همشهری آنلاین: شبکه خبری الجزیره انگلیسی در خبری فوری در مورد بیانیه نهایی دوحه، از توافق گروه های لبنانی با انتخاب "میشل سلیمان" به عنوان رییس جمهوری این کشور خبر داد.

ایرنا به نقل از شبکه خبری الجزیره انگلیسی گزارش داد: انتخاب رییس جمهوری باید ظرف مدت 24 ساعت آینده صورت گیرد.

نشست دوحه که از روز جمعه16 مه گذشته در قطر به ابتکار اتحادیه عرب برای خاتمه دادن به بحران لبنان آغاز شده بود، برای نخستین بار طی یکسال گذشته با حضور گروه‌های مخالف لبنانی برای تشکیل دولت جدید، انتخاب رییس جمهوری و پارلمان این کشور برگزار شد.

پرس تی وی نیز گزارش داد: گفته می‌شود طرفین در زمینه تشکیل دولت وحدت ملی به توافق رسیده‌اند.[توافق مهم گروه‌های لبنانی در قطر]

علی حسن خلیل از مخالفان دولت لبنان در این زمینه گفت: به راه حلی برای رفع بحران در لبنان رسیدیم. این راه حل و مفاد توافق سیاسی میان گروه‌های لبنانی در یک کنفرانس مطبوعاتی در روز چهارشنبه 20 مه در دوحه پایتخت قطر اعلام خواهد شد.

مروان حاماده وزیر ارتباطات لبنان نیز ضمن تایید توافق سیاسی میان گروه‌های لبنانی در قطر گفت: طی ساعات آتی توافقنامه‌ای در این زمینه به امضا خواهد رسید.

برخی منابع اعلام کرده‌اند، تشکیل دولت وحدت ملی از مهمترین مفاد این توافقنامه خواهد بود. بر اساس موافقنامه میان گروه‌های لبنانی، همچنین بحث برسر قانون انتخاباتی جدید به بعد از انتخاب رییس جمهوری لبنان موکول خواهد شد.

از ماه نوامبر سال 2006 که شش نفر از وزرای گروه‌های مخالف دولت لبنان از کابینه این کشور خارج شدند، بحران سیاسی لبنان را در بر گرفت. گرو‌ه‌های مخالف دولت در این میان با برپایی تحصن‌های اعتراض آمیز در بیروت اعتراض‌های خود را نسبت به سیاست‌های دولت غربگرای فواد سینیوره اعلام کرده بودند.

با به پایان رسیدن دوره ریاست جمهوری امیل لحود در ماه نوامبر سال 2007 و عدم دستیابی به توافق میان گرو‌ه‌های لبنانی بر سر انتخاب رییس جمهوری جدید، بحران سیاسی در این کشور به اوج خود رسید.

کد خبر 52566

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز