جمعه ۱۰ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۶:۲۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل- احسان تقدسی: اعترافات بازرگان یهودی به رشوه گیری ایهود اولمرت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، سبب شده است

تا فشارها برای استعفای اولمرت افزایش یابد و شمارش معکوس برای سرنگونی دولت وی آغاز شود. دراین میان آنچه مهم به‌نظر می‌رسد بالا گرفتن جنگ قدرت میان سران این رژیم است؛ چه آنکه تزیپی لیونی، وزیر خارجه هم حزبی اولمرت، و ایهود باراک، وزیر دفاع، برای سرنگون کردن اولمرت به یکدیگر پیوسته‌اند.

به‌نظر می‌رسد بین باراک و لیونی نوعی توافق حاصل شده است تا از این طریق ائتلاف موجود بین حزب کادیما و حزب کار همچنان پابرجا باشد و حزب کار از ائتلاف خارج نشود بلکه نخست‌وزیر کنونی سمت خود را کنار بگذارد.

لیونی عصر پنجشنبه در همایشی در قدس اشغالی صراحتا خواستار برکناری اولمرت و احیای آبروی از دست رفته حزب کادیما شد. این امر سبب بالا گرفتن بحث‌ها و اختلافات درونی در کادیما شده است. در حزب کادیما لیونی و موفاز، وزیر حمل‌ونقل، از بیشترین شانس برای جانشینی اولمرت برخوردارند.

از سویی باراک، رئیس فعلی حزب کار و وزیر جنگ در دولت اولمرت هم می‌کوشد خود را از اولمرت دور کند. در زمان انتشار گزارش وینوگراد و مشخص شدن نقش اولمرت در شکست این رژیم در جنگ 33روزه با حزب‌الله لبنان، باراک به دفاع از اولمرت پرداخته بود ولی اینک ضمن اینکه می‌کوشد خود را از اولمرت، دور نشان دهد، با مطرح کردن 2گزینه در برابر حزب کادیما درباره پذیرفتن انتخابات زودهنگام و یا کنار گذاشتن اولمرت، تلاش می‌کند خود را به گونه‌ای جلوه دهد که نقش هدایت گروه‌های سیاسی در اسرائیل را انجام می‌دهد.

دراین میان 3 سناریو وجود دارد:

سناریوی‌اول:

اگر حزب کادیما اقدام به برگزاری انتخابات درون حزبی کند، تزیپی‌لیونی نخست وزیر خواهد شد. اولمرت شخصا احتمال این امر را می‌دهد و به همین دلیل هم از رهبران حزب خواسته است تا در 3 روزی که وی در سفر آمریکا  است علیه وی اقدامی نکنند.

سناریوی دوم:

برگزاری انتخابات زودهنگام. در این صورت بنابر نظرسنجی‌ها بنیامین نتانیاهو رهبر حزب لیکود نخست وزیر خواهد شد.

سناریوی سوم:

تلاش اولمرت برای بقا به هرقیمت است. در این صورت او نخست‌وزیری بی‌اختیار و دست و پا بسته خواهد بود. تاکید اولمرت بر ندادن استعفا احتمال وقوع این گزینه را جدی کرده است. ضمن اینکه برکناری یا استعفای اولمرت می‌تواند به مفهوم برباد رفتن همه مذاکرات وی با محمود عباس باشد.

در زمینه احتمال ابقا یا کنار رفتن اولمرت نباید نقش آمریکا را نادیده گرفت. جورج بوش وعده داده که تا پایان سال‌جاری میلادی، که  زمان پایان دولت وی نیز هست، 2 کشور اسرائیل و فلسطین در کنار یکدیگر تشکیل خواهند شد و برکناری اولمرت به مفهوم پایان مذاکرات اولمرت و عباس و شکست سیاست خارجی کاخ سفید در مسئله فلسطین است. 

باوجود همه فشارهایی که بر اولمرت وارد می‌شود، دفتر نخست وزیری رژیم صهیونیستی برنامه اولمرت در هفته آتی را نیز اعلام کرده‌اند که شامل سفر او به آمریکا و دیدار با بوش می‌شود.

درشرایط فعلی مهم نیست اولمرت بماند یا برود، مهم لرزه‌ای است که بر ارکان رژیم صهیونیستی افتاده است و هر روز بخشی از آن را نابود می‌کند.

تنها و بی‌حمایت

تحلیلگران معتقدند اوضاع به‌زودی برای اولمرت غیرقابل تحمل خواهد شد زیرا حملات علیه وی اینک از جناح خودش یعنی حزب کادیما صورت می‌گیرد و این به آن معناست که وی حتی در حزب کادیما هم دیگر حامی ندارد.

تحلیلگران فراوانی هستند که احتمال می‌دهند تکلیف نخست وزیری اسرائیل هفته جاری مشخص خواهد شد.

کد خبر 53620

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز