سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۵:۵۹
۰ نفر

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر اعلام کرد: دستگاه تشخیص مواد روانگردان و هر نوع ماده اعتیاد‌آور دیگر در دانشگاه صنعتی اصفهان ساخته شد و امسال قرار است به سفارش ستاد مبارزه با مواد‌مخدر این دستگاه در مقیاس وسیع تولید شود.

اسماعیل احمدی مقدم در حاشیه دیدار با نماینده ویژه سازمان ملل متحد در مورد افغانستان در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه از طریق دادن فرمولاسیون مواد به این شناساگرها ماهیت آنها آشکار می‌شود، خاطر نشان کرد: طبعا اگر فرمول عناصری که در هر قرص روانگردان یا هر نوع ماده مخدری که به‌دنبال کشف آن هستیم به شناساگرها داده شود، ماهیت ماده توسط دستگاه مشخص خواهد شد.

وی اضافه کرد: سال گذشته با همکاری دانشگاه صنعتی اصفهان موفق به تولید دستگاه تشخیص مواد روانگردان در کشور شدیم که در یکی از محورهای ورودی کشور از آن استفاده شد و نتیجه بسیار خوبی داشت و حتی از نمونه خارجی آن بهتر عمل کرد.

به گفته وی هزینه تولید هر دستگاه آن ۲۵ میلیون تومان است و قرار است امسال این دستگاه که فعلاً نمونه آزمایشی آن ساخته شده است به سفارش ستاد مبارزه با مواد‌مخدر در مقیاس وسیعتر تولید شود تا از آن برای شناسایی و تشخیص مواد روانگردان استفاده کنیم.

اسماعیل احمدی مقدم در دیدار با کای‌ایدی نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور افغانستان اظهار داشت: مواد‌مخدر بزرگترین چالش مابین ایران و افغانستان است چرا که مواد‌مخدر مشکلات فراوانی را برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرده است.

وی به هزینه‌های ایران در مبارزه با مواد‌مخدر اشاره کرد و گفت: حدود ۵۰ هزار نفر در زمینه مبارزه با مواد‌مخدر فعالیت می‌کنند و سالانه ۶۰۰ میلیون دلار برای مبارزه با مواد‌مخدر در کشور هزینه می‌شود.

کای ایدی نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور افغانستان نیز که برای نخستین بار به ایران سفر کرده است در این دیدار با اشاره به اینکه هنوز تولید مواد‌مخدر در افغانستان و استان‌های جنوبی این کشور ادامه دارد، گفت: سازمان ملل به مشکلات ایران در زمینه مواد‌مخدر کاملا واقف است.

وی افزود: امروز انتظارات از سازمان ملل متحد در زمینه مبارزه با مواد‌مخدر بیشتر شده است و ما نیز باید انتظارات را برآورده کنیم.

کد خبر 52496

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز