گروه سیاسی: رضا عبداللهی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس، واقعی کردن قیمت را در پرهیز از اسراف و انجام صرفه‌جویی ....

لازمه، عمل به سخنان رهبری در خصوص پرهیز از اسراف و صرفه‌جویی می‌داند و اعتقاد دارد اگر قیمت تمامی کالاها از جمله آب، برق، گاز، نان و... به قیمت واقعی و تمام شده در یک فضای رقابتی و سالم عرضه شود همه چیز درست مصرف می‌شود و اتفاقاً با این کار قدرت خرید مردم نیز بالا می‌رود.

عبداللهی با بیان اینکه در بسیاری از موارد مردم کشور ما دچار مصرف‌زدگی و اسراف و به هدر دادن منابع و سرمایه‌ها هستند و در واقع یاد نگرفته‌ایم که چگونه بهینه و درست مصرف کنیم که اگر فرهنگ استفاده درست در مردم نهادینه شود بیش از همه به نفع خود مردم است زیرا در صورت استفاده بهینه و به اندازه کالاها و منابع توسط مردم، دست دولت برای ایجاد امکانات و تسهیلات بیشتر در سایر حوزه‌هایی که به آن نپرداخته و یا کمتر پرداخته باز می‌شود.

عبداللهی همچنین با بیان اینکه مخاطب مقام معظم رهبری در بحث صرفه‌جویی و پرهیز از اسراف، همه مردم ایران و مسئولان و دستگاه‌ها هستند خاطرنشان می‌کند؛ «در بحث انضباط مالی قطعاً مخاطب رهبر انقلاب دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی و عمومی و از جمله دولت است که دولت باید با دقت و انضباط به بودجه تصویب شده عمل کند و سقف‌های تعیین شده در بخش‌های عمرانی و جاری را رعایت کند تا بعد از مدتی مجبور نشود طی کوران لایحه و یا متمم‌هایی به مجلس بخواهد منابع بیشتری در اختیار دولت گذاشته شود.

پیام رهبری رعایت انضباط مالی دولت است

دکتر جمشید پژویان، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی تاکید رهبر انقلاب را در داشتن انضباط مالی، صرفه‌جویی و پرهیز از اسراف «دولت» می‌داند و می‌گوید: به نظر می‌رسد به احتمال بسیار زیاد تاکید رهبر انقلاب مبنی بر رعایت انضباط مالی و صرفه‌جویی و پرهیز از اسراف «دولت» است. زیرا این دو مقوله مجموعا یک بسته اقتصادی محسوب می‌شوند. وی می‌گوید:به نظر می‌رسد اظهارات رهبر انقلاب در واقع یک پیام به دولت است که بیشتر مراقب هزینه‌هایش باشد و آن را کنترل کند زیرا یکی از مشکلات اساسی در اقتصاد کشور ما کسری بودجه دولت است که در اثر سوء مدیریت و بی‌انضباطی مالی ایجاد می‌شود و بنابراین این اظهارات به طور غیرمستقیم به دولت است که مراقب هزینه‌ها و درآمدهایش باشد و از اسراف بپرهیزد.

این عضو هیات علمی دانشگاه در عین حال مردم را بخش دیگری از مخاطبان رهبری در این پیام می‌داند و می‌گوید:مادامی که قیمت‌ها تمام‌شده و واقعی نباشد مصرف مردم هم زیادتر از نیاز واقعی است و بنابراین باید به سمت واقعی کردن قیمت‌ها پیش برویم. وی با بیان اینکه نمی‌توان به مردم گفت اسراف نکنید، خاطر نشان کرد:در واقع مردم گمان نمی‌کنند که اسراف می‌کنند تا در صدد صرفه‌جویی برآیند زیرا می‌بینند هرچه را که می‌خرند مصرف می‌کنند، بنابراین تا قیمت‌ها واقعی نشود مصرف هم بهینه نخواهد شد.

 عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به این پرسش که باتوجه به گرانی و تورم موجود و درآمدهای پایین مردم چگونه می‌توان قیمت‌ها را تمام‌شده و به صورت واقعی عرضه کرد،می‌گوید:متاسفانه تورم پتکی شده است که از این طریق عده‌ای که سیاست‌های دولت را دوست ندارند برمی‌دارند.

دکتر پژویان در عین حال با بیان اینکه تورم موجود در درجه اول ناشی از سیاست‌های اشتباه دولت است می‌گوید در حال حاضر نرخ بالای تورم را داریم و تصور نکنید که با واقعی کردن قیمت‌ها و افزایش بهای کالاها  یکباره و الزاما با تورم شدید مواجه خواهیم شد. این صاحب‌نظر اقتصادی تصریح می‌کند: اولا با واقعی کردن قیمت‌ها، افزایش قیمت  را در تمامی کالاها و خدمات شاهد نیستیم و تنها بخشی از کالاها و خدمات افزایش قیمت پیدا می‌کند، ضمن آنکه اگر دولت بتواند با اتخاذ سیاست‌های مالی درست و رعایت انضباط مالی نقدینگی را نیز کنترل کند قطعا با فشار بسیار کمی از این مرحله گذر خواهیم کرد.

وی تاکید می‌کند: اجرای این سیاست قطعا صرفه‌جویی و پرهیز از اسراف را به دنبال خواهد داشت و منجر به بهینه‌سازی فرهنگ مصرف مردم نیز خواهد شد و بنابراین امیدوار هستیم دولت بتواند با اجرای سیاست‌های مناسب اصلاحات جدی را در عرصه اقتصادی به عمل آورد و به تاکیدات مقام معظم رهبری نیز جامه عمل بپوشاند.

آثار سوء اجتماعی اسراف دولت

ایرج ندیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، اظهارات رهبر انقلاب در خصوص رعایت انضباط مالی و پرهیز از اسراف و صرفه‌جویی را دولت و مردم می‌داند و رهبری طبیعتا در انجام ارشاد و نصیحت می‌تواند چندگانه عمل کند.

وی می‌افزاید: پیام رهبر انقلاب به مردم قطعا در راستای اعتقادات دینی و مذهبی ملت ماست زیرا قرآن دو پدیده زشت اسراف و تبذیر را گناه کبیره می‌داند. وی می‌افزاید: در یک اقتصاد درست و اصولی هر فردی باید هر کالایی را به اندازه نیاز و به جای درست خود مصرف کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطر نشان می‌کند: به نظر می‌رسد پیام و تاکید رهبر انقلاب در پرهیز از اسراف در رابطه با دولت مهمتر از سایر بخش‌ها باشد زیرا اسراف دولت اولا تصرف مال غیر است چون دولت و تمامی قوای سه‌گانه و نهادهای عمومی در حقیقت امانتدار اموال مردم هستند و بنابراین اگر این مجموعه در بخش‌های مختلف بیش از حد و غیر ضروری استفاده کند در واقع بدون اجازه در اموال مردم دخل و تصرف کرده است.

ندیمی با بیان اینکه «اسراف کردن دولت در استفاده از منابع و امکانات عواقب و آثار اجتماعی سویی را دنبال دارد» خاطر نشان می‌کند: این اقدام دولت قطعا موجبات الگوسازی منفی را فراهم می‌کند و مردم نیز به نوعی تشویق می‌شوند که مصرف غیربهینه و غیرضروری داشته باشند.  این عضو کمیسیون اقتصادی تاکید می‌کند: دولت هزاران میلیارد تومان پول دارد و هرگونه سوء استفاده از اموال عمومی حقوق مردم را از بین می‌برد.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید به سمت کوچکتر شدن و اتوماسیون خدمات اداری پیش برود، خاطر نشان می‌کند: با این اقدام، دولت هم به خود و هم به مردم خدمت کرده است و به توصیه‌ها و رهنمودهای مقام معظم‌رهبری نیز قطعا عمل خواهد شد.

کد خبر 50554

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز