سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۲۰:۰۳
۰ نفر

سیروس برزو : داستان بی پایان سفر انسان به فضا، با سفر یوری گاگارین آغاز شد.

همان طور که در دو شماره قبل خواندید، در ستون «تقویم فضانوردی»، سیروس برزو کارشناس مسائل نجومی و فضایی مقیم روسیه،  برای شما گاهشمار سفر انسان به فضا را می نویسد.

   3 اکتبر  1962

   «والتر شیرا» با سفینه از نوع مرکوری «سیگما-7»  با درجه شیب 5/32 نسبت به خط استوا قرار گرفت و هر 8/88 دقیقه یک بار زمین را دور می‌زد. این پرتاب در اصل برای 28 سپتامبر طراحی شده بود، اما به دلیل بروز نقص فنی در سامانه سوخت‌رسانی به تاخیر افتاد.

   پرواز شیرا تقریباً دوبرابر فضانورد قبلی آمریکا طول کشید و او توانست زمینه وسیع‌تری از تجربه‌های عملی زندگی در بی‌وزنی را برای ناسا فراهم کند.

   15 تا16  مه 1963

   «گوردون کوپر» با سفینه «فیث-7» توانست پروازی 34 ساعته را انجام دهد. در جریان این سفر ، او 22بار زمین را  دور زد و سرانجام در اقیانوس آرام فرود آمد. به این ترتیب اولین برنامه سفینه‌‌های فضایی سرنشین‌دار آمریکا برای مدتی پایان یافت.

   14 ژوئن 1963

   «والری بیکوفسکی» با سفینه «وستک-5» به فضا پرتاب شد. وی طی 119 ساعت پرواز مداری، توانست 81 بار زمین را دور بزند. بیکوفسکی در جریان این پرواز جمعاً حدود 5/3میلیون کیلومتر سفر فضایی داشت. گرچه مداری بالاتر برای سفینه «وستک5» پیش‌بینی شده بود، اما به دلیل فعالیت‌‌های فوق‌العاده خورشید و برخی اشکال‌‌های فنی در آن قرار نگرفت. طبق برنامه، سفر بیکوفسکی باید رکورد 8 شبانه‌روزی را به جا می‌گذاشت، اما بروز یک نقص فنی در دستگاه گرمایی سفینه، باعث بالا رفتن گرمای ناو و کوتاه‌تر‌شدن اجباری سفر شد. با این حال سفر او تاکنون نیز بالاترین رکورد اقامت و پرواز یک نفره به فضا محسوب می‌شود. بیکوفسکی سرانجام روز 19 ژوئن در قزاقستان فرود آمد.

   16 ژوئن 1963

   «والنتینا ترشکوا» نخستین زن فضانورد جهان با «وستک-6» راهی مدار شد. این ناو ، زمین را هر 88 دقیقه یک بار دور می‌زد. سفر ترشکوا بیش از هدف‌های علمی، یک حرکت سیاسی بود و در بین چند نامزد پرواز، در آخرین مرحله خروشچف دستور داد ترشکوا برای این پرواز انتخاب شود، زیرا او تنها «کارگر»  بین نامزدهای پرواز بود. او طی 2 روز و 22 ساعت و 50 دقیقه، 48 بار زمین را دور زد و پس از سفری دو میلیون کیلومتری،در 19 ژوئن 1963در 620 کیلومتری قرقنده فرود آمد. نام ترشکوا به مدت 20 سال به عنوان نخستین و تنها زن فضانورد جهان در کتاب‌‌ها ثبت شده بود.

ادامه دارد

کد خبر 52493

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز