گروه اقتصادی: طرح لیزینگ لوازم خانگی از جمله طرح‌هایی است که قرار بود با اجرای آن به اقشار کم‌درآمد به‌ویژه زوج‌های جوان، وام خرید لوازم خانگی تعلق گیرد.

علیرضاطهماسبی، وزیر سابق صنایع و معادن در زمان وزارت خود از طرفداران جدی  این طرح بود و حتی آذر سال گذشته در نمایشگاه لوازم خانگی تاکید زیادی بر اجرای آن کرده بود. اجرای این طرح در زمان وزیر فعلی نیز پیگیری ‌شد و صندوق مهر رضا  به عنوان یکی از متولیان آن، از این طرح به عنوان برنامه‌ای‌  برای کمک به اقشار کم‌درآمد و کمک به جوانان برای ازدواج نام می‌برد.

 این طرح با مشارکت صندوق مهر‌رضا نتوانست به مرحله اجرا درآید به همین دلیل بانک دیگری جایگزین صندوق مهر رضا شد تا اعتبار لازم برای اجرای این طرح را فراهم کند. چند روز پیش اعلام شد که بانک منتخب برای اجرای این طرح نتوانسته است اعتبار مربوطه را تامین کند و این طرح دوباره منتفی‌شد.

در رابطه با دلایل اجرایی نشدن طرح لیزینگ لوازم خانگی  گفت و گویی با حبیب‌الله انصاری، دبیر کل شورای صنایع گاز و لوازم خانگی انجام داده‌ایم که در زیر می خوانید:

  • طرح لیزینگ لوازم خانگی از چه زمانی آغاز شد و اینکه هدف شورای صنایع گاز و لوازم خانگی از اجرای چنین  طرحی چه بوده است؟

طرح لیزینگ لوازم خانگی حدود یک سال و نیم پیش و با پیگیری های شورای صنایع گاز و لوازم خانگی شروع شده است. خوشبختانه تولید بسیار خوبی ازچه لحاظ کمی وچه از لحاظ کیفی در لوازم خانگی ایران وجود دارد و از طرف دیگراستفاده از لوازم خانگی در کشورعمومیت  دارد.

همین عوامل سبب شد که طرح لیزینگ لوازم خانگی از سوی شورای صنایع گاز و لوازم خانگی به طور جدی دنبال شود. همچنین درصدی از مردم جامعه قدرت خرید لوازم خانگی را به صورت نقد ندارند، از این رو به دنبال این بودیم که از طریق موسسات مالی بتوانیم تسهیلاتی را ایجاد کنیم تا مردم بتوانند لوازم خانگی قطعی مورد نیاز خود را تهیه کنند.

  • در مرحله اول اجرای این طرح شما با صندوق مهر رضا به توافق رسیده بودید. چه عاملی سبب شد که همکاری میان شورای صنایع گاز و لوازم خانگی با صندوق مهر رضا قطع شود؟

شورای صنایع گاز و لوازم خانگی با صندوق مهر‌رضا برای اجرای طرح لیزینگ لوازم خانگی به توافق رسیدند. با همکاری یکدیگر سبد لوازم خانگی را در نظر گرفته بودیم و قرار بر این بود که با اعتبار صندوق مهر رضا این طرح اجرایی شود. پس از مذاکراتی که با صندوق مهر رضا انجام شد تفاهمنامه‌ای را به طور مشترک امضا کردیم که بر اساس آن قرار بود محل توزیع یا فروش لوازم خانگی فروشگاه‌های مجاز لوازم خانگی و نمایندگی کارخانه‌هایی باشد که محصولات آنها در لیزینگ به فروش می‌رسد. به اضافه این دو محل توزیع، فروشگاه های مجاز هم می‌توانستند محل توزیع لوازم خانگی باشند.

  • دلیل خاصی داشت که نحوه توزیع را به این شکل در نظر گرفته بودید یا خیر؟

علت اینکه مکان های متنوعی را برای توزیع در نظر گرفته بودیم این بود که نمی‌خواستیم توزیع لوازم خانگی را در 2 یا 3 فروشگاه بزرگ محدود کنیم. به همین خاطر در تفاهمنامه‌ای که با صندوق مهررضا امضا کردیم تاکیدمان بر این بود که محل‌های توزیع همان مواردی باشد که به آن اشاره کردم.

  • در نهایت گویا با صندوق مهر رضا به توافق نرسیدید. علت این امر چه بود؟

علت اینکه طرح لیزینگ لوازم خانگی با همکاری صندوق مهر‌رضا نتوانست به مرحله اجرا درآید این بود که صندوق مهر رضا پیشنهاد داد که محل توزیع لوازم خانگی فقط فروشگاه‌های بزرگ سراسر کشور باشد. این نظر آنها مخالف تفاهمنامه‌ای بود که ما با آنها امضا کرده بودیم. بر اساس تفاهمنامه‌ای که امضا شده بود نباید محل توزیع لوازم خانگی را در محدوده چند فروشگاه بزرگ قرار می دادیم. متاسفانه با وجود اینکه با صندوق مهر‌رضا تفاهم‌نامه امضا کرده بودیم این طرح متوقف شد.

  • یعنی تنها دلیلی که سبب شد این طرح در مرحله اول به اجرا در نیاید همین عامل بود؟

بله. تنها به دلیل عدم توافق بر سر محل توزیع لوازم خانگی این طرح با همکاری صندوق مهر رضا به اجرا در نیامد و متوقف شد. هرچند در ابتدا بر سر محل توزیع لوازم خانگی نیز به توافق رسیده بودیم و تفاهمنامه امضا کردیم.

  • پس از اینکه اجرای این طرح با همکاری صندوق مهررضا متوقف شد باز هم از شورای صنایع گاز و لوازم خانگی طرح لیزینگ لوازم خانگی را پیگیری کردید؟

بله این کار را انجام دادیم. بانکی ابراز تمایل کرد که در اجرای طرح لیزینگ لوازم خانگی جایگزین صندوق مهر‌رضا شود. شورای صنایع گاز و لوازم خانگی هم اعتقاد دارد که با توجه به امکانات بالقوه‌ای که در لوازم خانگی کشور وجود دارد و سرمایه گذاری که انجام شده است این طرح باید به مرحله اجرا درآید اما متاسفانه آن بانک هم نتوانست در اجرای این طرح با شورای صنایع گاز و لوازم خانگی همکاری کند.

  • کدام بانک در اجرای لیزینگ لوازم خانگی قصد داشت جایگزین صندوق مهر رضا شود؟

اگر اجازه بدهید اسم این بانک را مطرح نکنم.

  • دلیل اینکه این بانک هم نتوانست در لیزینگ لوازم خانگی همکاری لازم را با شما داشته باشد چه بود؟

این بار  طرح لیزینگ لوازم خانگی به دلیل تامین نشدن اعتبار لازم منتفی شد. بانک منتخب برای اجرای این طرح نتوانست اعتبار مربوطه را تامین کند.

  • باز هم به دنبال اجرای این طرح هستید یا خیر؟

 بله. چرا که اعتقاد داریم اول اینکه با اجرای این طرح نیاز زوج های جوان بر طرف می‌شود و  همچنین تمامی مردمی که به نوعی به لوازم خانگی نیاز قطعی دارند می توانند به آن دسترسی داشته باشند. از طرف دیگر با اجرای طرح لیزینگ لوازم خانگی فروش بالا می رود و سبب می شود تا تولید افزایش پیدا کند که این افزایش تولید موجب کاهش بیکاری در جامعه خواهد شد. به طور کلی با اجرای طرح لیزینگ لوازم خانگی می‌توانیم شاهد رونق اقتصادی در کشور باشیم. ما هنوز هم امیدوار هستیم که  طرح لیزینگ لوازم خانگی به مرحله اجرا درآید. 

  • طرح لیزینگ لوازم خانگی  به چه شکلی است؟ گروهی این طرح را همانند طرحی می‌دانند که در رابطه با لیزینگ خودرو اجرا می شود.

بله بسیاری بر این باورند که این لیزینگ لوازم خانگی مانند لیزینگ خودرو است. اما بارها تاکید کردیم که این دو با هم دیگر فرق دارند. در لیزینگ خودرو اجاره به شرط تملیک است اما لوازم خانگی سندی ندارد که بخواهیم چنین کاری را انجام دهیم، به همین دلیل با یک سود بسیار پایین و در زمان طولانی قصد داریم که طرح لیزینگ لوازم خانگی را اجرا کنیم.

  • در حال حاضر و پس از منتفی شدن 2بار اجرای این طرح با موسسه مالی یا بانک خاصی مذاکره کردید؟ 

ما به دنبال این هستیم که با موسسات مالی دیگری در رابطه با اجرای لیزینگ لوازم خانگی به توافق برسیم. تا کنون که این اتقاق نیفتاده است اما هر موسسه مالی می‌تواند برای اجرای این طرح متقاضی باشد  و ما از آن استقبال به عمل می‌آوریم. حالا اینکه اعتبار لازم را نتوانند فراهم کنند مسئله‌ای است که میان بانک ها و بانک مرکزی است و ما نمی توانیم در رابطه باآن اظهار نظرکنیم اما در اجرای این طرح بحث سود نباید به آن شکل مطرح باشد چرا که این طرح، طرح بسیار جامع و خوبی است  که می‌تواند در جامعه خود نمایی کند.    

کد خبر 53699

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز