همشهری آنلاین: معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: قیمت مسکن به پارامترهای زیادی بستگی دارد و با انتشار اوراق مشارکت رهنی، معادلات مربوط به قیمت مسکن دستخوش تغییراتی خواهد شد.

سیدعلی حسینی تصویب و اجرایی‌ شدن مقررات لازم برای انتشار اوراق مشارکت رهنی را یکی از برنامه‌های مهم معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس در سال 87 اعلام کرد و گفت: هیات مدیره سازمان به زودی ضوابط تکمیلی این اوراق را تصویب خواهد کرد تا نخستین مجوز انتشار اوراق مشارکت رهنی صادر شود.

وی در مورد ساز و کار اوراق مشارکت رهنی افزود: با انتشار این اوراق، بانک‌ها می‌توانند مطالبات خود را به یک شرکت واسط منتقل کنند تا این شرکت به پشتوانه این مطالبات، اوراق مشارکت منتشر کند.

مجموعه این فرآیند به بانک‌ها کمک خواهد کرد، حساب سرمایه خود را آزاد کرده و بتوانند وام‌های جدید به مردم دهند. بانک‌ها به‌واسطه نسبت کفایت سرمایه معین نمی‌توانند بیش از حد مجاز تسهیلات بدهند. تخصیص مناسب تسهیلات جدید می‌تواند به نوبه خود هم طرف عرضه و هم طرف تقاضا را در بازار مسکن تقویت و معادلات فعلی این بخش را تغییر دهد.

حسینی ادامه داد: انتشار اوراق مشارکت به پشتوانه مطالبات، می‌تواند بخشی از نقدینگی سرگردان در جامعه را جمع‌آوری کند که این امر اثرات ضد تورمی نیز خواهد داشت.

افشای اطلاعات شرکت‌های بزرگ بورسی از طریق "کدال"

حسینی با بیان اینکه تا پایان سال 86، 45 شرکت بورسی آموزش‌های لازم جهت ارسال اطلاعات از طریق شبکه اطلاع‌رسانی ناشران (کدال) به بازار را دیده‌اند، گفت: تا پایان امسال شرکت‌های بزرگ بورسی اطلاعات خود را از طریق این سامانه به بازار منعکس خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد به دلیل وجود برخی از محدویت‌ها (تجهیز سیستم‌های نرم‌افرازی و آموزش نیروی انسانی شرکت‌ها) ارائه اطلاعات از طریق کدال تا قبل از پایان سال 87 اجباری نخواهد بود اما امیدواریم اکثر شرکت‌ها با فراهم کردن تمهیدات لازم، استفاده از این سامانه الکترونیکی را آغاز کنند.

تاثیر بسته سیاستی ـ نظارتی بانک مرکزی بر بازار سرمایه

عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد بسته سیاستی ـ نظارتی بانک مرکزی در سال 87 گفت: بازار سرمایه از دو منظر با شبکه بانکی کشور در تعامل است.


شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ‌های زیر مجموعه بانک‌ها، یا در بورس پذیرفته شده‌اند یا مدیریت تعدادی از شرکت‌های بورسی را در اختیار دارند که بدون شک اجرای بسته فوق تاثیراتی را بواسطه این شرکت‌ها در بازار به همراه خواهد داشت.

وی گفت: حضور بانک‌های خصوصی به عنوان شرکت پذیرفته شده در بورس نیز می‌تواند اثرات مستقیم اجرای بسته سیاستی ـ نظارتی را در بازار نمایان سازد. به همین علت سازمان بورس و اوراق بهادار از سه بانک خصوصی حاضر در بورس خواسته است تا به طور مشخص اثرات این بسته را بر وضعیت مالی آتی خود ارائه نمایند تا این سازمان پس از بررسی‌های لازم این اطلاعات را در اختیار بازار قرار دهد.

از سهامداران نیز خواسته‌ایم تا زمانی که بانک‌های مذکور اطلاعات مربوطه را ارائه نداده‌اند، در تصمیمات خود نسبت به خرید یا فروش سهام این بانک‌ها مفاد بسته سیاستی ـ نظارتی را مدنظر قرار دهند.

حسینی در مورد مخالفت بانک مرکزی با ارائه تسهیلات 1500 میلیارد تومانی خرید سهام گفت: در این زمینه سیاست‌های بانک مرکزی لازم‌الاجرا است لیکن باتوجه به پیوستگی بازار پول و سرمایه، امیدواریم بانک مرکزی همکاری‌های لازم را در حد توان برای رونق بازار سرمایه انجام دهد.

وی تصریح کرد بانک‌های مرکزی در تمام دنیا نسبت به مسائل بازار سرمایه حساسیت نشان می‌دهند و در مواقع ضروری با تزریق نقدینگی از بازار حمایت می‌کنند.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: با توجه به حجم زیاد سهام شرکت‌های دولتی که از طریق سازمان خصوصی عرضه می‌شود، کمبود نقدینگی در بازار محسوس است که یکی از راههای تقویت طرف تقاضا، ارائه تسهیلات به خریداران سهام است تا آنان بتوانند در برهه کنونی حضور فعالی در بازار سرمایه داشته باشند.

وی روش‌های فروش با قیمت معین برای عرضه‌های اولیه شرکت‌های مشمول اصل 44 قانونی اساسی را یکی از راهکارهای تقویت بازار سرمایه اعلام کرد و افزود: در این روش سهامداران می‌توانند از طریق شعب کارگزاری و یا بانک نسبت به خرید سهام اقدام کنند.


این روش مستلزم آن است که رویه عرضه‌های اولیه در بورس تغییر یافته و با استفاده از خدمات شرکت‌های تامین سرمایه و تعامل این شرکت‌ها با سازمان خصوصی‌سازی، عرضه سهام دولتی با قیمت معین در سطح وسیع صورت پذیرد. در این روش باید فرصت کافی به سهامداران عادی داده شود تا آن‌ها بتوانند وارد فرآیند خرید شوند.

بازار معاملات قراردادهای آتی آماده راه‌اندازی است

نرم‌افراز معاملاتی، مقررات و آموزش‌های لازم برای راه‌اندازی معاملات قراردادهای آتی فراهم شده است و امید می‌رود به زودی فعالیت آن در بورس کالای ایران شروع شود.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: دومین دوره کلاس آموزشی نحوه انجام معاملات قراردادهای آتی برای کارگزاران در فروردین ماه امسال به پایان رسید که مجوزهای لازم به نمایندگان این شرکت‌ها داده خواهد شد.

وی ادامه داد: جلسات مختلفی نیز میان مسئولان بورس کالای ایران و سرمایه‌گذاران و علاقمندان بالقوه این بازار برگزار شده است تا هر چه سریعتر این معاملات عملیاتی شود.

حذف تابلوی چهارم

براساس دستورالعمل جدید پذیرش از ابتدای خردادماه سال جاری، دیگر تابلوی چهارمی وجود نخواهد داشت.

حسینی گفت: از این پس بازار اول (شامل تابلوی اصلی و فرعی) و بازار دوم خواهیم داشت به طوری‌که شرکت‌هایی که حائز حداقل شرایط باشند در بازار دوم طبقه‌بندی خواهند شد. در این میان هیات پذیرش می‌تواند به آندسته از شرکت‌های موجود که شرایط بازار دوم را ندارند، یک سال اجازه حضور در این بازار را بدهد.[تشکیل بازار اول و دوم برای بورس تهران]

کد خبر 50067

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز