طرح «فاصله‌گذاری اجتماعی»، پروتکل ستاد مقابله با «کرونا» است که برای جلوگیری از شیوع گسترده بیماری کرونا اجرا می‌شود.

دوچرخه

همشهری آنلاین _ زینب زینال‌زاده:‌رعایت فاصله از سوی شهروندان سبب کاهش مبتلایان به «کووید ۱۹» می‌شود و به همین دلیل، اجرای این طرح به‌ویژه در ناوگان حمل‌ونقل عمومی ضرورت بیشتری دارد. با توجه به حجم مسافران ناوگان حمل‌ونقل عمومی اعم از مترو و اتوبوس، تضمینی برای رعایت این پروتکل در روزهای پرتردد وجود ندارد. بنابراین کارشناسان حوزه حمل‌ونقل توصیه می‌کنند شهروندان از دوچرخه برای‌ تردد استفاده کنند. به گفته «یعقوب آزاده‌دل»، مدیر واحد توسعه حمل‌ونقل پاک سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، دوچرخه بهترین وسیله برای حفظ فاصله اجتماعی است.  

دوچرخه‌های «بیدود» این روزها غریبانه در ایستگاه‌ها خاک می‌خورند و کمتر کسی سراغشان می‌رود. مناطق مرکز پایتخت از جمله مناطق ۶، ۷ و ۱۱ با داشتن بیش از ۵۰ ایستگاه و بیش از ۲ هزار دستگاه دوچرخه اشتراکی، بیشترین سهم را در سرویس‌دهی به شهروندان دارد. ورود ویروس کووید ۱۹، بازار این وسیله حمل‌ونقل پاک را هم کساد کرده است و شهروندان بنا به دلایلی از جمله آلوده بودن دوچرخه‌ها، تمایلی به استفاده از آنها ندارند.  
«اکبر مشهدی»، دانشجوی رشته «معماری» دانشگاه «امیر کبیر» است که به گفته خودش، همیشه از دوچرخه‌های بیدود میدان ولی‌عصر(عج) برای رفتن به دانشگاه استفاده می‌کرد، اما با شیوع بیماری کرونا دیگر سراغ دوچرخه‌ها نمی‌رود. او می‌گوید: «دوچرخه وسیله خیلی خوبی برای حمل‌ونقل است و بدون معطلی در ترافیک می‌توان از مبدأ به مقصد رسید، اما نکته مهم این روزها، احتمال آلوده بودن دوچرخه‌ها است. » به گفته او، خیلی از شهروندان همین دیدگاه را دارند و برای همین این روزها دوچرخه‌های نارنجی کمتر در شهر دیده می‌شوند.  

  •  دوچرخه‌های نارنجی ضدعفونی می‌شوند

برخلاف گمان عمومی، «یعقوب آزاده دل»، مدیر واحد توسعه حمل‌ونقل پاک سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، می‌گوید: «در روزهایی که با بحران شیوع بیماری کرونا روبه‌رو هستیم، دوچرخه بهترین وسیله برای‌ تردد و رفت‌وآمد است. »
او ادامه می‌دهد: «دوچرخه‌سواری از یک سو ورزش است و از سوی دیگری سبب کاهش استرس و اضطراب و افزایش ایمنی بدن می‌شود. بنابراین با رکاب زدن، علاوه بر دوری از احتمال ابتلا و حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی به تضمین سلامت خودمان نیز کمک می‌کنیم. »
به گفته آزاده دل، دوچرخه‌های اشتراکی شرکت بیدود، به‌طور مرتب هر روز ضدعفونی می‌شوند: «با شیوع کرونا، این شرکت متعهد شده در راستای حفظ سلامت شهروندان و عمل به پروتکل‌های ستاد مقابله با کرونا، پایان هر روز، دوچرخه‌ها را ضدعفونی کند. »
او در عین حال با اشاره به این نکته که چون این روزها شهروندان اصول بهداشتی را رعایت می‌کنند و مواد ضدعفونی‌کننده همراه دارند به مردم توصیه می‌کند هنگام استفاده از این دوچرخه‌ها، دسته‌های آنها را ضدعفونی کنند یا دستکش به دست داشته باشند.
استفاده از دوچرخه‌های شخصی هم گزینه دیگری است که آزاده دل بر آن تأکید می‌کند: «به شهروندانی که دوچرخه دارند، توصیه می‌کنیم در این روزها برای رفت‌وآمد به محل کار و کسب و یا انجام امور دیگر از آن استفاده کنند؛ چرا که‌ تردد با دوچرخه ارتباط با سایر افراد را کم می‌کند و سبب رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی می‌شود. » 
از گفته‌های مدیر واحد توسعه حمل‌ونقل پاک سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، این‌گونه استنباط می‌شود که با استفاده از دوچرخه نه تنها از گره ترافیکی و شلوغی می‌توان خلاص شد، بلکه با همین دوچرخه بیدود می‌توان کرونا را هم دور زد و ایمن به مقصد رسید.  

  • حفظ فاصله اجتماعی با دوچرخه

حمیده قنواتیان، مشاور واحد حمل‌ونقل پاک، با تأکید بر استفاده از دوچرخه در روزهای کرونایی می‌گوید: «رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در کاهش شیوع بیماری کرونا بسیار مؤثر است که این روزها به سبب حجم زیاد مسافر شاید آن‌گونه که باید و شاید در ناوگان حمل‌ونقل عمومی مانند مترو و اتوبوس و حتی تاکسی رعایت نمی‌شود. بنابراین استفاده از دوچرخه می‌تواند بهترین گزینه باشد. »
او ادامه می‌دهد: «کسانی که از این وسیله استفاده می‌کنند، کمترین تماس فیزیکی را با دیگران دارند و برای همین کمتر در معرض آلودگی و آسیب قرار می‌گیرند. یعنی شهروندان با انتخاب دوچرخه به‌عنوان وسیله‌ تردد خودشان را ملزم می‌کنند فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند. در حقیقت با همین کار ساده، گام بزرگی در کاهش ابتلا به بیماری کرونا برداشته می‌شود. »

کد خبر 507102

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha