یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۷:۲۳
۰ نفر

عبدالله آل بوغبیش: باراک اوباما اواخر هفته گذشته پس از آنکه پیروزی خود به عنوان نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را اعلام کرد

در کمیته دوستی آمریکا و اسرائیل (ایپاک) حضور یافت و اولین مواضع خود درباره سیاست خارجی را ابراز کرد.
وی در سخنان خود، به موضوع ایران و سوریه اشاره کرد و سپس به محور اصلی صحبت‌های خود یعنی اسرائیل پرداخت. اوباما با تاکید بر اینکه هیچ گاه روابط آمریکا و اسرائیل تضعیف نخواهد شد، بر ضرورت برتری نظامی اسرائیل در خاورمیانه تاکید کرد.

باراک اوباما با حضور در کنفرانس کمیته ایپاک یهودیان در آمریکا بر ابدی بودن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل نیز پای فشرد.
مواضع اوباما به عنوان نامزد دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر آینده در حالی اعلام شد که اندکی پیش از وی، احمد قریع مسئول مذاکرات فلسطینیان با اسرائیل، اعلام کرده بود که فقط یک معجزه می‌تواند به امضای قرارداد صلحی میان اسرائیل و فلسطین تا پایان سال جاری میلادی منجر شود.

قریع با این اظهار نظر و به صورت تلویحی، بر تمامی وعده‌های جورج بوش رئیس‌جمهور آمریکا در کنفرانس آناپولیس و پس از آن درباره ایجاد دولت مستقل فلسطینی تا پایان سال جاری میلادی خط بطلان کشید.

پس از این اظهارات قریع و اعلام مواضع اوباما، به فاصله کمتر از دو ساعت، محمود عباس رئیس حکومت خودگردان فلسطین در سخنانی به مناسبت چهل و یکمین سالگرد شکست کشورهای عربی از اسرائیل در جنگ ژوئن 1967، خواستار انجام گفت‌وگوی فراگیر ملی به منظور پایان دادن به دودستگی و تفرقه میان فلسطینیان شد.

وی در این سخنان کوتاه که به محض پایان یافتن آنها، تنها به پرسش‌های شمار بسیار اندکی از خبرنگاران پاسخ گفت، با اشاره‌ای ضمنی به جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، از تمامی کسانی که تمایل به وحدت فلسطین و پایان دادن به اشغال آن هستند، خواست تا به این دعوت وی پاسخ مثبت دهند.

عباس برای خالی نماندن عریضه به یکی از مهم‌ترین خواسته‌ها و اهداف فلسطینیان یعنی پایتختی قدس برای دولت فلسطین مستقل آتی اشاره کرد. رئیس حکومت خودگردان تاکید کرد که فلسطینیان هیچ‌گونه دولت مستقل فلسطینی بدون پایتختی قدس را هرگز نخواهند پذیرفت.

 وی این اظهارات را هم برای دلخوشی فلسطینیان و هم در پاسخ به اظهارات باراک اوباما کاندیدای دموکرات آمریکا برای ریاست جمهوری ابراز داشت.

رئیس حکومت خودگردان فلسطین اندک امیدی به مواضع اوباما به عنوان نامزد دموکرات‌ها درباره مسئله فلسطین داشت، زیرا وی به خوبی از مواضع جمهوری خواهان درباره منازعه اسرائیل و فلسطین آگاه بود. اما اوباما آب پاکی را بر دست وی ریخت و به همگان ثابت کرد که مواضع واشینگتن در قبال اسرائیل با رفتن بوش و آمدن رئیس‌جمهور جدید حتی اگر دموکرات هم باشد، تغییری نخواهد کرد.

سخنان محمود عباس در حالی ابراز می‌شود که وی روز دوشنبه گذشته با ایهود اولمرت نخست‌وزیر اسرائیل در قدس اشغالی هم دیدار داشت و درباره روند صلح میان دو طرف به گفت‌وگو نشست.

به نظر می‌رسد نتایج این دیدار چندان برای محمود عباس قانع‌کننده نبوده است. اولمرت در حالی عباس را به حضور پذیرفت که با اتهامات فراوان فساد مالی از سوی درون جامعه اسرائیل مواجه است و به نظر می‌رسد که نتایج دیدار این دو در قدس چندان مثبت نبوده است.

بدین ترتیب، محمود عباس توپ را به میدان حریف خود یعنی حماس انداخته و به صورت غیرمستقیم به فلسطینیان فهماند که تمامی تلاش‌هایش برای دستیابی به صلح و برقراری دولت مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف بی‌نتیجه مانده است.

در واقع اظهارات محمود عباس را می‌توان به نوعی اعلام شکست تمامی مذاکرات میان اسرائیلی‌ها و فلسطینیان و واگذاردن پرونده فلسطین به حماس دانست، همان کاری که عباس می‌بایست خیلی قبل تر از اینها انجام می‌داد، اما به امید اسرائیل و آمریکا، با حماس عناد ورزید و ترجیح داد تا با این دو طرف به گفت‌وگو بنشیند.

وی در لابه‌لای اظهارات خود به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی زودهنگام نیز اشاره کرد. به نظر می‌رسد عباس می‌کوشد تا از طریق این انتخابات از روند قدرت در فلسطین کنار رفته و مسئولیت شکست‌های پی‌درپی خود در چندین دور مذاکره با اولمرت و بوش را به عهده حماس بگذارد.

حماس در این مرحله حساس باید به هوش بوده و با زیرکی هر چه تمام‌تر تمامی مسائل را با فلسطینیان در میان بگذارد تا از این طریق محبوبیت خود را از دست نداده و پیروزی دیگری را به پیروزی‌های مقاومت منطقه به طور عام و مقاومت فلسطینیان به طور خاص بیافزاید.

همشهری امارات

کد خبر 54280

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز