چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۱:۰۶
۰ نفر

حمیدرضا ترقی*: همان‌طور که دولت عراق تاکنون بارها اعلام کرده و هیات اعزامی که اخیراً به تهران آمدند هم، بر آن تاکید داشته برای دولت عراق مسلم است که ایران هیچ دخالتی در مسائل امنیتی عراق نداشته و در عین‌ حال همیشه تلاش کرده تا در جهت امنیت داخلی این کشور و جلوگیری از تنش‌ها و درگیری‌های داخلی به دولت عراق کمک کند.

حمایت ایران از دولت مالکی در خلع سلاح شبه‌نظامیان بصره نیز که اخیرا صورت گرفت،دلیل روشن دیگری بر این ادعا بوده و تاکنون هم نه آمریکایی‌ها و نه هیچ مقام دیگری، نتوانسته‌اند سند قابل توجهی در خصوص دخالت ایران و حمایت از شورشی‌های شبه‌نظامی عراق ارائه دهند.

براین اساس از نظر دولت عراق، جمهوری اسلامی ایران به هیچ‌وجه در این مسائل دخالت نداشته و ندارد لذا، اطلاعات آمریکایی‌ها را به لحاظ عملیاتی و امنیتی، رد کرده است. اما چه شده که به تازگی به‌رغم این موضوع، به دستور نخست‌وزیر عراق، هیاتی ویژه جهت بررسی ادعای دخالت ایران در ناآرامی‌های این کشور تشکیل شده است؟! به نظر می‌رسد دلایل متعددی در این‌باره وجود داشته باشد که یکی از آنها سخنان غیرواقعی برخی مسئولان ارشد سابق ایران است.

افرادی همچون آقای خاتمی وقتی در سخنانی به نحوه صدور انقلاب از منظر امام(ره) و رفتارکنونی دولت اشاره می‌کنند، مشخص است که مسئولان عراقی نیز بخواهند رفتار خود را تغییر دهند. همچنین وقتی که ادعاهای آمریکا در کنار این نوع اظهارات اشتباه مقامات ایران قرار می‌گیرد، به طور طبیعی این فشار را بر بغداد وارد می‌کند که مسئولان ارشد دولت این کشور بخواهند کمیته‌ای ویژه تشکیل دهند.

از سوی دیگر فشار همیشگی آمریکا علیه ایران در رابطه با موضوع عراق هم،مسئله تازه‌ای نیست و همیشه وجود داشته است و آمریکایی‌ها تلاششان آن است که در بسته قرارداد امنیتی که به عراق جهت آینده‌اش پیشنهاد داده‌اند، امتیازاتی را با دولت بغداد بده‌ بستان کنند و یکی از این شرایط تضعیف روابط ایران و آمریکا است. در واقع تلاش آنها این است که نفوذ ایران در عراق از هر منظر به پائین‌ترین سطح کاهش پیدا کند.

البته با توجه به اقدامات مجلس عراق و همچنین شروطی که مراجع آیات عظام عراق در خصوص قرارداد امنیتی مطرح کرده‌اند، به نوعی تایید کننده موضع ایران است. یعنی آنها نیز نپذیرفته‌اند که پایگاه نظامی در بسته پیشنهادی باشد و نه موضوعی مشابه کاپیتالاسیون در آن قرار بگیرد و به طور خلاصه بر استقلال همه‌جانبه عراق در معاهده مذکور تاکید دارند.

لذا به نظر می‌رسد اتهاماتی که علیه ایران زده‌اند و دستور تشکیل هیات ویژه‌ای را صادر کرده‌اند، بیشتر از هر چیز به فشار آمریکا مربوط باشد. در عین‌حال چنین اظهاراتی همواره جزو پیش گفتارهای آمریکا قبل از هر دوره مذاکرات با ایران در بغداد بوده است. البته ایران نیز همواره دلایل خود را در رد این اتهامات ارائه داده است و در این مقطع تعلیق مذاکرات از سوی ایران نشان دهنده پختگی سیاسی دستگاه دیپلماسی تهران است و برگ برنده‌ای را در اختیار ایران قرار داده.

انجام مذاکره به شرط توقف حملات هوایی و بمباران عراق امری است که هم منافع عراق را در نظر دارد و هم منافع ایران و در شرایطی که بیش از گذشته با موج اتهامات حمایت از ناآرامی‌های عراق مواجه شده، تامین می‌کند.

*معاون امور بین‌الملل حزب موتلفه

کد خبر 51175

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز