شهرداری منطقه۱۸ در راستای تحقق شعار«تهران، شهری برای همه» و همچنین با هدف ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و ایجاد امکانات مناسب و ضروری در محله‌ها، طرح ضربتی جمع‌آوری و تخریب ۲۵سوله و کارگاه غیرمجاز صنایع مبل‌سازی در اراضی کشاورزی تقی‌آباد را در دستورکار خود قرار داد.

سوله‌ها

همشهری آنلاین_ مریم قاسمی:‌  به گفته «سیدمحمد فیاض» شهردارمنطقه۱۸، قرار است به‌زودی در بخشی از اراضی آزادشده تقی‌آباد، ایستگاه جدیدی از خط۳ مترو تهران راه‌اندازی شود که بدون‌ تردید این پروژه در تسهیل رفت‌وآمد و افزایش رفاه و آسایش شهروندان تأثیرگذار خواهد بود. 
اگربه اسناد مالکیت و مدارک موبوط به اراضی تقی‌آباد رجوع کنید، متوجه می‌شوید که کاربری این زمین‌ها کشاورزی بوده و بنابر قانون، انجام هرکاری جز زراعت و کشاورزی در آنها غیرقانونی تلقی شده ومستوجب اعمال قانون و اجرای احکام مقام قضایی توسط شهرداری می‌شود، اما متأسفانه درچند دهه گذشته، بخشی از ارضی کشاورزی تقی‌آباد در سایه سودجویی و منفعت‌طلبی برخی‌ها به چند بلوک تقسیم‌بندی و با ساخت چند کارگاه و سوله تولید مبل و صنایع چوبی، فعالیت غیرقانونی آنها آغاز شد. 

  • هدف اصلی؛ حفظ و صیانت از اراضی کشاورزی

سفرکوتاه‌مان به زمین‌های کشاورزی محله تقی‌آباد را از بلوار الغدیرآغاز می‌کنیم؛ محدوده‌ای که تا پیش از اجرای طرح ضربتی تخریب و جمع‌آوری کارگاه‌ها و سوله‌های غیرمجاز، زمین‌های آن به پاتوق برخی افراد برای استعمال موادمخدرتبدیل شده بود. حالا که قدم در این محدوده می‌گذاریم، زمین‌ها عاری از معتادان و کارتن‌خواب‌ها شده‌اند. در دل این محوطه که به تازگی ساماندهی شده، قرار است ایستگاه خط۳ مترو، پایانه حمل‌ونقل عمومی و فروشگاه زنجیره‌ای ساخته شود. به گفته «سیدمحمد فیاض» شهردار منطقه۱۸، این طرح ویژه با هدف احقاق حقوق شهروندان، برقراری نظم و انضباط شهری، جلوگیری از هرگونه ناهنجاری و فعالیت غیرمجاز وغیرقانونی در این بخش از منطقه اجرا شده است. ناگفته نماند اجرای موفقیت‌آمیز طرح ساماندهی و آزادسازی زمین‌های کشاورزی تقی‌آباد از دست سودجویان و زمین‌خواران، مدیون حمایت و پشتیبانی شهردارتهران، رأی دادستانی و مقام قضایی و همچنین حضور نیروهای یگان ویژه و عوامل اجرایی شهرداری منطقه است. جمع‌آوری بیش از ۲۵سوله غیرمجاز در تقی‌آباد، به واقع چهره این محله را دگرگون کرده است. 

  • جلوگیری از به تأخیر افتادن اجرای پروژه

چندماه پیش شهردار تهران به همراه «سیدمناف هاشمی» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران، در بازدید از منطقه۱۸ در جریان موقعیت اجرای پروژه پایانه خط۳ مترو قرار گرفتند. شهردار منطقه می‌گوید: «در آن بازدید تأکید شد که اراضی تقی‌آباد که در نقشه اجرای پروژه پایانه خط۳ مترو قرار گرفته، باید هرچه زودتر تعیین تکلیف شود و به همین دلیل «امیرمحمدی» شهردار ناحیه۲ منطقه۱۸ مأموریت پیدا کرد تا ضمن بررسی و تحقیق میدانی از زمین‌های تقی‌آباد، فضای مناسب برای استقرار کارگاه ساختمانی و اجرای پروژه را آماده کند. البته مشخص شد که در طول چند دهه گذشته، بخشی از زمین‌های کشاورزی به کارگاه‌ها و سوله‌های مبل‌سازی و صنایع فلزی تبدیل شده و از این طریق سود زیادی نیز دراختیار صاحبان آنها قرار گرفته است. این اقدام آنها غیرقانونی بوده و این اراضی به دلیل قرارگرفتن در طرح پایانه مترو خط۳ تهران، باید هرچه زودتر تعیین تکلیف می‌شدند. البته این کار چندان ساده نبود و موانع زیادی در مسیر آزادسازی این زمین‌ها وجود داشت.» فیاض ادامه می‌دهد: «متأسفانه بیشترمالکان، زمین‌های کشاورزی خود را به دیگران اجاره داده بودند و آنها با ساخت سوله و کارگاه غیرمجاز، به‌صورت غیرقانونی فعالیت می‌کردند. در این مرحله نوبت به توافق با مالکان زمین‌های کشاورزی رسید تا پروژه ساخت پایانه خط۳ مترو، وارد فاز عملیاتی و از تأخیر در اجرای آن جلوگیری شود.»

  • مالکان از ۵ماه قبل اخطار گرفته بودند

وقتی مالکان زمین‌های کشاورزی متوجه اجرای پروژه ساخت پایانه مترو در این اراضی شدند، تصور کردند که شهرداری باید برای این اراضی کاربری تجاری در نظر بگیرد، اما غافل از اینکه کاربری این زمین‌ها به‌طور صددرصد کشاورزی بوده و تعیین قیمت زمین‌ها نیز براساس کاربری کشاورزی اراضی است، نه تجاری. مشخص است که با روشن شدن موضوع، برخی مالکان برای واگذاری زمین‌های معارض در طرح خط۳ مترو به مخالفت پرداختند و مانع‌تراشی کردند. شهرداری منطقه۱۸ نیز طبق قانون، از ۵ماه قبل همه مالکان را در جریان اجرای پروژه مترو قرار داد و به آنها تأکید کرد هرچه زودتر نسبت به تعیین تکلیف کارگاه‌های غیرمجاز مبل‌سازی و صنایع فلزی در اراضی کشاورزی خود اقدام و برای توافق با شهرداری و واگذاری زمین‌ها همکاری کنند، در غیراین صورت باید عواقب آن را بپذیرند. صدور پی در پی اخطار کتبی به مالکان زمین‌های تقی‌آباد تا چندی پیش ادامه داشت تا اینکه مهلت قانونی برای تعیین تکلیف زمین‌ها به پایان رسید. در این مرحله شهرداری طبق قانون و با کسب اجازه از مقام قضایی، دستور تخریب ۲۵سوله و کارگاه غیرمجاز مبل‌سازی و صنایع فلزی را گرفت و در یک اقدام ضربتی به اجرای طرح پرداخت. از آنجا که مالکان و مستأجران واحدهای غیرمجاز تولیدی در جریان اجرای تخریب این ساختمان‌ها قرار گرفته بودند، محل کار خود را ترک و سوله‌ها و کارگاه‌های خالی شده بود. بنابراین عوامل اجرایی و کارشناسان شهرداری منطقه با ماشین‌آلات و تجهیزات مختلف اقدام به تخریب کارگاه‌های غیرمجاز و پاکسازی محل کردند. 

  • آینده روشن برای اهالی منطقه

محل ساخت پایانه مترو در اراضی تقی‌آباد، در نزدیکی ۲محله پرجمعیت یعنی محله‌های شهید رجایی و ولی‌عصر(عج) جنوبی است. «امیر محمدی» شهردار ناحیه۲ منطقه۱۸ در این‌باره می‌گوید: «با ساخت پایانه خط۳ مترو و در ادامه با ساخت و راه‌اندازی فروشگاه بزرگ زنجیره‌ای (هایپر)، امکانات رفاهی و خدماتی شهروندان به نحو قابل قبولی افزایش پیدا می‌کند. از این نکته نمی‌توان گذشت که علاوه بر افزایش سرانه حمل‌ونقل ساکنان منطقه، اجرای پروژه‌های جانبی آن باعث بهبود وضعیت و کیفیت زندگی ساکنان شده و همچنین املاک شهروندان ساکن در محله‌های همجوار ارزش افزوده پیدا می‌کند که مهم‌ترین دلیل آن نزدیکی به ایستگاه مترو، فروشگاه زنجیره‌ای و... است.» وی تأکید می‌کند که کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی و برقراری نظم و امنیت، از دیگر آثار این طرح خواهد بود. 
 

کد خبر 537163

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha