که مردم از فیلم 88 دقیقه که در ژانر جنایی و پلیسی ساخته شده بود، کردند باعث شد که اونت باردیگر تصمیم بگیرد فیلمی در این ژانر و با موضوعی پلیسی و جنایی بسازد و این بار به جز آل‌پاچینو یک برگ برنده دیگر را هم در اختیار گرفت؛ «رابرت دنیرو» که می‌‌توانست به فیلم کمک زیادی کند.

در قتل عادلانه به جز رابرت دنیرو و ال پاچینو، بازیگرانی چون کرتیس فیفتی سنت جکسون، دانی والبگ و برایان دنهی هم حضور دارند که البته حضور پاچینو و دنیرو بازی این بازیگران را تحت تاثیر قرار داده و کمتر خبر یا مطلبی درباره حضور آنها در این فیلم منتشر می‌‌شود.

این فیلم را کمپانی «میلینیوم فیلم» تهیه کرده و قرار است توسط دو کمپانی اورچر فیلم و مونلایت فیلم هم پخش شود. رندل امرت، تهیه کننده این فیلم، محرک اصلی ساخت این فیلم جنایی را خود پاچینو و دنیرو خوانده و گفته است:«آنها دوستند و همه این ماجرا از همین دوستی این دو آغاز شد.»

 آوی لرنر، دیگر تهیه‌کننده فیلم، معتقد است که این یک واقعه تاریخی است. او می‌‌گوید: «آنها فقط در دو صحنه در مقابل هم بازی کردند؛ اما در این فیلم در کل مدت فیلم با هم در تقابل خواهند بود.»

 تعقیب و گریز، زد و خورد

وقتی خبر بازی این دو بازیگر بزرگ سینما در یک فیلم منتشر شد خیلی‌ها فکر کردند که مانند تجربه قبلی همکاری این دو، قرار است آنها رو درروی هم بازی کنند اما  این بار دنیرو و پاچینو با هم همکاری می‌‌کنند تا معمای قاتلی را حل کنند. داستان درباره روستر با بازی پاچینو و ترک با بازی دنیرو، دو تا از کارآزموده‌ترین پلیس‌های شهر نیویورک است که در تعقیب رد پای یک قاتل زنجیره‌ای هستند.

بعد از 30 سال خدمت در فضای بسته و سنگین پلیس نیویورک، این دو پلیس باید آماده گذراندن دوران بازنشستگی بشوند؛  اما قبل از اینکه آنها بتوانند نشان‌های پلیس خود را کنار بگذارند و بازنشسته شوند، مامور بازجویی از قاتلی می‌‌شوند که بسیار حرفه‌ای است  ولی  آنها در دستگیری و اثبات جرم او در دادگاه موفق نیستند و قاتل باز هم به آدمکشی ادامه می‌‌دهد. ژانر جنایی، همیشه یکی از محبوب‌ترین ژانرهای سینمایی در میان علاقه‌مندان سینما بوده است،  هم منتقدان و هم تماشاگران عادی آن.

به همین دلیل  فیلم‌های این ژانر معمولا فیلم‌های پرفروشی می‌‌شوند. هیجان ناشی از صحنه‌های تعقیب و گریز و زد و خورد، یافتن سرنخ و بالاخره دستگیری قاتل و جنایتکار، تماشاگران را تا آخرین لحظه همراه خود می‌‌کشاند.

«قتل عادلانه» نیز از این قاعده مستثنی نیست و علاوه بر شاخصه‌های فیلم‌های جنایی، دنیرو و پاچینو را هم در اختیار دارد و به این ترتیب دیگر درباره گیشه و فروش فیلم نگرانی ندارد. در واقع می‌‌توان پیش بینی کرد که علاقه‌مندان به بازی ال پاچینو، علاقه‌مندان به بازی  رابرت دنیرو، علاقه‌مندان به سبک جنایی و حتی مخالفان این دو بازیگر سرشناس، این فیلم را از دست نمی‌دهند و برای تماشای آن به سالن‌های سینما می‌‌روند.

  مخمصه

اولین باری که رابرت دنیرو و ال پاچینو در یک فیلم و در کنار هم بازی کردند، 13 سال پیش و در فیلم «مخمصه» بود. این فیلم را مایکل مان کارگردانی کرد و حضور این دو بازیگر بزرگ سینما باعث شد که از فیلم استقبال گسترده ای شود؛اما در واقع دنیرو و  پاچینو فقط در دو صحنه رو در روی هم قرار می‌‌گرفتند.

صحنه صحبت وینسنت با نیل در رستوران و صحنه درگیری این دو در فرودگاه و در باقی صحنه‌ها این دو با هم ارتباطی نداشتند و داستانی جداگانه از زندگی این دو روایت می‌‌شد.

اما همین دو صحنه هم بسیار مورد توجه قرار گرفت و از آن  به عنوان به یاد ماندنی‌ترین سکانس تاریخ سینما یاد می‌‌شود.داستان فیلم درباره گروهی بود که دست به سرقت می‌‌زنند و سر گروه آنها مردی به نام نیل با بازی دنیرو است. در آخر سرقت یکی از آنها کسی را می‌‌کشد و این قتل‌ها ادامه پیدا می‌‌کند.

در این میان پلیسی به نام وینسنت‌ هانا با بازی پاچینو مسئول پیگیری این پرونده می‌‌شود و به این ترتیب تعقیب و گریزی شکل می‌‌گیرد. البته پاچینو و دنیرو در پدر خوانده 2 نیز همبازی بودند، اما هیچ صحنه ای روبه روی هم نداشتند.

88 دقیقه

اولین باری که «ال پاچینو» و «جون اونت» با هم همکاری کردند در فیلم «88 دقیقه » بود. ال پاچینو در این فیلم نقش جک گرم استاد دانشگاه و روانشناس موفق پلیس سیاتل را بازی می‌‌کند که بر اساس شواهد یافته شده توسط او، قاتلی سریالی به نام جان فورستر حکم اعدام دریافت کرده است. صبح روزی که باید فورستر اعدام شود، جک زمانی که به دفتر کار خود می‌‌رسد خبردار می‌‌شود یکی از بیمارانش شب گذشته به قتل رسیده است.

 جک در راه دانشگاه تلفنی از فرد ناشناسی دریافت می‌‌کند که به او می‌‌گوید 88 دقیقه بیشتر از زندگیش باقی نمانده است. این 88 دقیقه برای جک تداعی کننده حادثه‌ای بسیار تلخ در گذشته است. حادثه‌ای که هیچ کس از آن خبر ندارد.آلیشا ویت، لی لی سوبیسکی، امی برنمن، ویلیام فورسایت، دبرا کارا اونگر، بنجامین  مکنزی، نیل مک داناف، لی کرینز و استیون مویر بازیگرانی بودند که در این فیلم و در کنار پاچینو حضور داشتند.

همشهری  امارات- 1اردیبهشت 1387

کد خبر 49425

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز