چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷
۰ نفر

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: شیوع بیماری تب برفکی در دامداری‌های استان فروکش کرده و به کنترل درآمده است.

تب برفكي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، حمید رمضانی اظهار کرد: با مراقبت‌های دامداران، انجام اقدامات قرنطینه‌ای و اجرای طرح مایه‌کوبی، بیماری تب برفکی در استان کنترل شده و از دامنه همه‌گیری آن کاسته شده است.

وی افزود: مرحله نخست طرح مایه‌کوبی دام سنگین خراسان شمالی علیه بیماری تب برفکی به پایان رسیده است که در این طرح بیش از ۵۰ هزار راس گاو و گوساله واکسینه شدند.

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: حدود ۴۰ درصد از حجم عملیات فنی انجام شده توسط بخش خصوصی دامپزشکی استان انجام شد.

 تب برفکی از تب و تاب افتاد

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی هم ادامه داد: تب برفکی در واحدهای دامداری استان در کنترل بوده و البته شیوع این بیماری، از حد متعارف نگذشته است.

محمدمهدی احمدی اظهار کرد: بیماری تب برفکی، یک بیماری فوق اندمیک است و با تلاش‌های فراوان به اندمیک تبدیل شده و در سال‌های مختلف در استان مشاهده شده است.

وی ادامه داد: شیوع تب برفکی، بیش از حد معمول و نامتعارف در استان گزارش نشده است. در استان، هزار و ۳۰۰ واحد اپیدمیولوژیک به عنوان واحدهای اجرای برنامه مبارزه با بیماری‌های دامی و طیور شناسایی شده است که تب برفکی، تنها در کمتر از ۵ درصد آن، مشاهده و گزارش شده و البته تلفات هم بسیار ناچیز بوده است.  

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی بیان کرد: از این تعداد واحد اپیدمیولوژیک، تعداد اندکی مربوط به طیور صنعتی و بقیه مربوط به حوزه دامی است که باید مبارزه و مراقبت در آنها انجام شود.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بجنورد هم گفت: سال ۹۹ شمار کانون‌های تب برفکی در این شهرستان بیش از سال ۹۸ است اما شمار دام‌های مبتلا کمتر است.  

رضا رحیمی اظهار کرد: تلفات دام به علت بیماری تب برفکی بسیار ناچیز گزارش شده است.  

تب برفکی، بیماری بسیار عفونی و به شدت واگیر دام است که پیشگیری از آن به لحاظ شدت خسارات اقتصادی، دارای اهمیت است. سال ۹۸، ۲ میلیون و ۲۷۰ هزار راس دام سبک استان، به صورت رایگان علیه بیماری تب برفکی واکسینه شد.  

کد خبر 522770

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خراسان شمالی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha