شنبه ۴ خرداد ۱۳۸۷ - ۲۰:۱۰
۰ نفر

گروه بین الملل: بحران لبنان آن قدر بالاگرفته بود که کسی در خاطرش هم نمی‌گنجید پایانی بتوان بر آن متصور بود.

شاید از همین رو باشد که پس از اعلام انتخاب رئیس جمهوری لبنان در جلسه پارلمان لبنان بیش از ۲۰ مقام ارشد کشورهای جهان اعلام کرده‌اند که به بیروت خواهند آمد.

میشل سلیمان اینک نه یک رئیس جمهوری بلکه همزمان نماد اتحاد در این آشفته بازار سیاست لبنان هم هست.

او باوجود منع قانون اساسی، از ماه ها پیش در توافقات سیاسی رئیس جمهوری لبنان شده بود و آنچه تا امروز این امر را به تاخیر انداخت کارشکنی‌های گروهی  بود که بیش از همه از استقلال رای سلیمان واهمه داشت.

سلیمان در همه بحران هاى سیاسى و نظامى لبنان بى طرف مانده و در سوى دیگر پا به پاى نیروهاى مقاومت در جنگ ۳۳ روزه جنگیده بود. اعتقادى به رفت و آمدهاى به اصطلاح دیپلماتیک نداشت و در همه سال‌هایى که فرماندهى ارتش لبنان را برعهده داشت چهره‌اى موجه و در عین حال نفوذناپذیر از خود نشان داده بود.

در بحران اردوگاه فلسطینى نهرالبارد و عین‌الحلوه، قدرت فرماندهى او بود که سلفى هاى وابسته به القاعده را که آمده بودند لبنان را مأواى خود قرار دهند، ناکام گذارد.

برنامه‌های رئیس جمهوری جدید لبنان

سلیمان برای ریاست جمهوری بی‌برنامه نیست. وی مهم‌ترین برنامه های خود را برای آینده  لبنان اعلام کرد. سلیمان در مصاحبه با روزنامه لبنانی النهار تحقق آشتی ملی در لبنان، تفاهم در خصوص سرنوشت این کشور، برقراری امنیت، ثبات و رفاه و پیشرفت، حفظ منافع مردم و جلوگیری از تاثیر اختلافات سیاسی در کشور بر این منافع را از محورهای اصلی برنامه‌های خود اعلام کرد. 

وی از همه سیاستمداران لبنانی خواست برای بازسازی لبنان تلاش کنند و وطن و مردم را بر هرچیزی ترجیح دهند. سلیمان همچنین برضرورت حمایت از توافقنامه اخیر گروه‌های  لبنانی در دوحه نیز تاکید کرد.

حضور فرمایشی سنیوره در جلسه

براساس قانون اساسی لبنان پس از انتخاب رئیس‌جمهوری، دولت خود به خود مستعفی محسوب می‌شود.

از همین رو هم نبیه‌بری، رئیس پارلمان، از سنیوره برای حضور در جلسه امروز تحت عنوان نخست‌وزیر دعوت نکرده است و حضور فواد سنیوره در نشست انتخاب و سوگند رئیس‌جمهوری جدید در مجلس به‌عنوان رئیس دولت نیست، بلکه به‌عنوان نخست‌وزیر سابق خواهد بود.

سنیوره ظاهرا رایزنی هایی برای انجام فعالیت های بازرگانی در اردن انجام داده است.  الحیات هم خبری از رایزنی های پشت پرده برای حضور سنیوره در جلسه امروز منتشر کرد.

به نوشته این روزنامه، نبیه‌بری به عمرو موسی دبیرکل اتحادیه عرب اطلاع داده است که از سنیوره دعوت به عمل خواهد آورد، اما کمبود جا و عدم وجود صندلی به اندازه کافی موجب شده تا صندلی‌های اعضای کابینه در مجلس را به مهمانان دعوت شده از خارج اختصاص دهد و سنیوره نیز در جمع آنان می‌تواند بنشیند و وزرای کابینه در طبقه دوم همراه مهمانان و خبرنگاران بنشینند.

تردید‌های حریری

همزمان با جدی شدن بحث کناررفتن سنیوره از سمت نخست وزیری لبنان، بحث بر سر جانشین وی بالا گرفته است. با وجود مطرح شدن نام‌هایی چون محمد صفادی، وزیر راه دولت سنیوره، اکنون سعدحریری جدی‌ترین نامزد جناح اکثریت برای برعهده گرفتن این سمت است.

با وجود این روزنامه الدیار دیروز به نقل از منابع آگاه اعلام کرد، سعدحریری بعید است این سمت را بپذیرد. مهم‌ترین دلایلی که برای این امر در گزارش الدیار آمده است، این است که حریری در اندیشه سازماندهی جریان المستقبل و آمادگی برای انتخابات آینده است.

انتظار برای یک سخنرانی حساس

لبنانی‌ها در کنار پیگیری تحولات داخلی به شدت منتظر رسیدن غروب دوشنبه هستند تا از محتوای سخنان سید حسن نصرالله آگاه شوند، این سخنان می تواند حاوی مطالبی باشد که صفحه جدیدی را در عرصه سیاست لبنان باز کند؛

به ویژه اینکه در روزهای اخیر و پس از تاکید سعد حریری و منابعی در حزب الله مبنی بر آمادگی برای به فراموشی سپردن اتفاقات گذشته و گشودن صفحه‌ای جدید در ارتباطات داخلی، نامه‌هایی میان سید حسن نصرالله و سعد حریری رد و بدل شد تا زمینه برای گفت و گوی مستقیم این ۲ چهره با هم فراهم آید.

کد خبر 52933

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز