پنجشنبه ۲ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۱۱
۰ نفر

ترجمه - ستاره سمائی: جراحان انگلیسی می‌گویند که سالن‌های جراحی دچار هرج و مرج شده‌اند و بسیاری از جراحی‌ها به خاطر لوازمی که خراب، گمشده یا کثیف هستند، ملغی می‌شود.

کالج جراحان انگلستان اعلام کرده است که با 250 نفر از پزشکانی که بیشترین گزارش مشکلات را داشته‌اند، تماس گرفته است. کالج مذکور اعلام کرده که این مشکلات از زمانی بیشتر شده که مسئولیت ضدعفونی کردن لوازم مورد نیاز جراحان به دست شرکت‌های خصوصی افتاده است. اما دولت گفته با شرکت‌ها و تولیدکنندگان خصوصی کار می‌کند تا هر گونه مشکلی که در این زمینه وجود دارد، حل شود.

8 سال پیش، بعد از اینکه در یکی از بازرسی‌ها لزوم مدرنیزه شدن تجهیزات بیمارستانی مشخص شد، NHS (سیستم ارائه خدمات بهداشت و درمان ملی در انگلستان) روشی را برای پیشرفت روند ضدعفونی کردن تجهیزات پزشکی ترتیب داد. وزارت بهداشت در انگلستان همچنین بودجه‌ای را برای ترغیب بیمارستان‌ها به استفاده از سرویس خصوصی استرلیزه اختصاص داده است. کالج جراحان انگلستان نیز اعلام کرده که انتقال عملیات ضدعفونی لوازم جراحی به خارج از بیمارستان‌ها، نگرانی زیادی ایجاد کرده و نیاز به بازرسی ملی دارد تا مشخص شود این مؤسسات چگونه این کار را انجام می‌دهند.

ریچارد رامسدن، از همین کالج، می‌گوید: فکر می‌کنم ما وقتی مجبور می‌شویم یک عمل جراحی را متوقف کنیم یا با وسایلی کار کنیم که به اندازه‌ای که باید خوب نیستند، شدیدا احساس عصبانیت می‌کنیم. اما مهم‌تر از همه، احساس عصبانیتی است که به بیمار دست می‌دهد. این موضوع ضربه بدی به او می‌زند.

این کالج عکس‌هایی را در اختیار خبرگزاری بی‌بی‌سی قرار داده که نشان دهنده وسایلی است که بدون استرلیزه دقیق به بیمارستان برگردانده شده و نمونه‌هایی از آلودگی در آنها مشخص بوده است. حتی کوچکترین لکه‌ای که روی این وسایل قابل رویت باشد، منجر به این می‌شود که این لوازم توسط پزشک برگردانده شود چراکه می‌تواند برای بیمار خطرناک باشد.گفته می‌شود که اعمال جراحی ملغی می‌شوند و NHS نیز مجبور به جایگزین کردن لوازم گران‌قیمتی شده که به خاطر بی‌دقتی حین ضدعفونی، آسیب دیده‌اند.

هلن ریگیت که عمل جراحیش در بیمارستان لیدز چپل آلرتون، به خاطر نبود وسایل مورد نیاز، دو بار به تاخیر افتاده، می‌گوید: نمی‌دانستم باید بخندم یا گریه کنم. فقط نمی‌توانستم باور کنم که باید دوباره این لحظات نفس‌گیر را پشت سر بگذارم و دوباره در نوبت عمل قرار بگیرم. وحشتناک بود. واقعا ناراحت بودم. ظاهرا قرن 21 است و ما باید این مشکلات را رفع کنیم. البته در یک صورت‌جلسه آمده است که بیمارستان آموزشی لیدز از خانم ریگیت عذرخواهی کرده و اعلام کرده که سریعا برای رفع این مشکل در قسمت ضدعفونی که اخیرا به خارج از بیمارستان منتقل شده، اقدام خواهد کرد.

در هر دو موردی که برای این بیمار پیش آمده، کارکنان اصلا خوشحال نبودند که تمام وسایل در حدی پایین‌تر از استاندارد هستند. آنها می‌گویند: برای ما، ایمنی بیمار همیشه در اولویت قرار دارد. تعداد زیادی از شراکت‌ها با سیستم خصوصی ضدعفونی در انگلستان همچنان دایر است اما تعداد بیشتری از آنها در حال مذاکره هستند. جراحان خواستار مهلتی قانونی شده‌اند که هیچ توافقنامه‌ای با سیستم‌های ضدعفونی خارج از بیمارستانی امضا نشود، تا زمانی‌که مشخص شود این شرکت‌ها به حد استانداردهای بیمارستانی دست خواهند یافت.با این‌حال یکی از سخنگویان وزارت بهداشت انگلستان نیز این چنین می‌گوید: ما از سال 2001 تا کنون حدود 200 میلیون پوند برای افزایش استانداردهای ضدعفونی در NHS سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و به حمایت شرکت‌های خصوصی ادامه خواهیم داد تا به بالاترین درجه استاندارد در زمینه ضدعفونی لوازم جراحی برسند.

بی‌بی‌سی- 24 آوریل 2008

کد خبر 52557

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز