سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۲۹
۰ نفر

ماکسیم لیاپین، آناهیتا نصیر بیک، فرهاد عشوندی: دوست ندارم خیلی درباره روسیه و به‌خصوص موفقیت یا ناکامی‌های تیم ملی هلند در جام ملت‌ها حرف بزنم».

دیک ادووکات سرمربی سرشناس و موفق هلندی تیم زنیت این روزها در کشورش، تعطیلاتش را پشت سر می‌گذارد و منتظر پایان یورو کاپ است تا برنامه آینده‌اش را بریزد. او اگر هیدینک پس از یورو، سرمربی تیم چلسی شود، جای هیدینک را در تیم ملی روسیه می‌گیرد.

درست مثل تیم ملی کره که دقیقا پس از هیدینک، جایش را گرفت. ادووکات ابتدا تمایلی به گفت‌و‌گو با همکار ما در روسیه نداشت. با این وجود وقتی فهمید که عامل اصلی گفت‌و‌گو با او حرف زدن درباره دوست صمیمی‌اش، افشین قطبی است، با کمال میل گفت‌و‌گو را پذیرفت و گفت: «چند دقیقه دیگر با من تماس بگیرید تا با هم گفت‌و‌گو کنیم.‌»

او خوشحال بود و حرف زدن درباره افشین را دوست داشت، اما وقتی سؤال به تیم ملی هلند و فان‌باستن رسید، گفت هر چقدر از افشین و ایران بپرسید، جواب می‌دهم، اما درباره این سؤالات ترجیح می‌دهم خیلی چیزی نگویم.

  • حتما شنیدید که افشین با تیمش قهرمان لیگ ایران شد؟

بله، ما مدام با هم در ارتباط هستیم و به‌خاطر همین من در جریان کارهای افشین هستم. تقریبا در بسیاری از مسائل فوتبالی‌مان با هم مشورت می‌کنیم.

  • شما چگونه با افشین آشنا شدید و چرا او را با خود به تیم ملی کره دعوت کردید؟

او به هموطن من، گاس هیدینک، در تیم ملی کره کمک می‌کرد، در زمانی که آنها به نیمه‌نهایی جام جهانی 2002 رسیدند. وقتی سرمربی تیم ملی کره شدم،  بازیکنان و مسئولان فدراسیون کره از او خیلی تعریف می‌کردند. من هم او را برای همکاری مشترک دعوت کردم، چون او اطلاعات زیادی درباره تیم داشت. البته، من بلافاصله متوجه شدم که افشین مربی خوبی است و دائماً درباره فوتبال فکر می‌کند.

 ما مدام در کره در کنار هم بودیم. خیلی وقت‌ها می‌نشستیم و درباره فوتبال با هم حرف می‌زدیم. خیلی وقت‌ها با هم کلنجار می‌رفتیم، اما واقعا روابطمان دوستانه بود. من، افشین و پیم فربیک رابطه خیلی خوبی داشتیم و با هم دوره موفقی را با کره سپری کردیم هرچند در جام جهانی آلمان موفق به صعود از گروه‌مان نشدیم. پس از جام جهانی من از کره جدا شدم اما او در کره ماند و با پیم فربیک، دیگر دستیارم هدایت کره را برای بازی‌های آسیایی در دست گرفت. فربیک هم که می‌دانید حالا سرمربی تیم ملی استرالیا است.

  • مهم‌ترین ویژگی افشین چه بود؟

افشین مربی بسیار توانمندی است، او ویژگی‌های بسیاری دارد که در حرفه او ضروری هستند و به همین دلیل هم موفقیت‌های کنونی او برای من اصلاً باعث تعجب نبودند او یک انسان خوب و مهم‌تر از همه یک مربی حرفه‌ای است که خیلی خوب ضوابط را رعایت می‌کند. افشین خیلی هم با هوش است و در بازی‌خوانی، نظیر ندارد.

  • افشین می‌گفت: این شما بودید که برای اولین بار به او توصیه کردید حتما خودش سرمربی شود. درست پس از جدایی‌تان از تیم ملی کره!

من شک نداشتم که او سرمربی موفقی می‌شود. معلوم بود افشین مربی ماهری است و علاوه بر این، چیزی که از اهمیت خاصی برخوردار است، این است که او با تمام وجود کار خود را دوست دارد. اینکه او را برای هدایت تیم ملی ایران دعوت کردند، تنها تاکیدی بر گفته‌های من بود. واقعا این عشق افشین به کار او را به افتخار می‌رساند. البته من هنوز هم نفهمیدم که چرا فدراسیون ایران افشین را سرمربی تیم‌شان نکرد.

  • باورتان می‌شد که افشین بتواند در همان سال اولی که سرمربی شد، قهرمان لیگ ایران شود؟

بله، البته. افشین با فوتبال زندگی کرده و به‌خوبی از آن سر در می‌آورد. افشین  جوان است و به‌خاطر همین هنوز می‌تواند به پیشرفت‌های بسیاری در کار خود برسد. ببین بدون شک افشین تجربه بالایی از همکاری با مربیان بزرگ دارد و تجربه‌اش همیشه به کمکش می‌آید. تجربه‌ای که شاید هیچ‌یک از مربیان ایرانی نداشته‌‌اند.

  •  اما هیچ‌کس باور نمی‌کرد که او بتواند پرسپولیس را قهرمان کند!

در فوتبال حرفه‌ای هیچ‌وقت چنین چیزهایی از قبل قابل پیش‌بینی نیست. نتیجه هر تیمی از بسیاری لحاظ به مربی بستگی دارد، اما بازیکنان تیم هم عامل مهمی هستند. تا جایی که من می‌دانم او هدایت یکی از بهترین تیم‌های ایران را به‌دست گرفته بود و بازیکنان خوبی هم داشت پس توانست تا با توانایی بالایش این تیم را قهرمان کند.

  • افشین به یکی از محبوب‌ترین مربیان در ایران تبدیل شد...

زمانی که فرد با تیم خود برنده مدال‌های طلا می‌شود، همیشه او را بهترین می‌دانند و مربی خیلی زود محبوب می‌شود. به‌خصوص که افشین هدایت یک تیم پرطرفدار را در دست گرفته بود و تیمش خیلی زود از رقیبان فاصله گرفت و در نهایت هم توانست قهرمان شود. او به‌قدری خوب بود که ناکامی‌های موقت تیم در طول فصل هم باعث نشد مردم دوستش نداشته باشند.

  •  شما این روزها هم با او در تماس هستید؟

 البته که در تماس هستیم. پس از کار در کره ما همیشه در ارتباط هستیم.

  •  به‌نظر شما آیا افشین می‌تواند به یک مربی بزرگ و پرآوازه تبدیل شود؟

برای تبدیل شدن به یک مربی بزرگ باید کمی خوش‌شانسی داشت. به‌خصوص درباره افشین که از کشوری می‌آید که فوتبالش در سطح جهان، خیلی شناخته شده نیست. اما من امیدوارم که افشین به موفقیت برسد.

  •  فکر می‌کنید ممکن است به‌زودی و بار دیگر با او همکاری کنید. با توجه به جدایی افشین از پرسپولیس و رابطه شما با او؟

 همه چیز بستگی به یک مورد معین دارد. باید بنشینیم و با هم حرف بزنیم. من بیشتر ترجیح می‌دهم درباره چیزهای واقعی صحبت کنم. او بدون شک سال بعد تیم بزرگتری را هدایت می‌کند و ترجیح می‌دهد تا سرمربی باشد.

  •  شما تا چه حد با فوتبال ایران آشنایی دارید؟

من یک‌بار زمانی که مربی تیم کره بودم، دیداری در مقابل تیم ملی این کشور داشتیم، همین. پس از آن هیچ وقت با فوتبال ایران برخورد نکرده‌ام.

  •  در آن بازی تیم ملی ایران برای شما چه تصوری از خود به‌جای گذاشت؟

در آن بازی مطمئن شدم که ایران به میزان کافی فوتبالیست‌های خوب دارد.

کد خبر 54531

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز