مدیریت شهری در دوره جدید برای خدمت‌رسانی به شهروندان سازوکار ویژه‌ای برای کاهش فاصله طبقاتی میان مناطق محروم و برخوردار لحاظ کرده است.

سید محمد فیاض

همشهری آنلاین- مریم قاسمی:  البته فعالیت مدیریت شهری نیز برای توزیع عادلانه امکانات مختلف در مناطق براساس طرح‌های مطالعاتی، تحقیقات میدانی کارشناسان و نظرسنجی از شهروندان پایه‌گذاری شده که مسیر روشنی پیش روی خدمتگزاران شهر می‌گذارد. به بهانه نزدیک شدن به سال جدید با «‌سیدمحمد فیاض» شهردار منطقه۱۸ گفت‌وگو کردیم تا ببینیم در سال‌جاری و سال جدید چه پروژه‌ها و طرح‌هایی را دنبال می‌کنند و رویکرد اصلی شهرداری منطقه۱۸ در سال نو چیست.

هدف کلی شهرداری منطقه۱۸ برای عمران و آبادانی این بخش از شهر تهران چیست؟
برنامه‌ریزی دقیق برای احصا و نیازسنجی مطالبات شهروندان مهم‌ترین رویکرد حوزه‌های اجرایی شهرداری منطقه۱۸ بوده و هست. البته سیاست اجرایی ما در سال آینده که مورد تأکید قرار می‌گیرد، اجرای طرح‌ها و پروژه‌های کوچک در مقیاس محله‌ای است که تأثیرات آن منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بوده و اگر این طرح‌ها به‌طور دقیق و اصولی اجرا شوند، آثار تغییرات در محله‌ها برای شهروندان ملموس‌تر خواهد بود.  
مثلاً چه پروژه‌های کوچکی در محله‌ها اجرا خواهد شد؟  
در این منطقه نمونه‌های متعددی از پروژه‌های کوچک مقیاس محله وجود دارد. مثلاً طرح تعریض بلوار شهید بهرامی در شهرک ولی‌عصر(عج) که قرار است به گذر ۳۵متری تبدیل شود. باید گفت موقعیت تجاری بلوار شهید بهرامی همچون بازار دوم نازی‌آباد در منطقه۱۶ یا خیابان امین‌الملک در منطقه۱۷ یا عبدل‌آباد در منطقه۱۹ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اینجا محله‌ای پررفت و آمد است و مردم از نقاط دور و نزدیک برای خرید می‌آیند. بنابراین با تعریض این خیابان و بهبود عبور و مرور و کاهش ترافیک، رضایتمندی شهروندان بیشتر می‌شود.  
یکی از مشکلات منطقه۱۸ فراوانی بافت فرسوده است. آیا در سال جدید اتفاق خوبی در این زمینه رقم می‌خورد؟  
با پیگیری و تلاش همکارانم در ناحیه۲ و همچنین مشارکت شهروندان، شاهد انجام یکی از پروژه‌های مهم شهر تهران در این منطقه هستیم. طرح بزرگ «همسایه» یا «کلید به کلید» در کوی زینبیه شهرک ولی‌عصر(عج) در حال اجراست. در این طرح شهروندان در ازای واگذاری ملک فرسوده‌شان، به همان مساحت واحد آپارتمانی نوساز تحویل می‌گیرند. در ماه‌های گذشته تعدادی از این املاک فرسوده تخریب و مالکان به واحدهای نوساز نقل مکان کرده‌اند. طبق آمار این کار برای ۳۵پلاک فرسوده کوی زینبیه در نظر گرفته شده و به مرور زمان کلید واحدهای نوساز دراختیار مالکان بافت فرسوده این محل قرار می‌گیرد.  
پس از تملک و تخریب خانه‌های فرسوده کوی زینبیه، قرار است چه اتفاقی اینجا بیفتد؟  
با عقب‌نشینی و تعریض کوی زینبیه و اتصال آن به خیابان سیدالشهدا(ع)، به میزان قابل توجهی از بار ترافیکی و شلوغی بلوار شهید بهرامی کاسته شده و با ایجاد دسترسی مناسب شمال به جنوب، عبور و مرور شهروندان به سهولت انجام خواهد شد. البته با ایجاد این بلوار استاندارد و ایمن، چهره و نمای بصری محله نیز زیبا و بانشاط خواهد شد.  

از پروژه‌های مشارکتی در منطقه۱۸ برایمان بگویید؟

 از مهم‌ترین پروژه‌های مشارکتی می‌توان به ساخت بزرگ‌ترین «پردیس درمانی کودکان» در مجاورت خط۳ مترو تهران و در نزدیکی بزرگراه آزادگان اشاره کرد که پیشرفت فیزیکی خوبی دارد. این پروژه بزرگ مشارکتی را افراد خیر و نیکوکار حوزه درمان باجدیت دنبال می‌کنند. یکی دیگر از پروژه‌های مشارکتی برای احیا و نوسازی بافت فرسوده، جلب سرمایه‌گذار و بخش خصوصی در محله‌هایی است که بیشتر درگیر بافت فرسوده هستند. ما در این بخش به سرمایه‌گذارها و مدیران بخش خصوصی تسهیلاتی می‌دهیم تا در قبال هزینه تخریب و نوسازی املاک فرسوده، نفع و سود اقتصادی از این مشارکت ببرند. شهرداری به‌عنوان متولی اصلی اداره شهر از متقاضیانی که‌ درصدد ساخت و ساز در بافت‌های مسکونی، تجاری، اداری و درمانی هستند استقبال و تسهیلات ویژه‌ای با توجه به موقعیت املاک فرسوده به آنها ارائه می‌کند.  
معیارهایی مهم در ساخت پروژه‌های مشارکتی چیست؟  
سازندگان ملزم به رعایت اصول معماری و شهرسازی طبق موازین و فرهنگ ایرانی و اسلامی هستند. از آنجا که این موضوع با هویت محله و شهر ارتباط تنگاتنگی دارد، کارشناسان شهرداری مرحله به مرحله ساخت‌وسازهایی که در منطقه انجام می‌شود را زیرنظر دارند تا این اصول به‌طور کامل رعایت شود.  
با توجه به مشکلاتی که شیوع بیماری کرونا به شهر و شهروندان تحمیل کرده، آیا شهرداری در این زمینه برنامه خاصی دارد؟  
اصولاً نگهداشت شهر به‌طور مستقیم و غیرمستقیم با سلامت شهروندان ارتباط دارد. از جمع‌آوری مرتب زباله از مخازن مکانیزه و رفت و روب و پاکیزگی معابر گرفته تا نظافت و ضدعفونی کردن ناوگان حمل‌ونقل عمومی. البته در مواقع بحرانی مثل شرایط کنونی که ما در شهر با معضل شیوع بیماری کرونا مواجه هستیم، فعالیت شهرداری به مراتب بیشتر از قبل است. از جمله این اقدامات می‌توان به پاکسازی و ضدعفونی کردن مکان‌های عمومی و بسیج امکانات خدمات شهری برای مهار و کنترل بیماری کرونا اشاره کرد، اما بیش از هرچیز مشارکت و همراهی شهروندان و رعایت بهداشت فردی و اجتماعی می‌تواند ما را برای رسیدن به هدف کمک کند.  

خبر خوبی برای اهالی دارید؟  
خبرخوشی که برای اهالی به‌ویژه ساکنان محله ولی‌عصر(عج) جنوبی داریم، بهره‌برداری از مسجد امام هادی(ع) با معماری ایرانی و اسلامی است. این مکان مذهبی از گذشته تاکنون محل تشکیل و اجرای بسیاری از برنامه‌ها و پویش‌های مردمی، همچنین مراسم مذهبی بوده و به دلیل فرسودگی و قدمت در طرح نوسازی و توسعه بنا قرار گرفت. عملیات عمرانی ساخت مسجد امام هادی(ع) از سال۹۳ آغاز و در زمان مدیریت شهری سابق تنها ۵۰درصد پیشرفت فیزیکی داشت. در دوره جدید با کار و تلاش شبانه‌روزی مدیریت شهری، با ۵۰درصد رشد و پیشرفت فیزیکی به مرحله پایانی و بهره‌برداری رسیده است. این مسجد با مساحت ۶۳۶متر مربع در زیر بنایی بالغ بر ۳هزار و ۱۰۰متر مربع از بخش‌هایی مانند صحن و شبستان بانوان و آقایان، وضوخانه، آبدارخانه و آشپزخانه، واحدهای فرهنگی و کتابخانه برخوردار است و با توجه به معماری ایرانی و اسلامی در این بنا می‌توان گفت که یکی از مساجد شاخص جنوب تهران خواهد شد.

خبر خوش بعدی درباره ساخت و بهره‌برداری از مجموعه سرپوشیده و مجهزی به نام شهید سرتیپ خلبان «وحید دستگردی» درمحله یافت‌آباد است که در ۴طبقه و ۷سالن ویژه ورزش‌های توپی و... از جمله تنیس روی میز، پرتاب دارت، بیلیارد، ایروبیک، رزمی و بدنسازی می‌تواند پاسخگوی نیاز شهروندان و افزایش سرانه ورزش منطقه ۱۸ شود. نکته آخر اینکه به شهروندان اطمینان می‌دهیم در سال۹۹ اجرای پروژه‌های کوچک در مقیاس محله‌ها با سرعت و شتاب بیشتر پیگیری و دنبال خواهد شد.  

کد خبر 491325

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha