شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۶:۵۹
۰ نفر

مهدی قمصریان: نهمین وزیر در آستانه تغییر دولت نهم در آخرین روزهای حضورش در وزارت کشور از حرف‌های ناگفته بسیاری سخن گفت که البته بسیاری از آنها سربه مهر باقی خواهند ماند.

مصطفی پورمحمدی که پارسال به وی لقب دوست رسانه‌ها دادند خبرنگاران حوزه وزارت کشور را دعوت کرد تا در جمع آنها از مهم‌ترین مسئله روز یعنی انتخابات گزارش کاملی ارائه کند اما آنچه بیش از انتخابات برای نمایندگان رسانه‌ها جذابیت داشت، موضوع تغییر خود او بود.

نشست پورمحمدی با خبرنگاران برای حسن ختام انتخابات بود و برای همین، وزیر فعلی کشور از خبرنگاران خواست تا فقط درباره انتخابات از او بپرسند و مسائل حاشیه‌ای را به زمان‌های دیگری موکول کنند.

این درخواست پورمحمدی در چند سؤال اول خبرنگاران رعایت شد اما بالاخره آنها صبرشان لبریز شد و نظر وزیرکشور را درباره کناره‌گیری از وزارتخانه‌ای که او ۳۲ ماه است بر مسند مدیریت آن تکیه زده پرسیدند. پورمحمدی در حالی که لبخند می‌زد، گفت:‌ گویا شما برای رفتن من خیلی عجله دارید.

حکم سرپرست

وزیر کشور که ظاهراً تمایلی برای سخن گفتن درباره این مسئله نداشت، در برابر پرسش‌های مکرر و متعدد خبرنگاران تاکید کرد: تا این لحظه هیچ حکمی مبنی بر انتخاب سرپرست وزارت کشور به ما نرسیده است یا اگر حکمی از سوی رئیس‌جمهوری صادر و ابلاغ شده باشد، من از آن بی‌اطلاعم.

علی سعیدلو، معاون اجرایی رئیس‌جمهوری هفته گذشته و در جریان سفر استانی دولت به همدان از امضا شدن حکم سرپرستی محمدرضا رحیمی، رئیس دیوان محاسبات کشور برای تصدی مسئولیت وزارت کشور خبرداده بود که البته تکذیب و رد اخباری از این دست که این روزها از زبان دولتمردان شنیده می‌شود، چندان دور از ذهن نیست.

یک دلیل آن هم اینکه براساس بخش دیگری از اظهارات سعیدلو باید مراسم تودیع پورمحمدی برگزار می‌شد که این چنین نشد.

تغییر وبلاگی

این که براساس یادداشت محمود احمدی‌نژاد در وبلاگ شخصی‌اش دلیل تغییر برخی مدیران عالی رتبه و تعدادی از وزیران، مقاومت آنها در برابر نوآوری است، موجب طرح موضوع تغییر وزیر کشور نشده است؛ این اعتقادی است که پورمحمدی دارد.

وزیر کشور که بسیاری او را قوی‌ترین وزیر کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی می‌دانند اما احمدی‌نژاد نمی‌تواند با او در دولت خود همکاری کند، در برابر این سؤال که بالاخره چرا می‌خواهند که او نباشد، با لحنی که می‌توان از آن گلایه برداشت کرد، گفت: شاید خود من هم خیلی نمی‌دانم به چه دلیلی تغییر کرده‌ام.

نباید انتظار داشت که پورمحمدی مانند داوود ‌دانش‌جعفری در جلسه تودیع خود یا بعد از آن سخنان آنچنانی در نقد دولت بر زبان جاری کند؛ هرچند که او بر داشتن حرف‌های ناگفته بسیاری به‌دلیل جایگاه مدیریتی‌ و مسئولیت‌هایش در طول سال‌های گذشته تاکید می‌ورزد، اما در عین حال بنای وزیر فعلی کشوراین است که تنها در بخش‌هایی که به نفع مردم و مصالح نظام است، صحبت کند.

لازمه شخصیت کسی که سال‌ها در مناصب مدیریتی به ویژه در بخش‌های امنیتی و کلان کشور حضور داشته است، چیزی جز این نیست که بخش‌های زیادی از حرف‌های نگفته خود را در سینه محفوظ نگه دارد و پورمحمدی هم تصریح می‌کند که بعید است در زمان حیات و زندگی، حرف‌هایش قابل گفتن باشد.

ضربه به آرامش

وزیر کشور سپس خیال همه خبرنگاران تشنه سوژه و جملات خاص را راحت کرد که با وجود نداشتن مضایقه از اطلاع رسانی صادقانه و شفاف به مردم، هر آنچه مصلحت باشد می‌گوید ولی بخش‌هایی را که به آرامش و امنیت کشور لطمه بزند، هرگز بیان نخواهد کرد.

البته این سؤال در میان خبرنگاران ایجاد شد که برخی از این حرف‌های ناگفته که ممکن است به آرامش و امنیت کشور لطمه بزند، چیست؟

چرا که جنس حرف‌های پورمحمدی شاید بر اقتصاد تاثیر نگذارد آنچنان که اظهارات وزیر پیشین اقتصادی و دارایی چنان کرد اما قطعا حرف‌های مهمی خواهد بود که وزیرفعلی کشور ظاهرا تا مدتی قصد گفتن آنها را ندارد. وزیر کشور همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا روزی که در مجلس از برنامه‌های خود دفاع می‌کردید، انتظار چنین روزی را داشتید؟ گفت: مگر می‌شود انتظار چنین روزی را نداشت.

سیدمجتبی ثمره هاشمی که مشاور ارشد رئیس‌جمهوری و از نزدیکان احمدی‌نژاد شمرده می‌شود هم در جریان بازدید از ستاد انتخابات کشور به خبرنگاران گفته بود که از تغییرات احتمالی در وزارت کشور کم‌اطلاع است و همین موضوع باعث شد که این گمانه در میان رسانه‌ها تقویت شود که شاید موضوع جابه‌جایی پورمحمدی ملغی شده و این گمانه با اظهار نظر پورمحمدی اندکی قوت یافت، زمانی که او درباره برگزاری انتخابات آینده ریاست‌جمهوری گفت: اگر بنده مسئول برگزاری انتخابات باشم صددرصد انتخابات بعدی را رایانه‌‌ای برگزار می‌کنم. 

زمان تودیع وزیر

هرچند وزیرکشور در حال خروج از محل نشست با خبرنگاران، زمانی که با این سؤال رسانه‌ها درباره زمان جلسه تودیعش مواجه شد، از تصمیم‌گیری در آینده در این باره خبرداد اما خبرنگار همشهری کسب اطلاع کرد که زمان معرفی سرپرست جدید وزارت کشور پس از پایان سفر دوره‌ای رئیس‌جمهوری به کشورهای پاکستان، سریلانکا و هند خواهد بود.

کد خبر 50024

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز