جمعه ۲۴ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۶:۵۹
۰ نفر

ندا انتظامی: داستان‌های پلیسی همیشه برای بیننده‌ها جذاب بوده است، شخصیت‌‌های «هرکول پوآرو»، «شرلوک هلمز» یا «خانم مارپل» از جمله کارآگاهانی هستند که در تلویزیون بسیار معروفند.

سازندگان برنامه‌‌ها از علاقه مردم به داستان‌‌های پلیسی خبر دارند، به همین دلیل بازار ساخت مجموعه‌‌های پلیسی در تلویزیون حسابی داغ است.

   ساخت مجموعه «کارآگاهان» هم به این دلیل  در شبکه 3 سیما شروع شد . اما سازندگان این کار به آموزش و اطلاع‌رسانی  هم گوشه چشمی داشته‌‌اند.

   داستان‌های این مجموعه تلویزیونی برگرفته از ماجراهای واقعی است و پرونده های جنایی واقعی را به تصویر می کشد.

   این مجموعه، که چهارشنبه ساعت 20و15دقیقه از شبکه 3 سیما پخش می‌‌شود، داستان کارآگاهان پلیس آگاهی را به سرپرستی سرگردی  نشان می‌‌دهد که  گره گشایی از معماهای پیچیده جرائم و کشف سرنخ های مهم برای دستگیری مجرمان در کنار آموزش‌های علمی ضمن خدمت کارآگاهان جوان  وظیفه مهم اوست.

کامران تفتی و مهدی هاشمی، در صحنه ای از مجموعه کارآگاهان/عکس ها از شکوفه هاشمیان

   ایرج مهام، یکی از تهیه کنندگان این مجموعه، می‌‌گوید: «تولید این کار با هدف بالا بردن سطح آگاهی مردم و برخورد درست با مسائل اجتماعی است. اتفاق‌هایی که گاهی در جامعه  می‌‌افتد، در اثر بی‌‌توجهی و ناآگاهی ما  به یک معضل اجتماعی تبدیل می‌‌شود.»

   این تهیه‌‌کننده می‌گوید:«ما پرونده‌‌هایی را انتخاب کردیم که مسائل روز اجتماع است، مثلاً به اختلاس در اداره ها نپرداختیم، چرا که مسائل مهمی برای مردم عادی نیست، اما پرونده‌‌هایی مثل خرید خانه و دزدی‌‌هایی که هنگام دیدن خانه انجام می‌‌شود و مسائل مهمی از این دست را در نظر گرفتیم تا  از این طریق آموزش‌‌های لازم را به مردم بدهیم.»

   مسعود بهبهانی نیا، نویسنده این مجموعه، پرونده‌‌هایی را انتخاب کرده‌‌که مسائل اجتماعی و روز آن پررنگ باشد. اما قرار نیست که این داستان‌‌ها باعث  وحشت مردم شود. مهام می‌‌گوید: «ترس در جاهایی لازم است و  نعمت خداست. اگر ترس نباشد انسان‌‌ها به خودشان صدمه می‌‌زنند. مثلاً وقتی کسی با سرعت 180کیلومتر در خیابان حرکت می‌‌کند، هم به خودش صدمه می‌‌زند و هم به دیگران.»

   این مجموعه 18 قسمت است که در حال حاضر 9 قسمت آن ضبط شده  و گروه مشغول آماده سازی قسمت دهم آن هستند. در این 18 قسمت قرار است که 18 پرونده بررسی شود، یعنی یک داستان از ابتدا روایت می‌‌شود و در آخر، هم گره داستان باز می‌‌شود وهم مجرمان دستگیر می‌‌شوند. نویسنده، کارگردان و تهیه کنندگان این ساختار را آگاهانه انتخاب کرده‌‌اند. مهام می‌‌گوید: «ساختار برنامه‌‌های پلیسی در دنیا به این شکل است که در یک جلسه داستان روایت می‌‌شود و در همان جلسه و یا جلسه دیگر تمام می‌‌شود. این شکل برای مردم آشنا و دوست داشتنی است. از طرف دیگر اگر می‌‌خواستیم که یک پرونده را در چند جلسه روایت کنیم، یا داستان‌‌ها کشش نداشت و یا مخاطب خسته می‌‌شد.»

او نکته دیگری را مطرح می‌‌کند: «نکته مهم‌‌تر این است که در این روش ما می‌‌توانیم داستان‌‌های بیشتری را روایت کنیم و اطلاع رسانی بیشتری داشته باشیم. به این شکل هشدار پلیسی بیشتری به مردم می‌‌دهیم و قدرت پلیس را بهتر نشان می‌‌دهیم.»

   کارگردان این کار حمید لبخنده  است که مجموعه‌های محبوب «درپناه‌تو» و «در قلب من» را ساخته، که در زمان خودش جزء مجموعه‌‌های پربیننده تلویزیون بوده‌‌است. مهدی هاشمی، اکبر زنجانپور، رضاخندان، کامران تفتی، زهره فکور صبور و شهروز ابراهیمی در این مجموعه بازی می کنند. البته در هر قسمت بازیگر مهمان نیز حضور خواهد داشت. ایرج مهام که این کار را با همکاری ایرج  محمدی تهیه کرده، درباره انتخاب بازیگران می‌‌گوید:« ترکیب بازیگران، تلفیق تجربه و جوانی است.

 این اتفاق در ترکیب کارآگاهان اداره آگاهی هم دیده می‌‌شودکه یک نیروی قدیمی را کنار یک نیروی جدید می‌‌گذارند تا آموزش‌‌های لازم را ببینند. اگر ما در این کار از مهدی هاشمی و رضا خندان به عنوان دو کارآگاه قدیمی استفاده کرده‌‌ایم، نه در عرصه هنر و نه در نیروی انتظامی کار دور از ذهنی نیست. چرا که نیروهای جدید پرورش می‌‌یابند و در نهایت خود نیروی کارکشته و حرفه‌‌ای می‌‌شوند.»

 او الگو برداری و نوشتن فیلم نامه  را بر اساس تحقیقات یک ساله گروه اعلام می‌‌کند.  این مجموعه با مشارکت نیروی انتظامی (ناجی هنر) تولید  می شود.

کد خبر 53176

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز