یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۴:۳۷
۰ نفر

محمدجواد پاینده: پیش از آنکه افشین قطبی در تابستان 86 به‌‌ عنوان سرمربی پرسپولیس وارد فرودگاه مهرآباد شود، تنها تصویر مبهمی از او وجود داشت.

 یک مربی ایرانی شاغل در شرق آسیا، دستیار مربیان صاحب‌نام هلندی در کره‌جنوبی و البته تنها مربی موفق ایرانی که در یکی از کشورهای آسیایی فعالیت می‌کند.

قطبی حتی در سفر تیم ‌ملی کره‌جنوبی به ایران هم حضور نداشت و تصویر او همچنان از رسانه‌های داخلی دور مانده بود. در یک فاصله جغرافیایی قابل توجه تنها گاه‌به‌گاه اخبار و مصاحبه‌های کوتاهی از او به ایران می‌رسید و افشین قطبی، مربی ایرانی تیم‌ملی کره‌جنوبی در همین حد شناخته می‌شد.

در فاصله روزهای گرم تابستان 86 تا مرداد 87 اتفاقات زیادی برای قطبی رخ داد. او در متن فوتبال ایران حاضر شد و فراتر از حد انتظار به موفقیت‌های بزرگی دست یافت. قهرمانی رقابت‌های لیگ برتر در اولین سال سرمربیگری خود را جشن گرفت و به عنوان بهترین مربی فصل در مراسم توپ طلا انتخاب شد.

قطبی در طول این یک سال 3 چهره کاملاً متفاوت در فوتبال ایران داشته که البته سومین پرده از نمایش او در بازگشت به پرسپولیس اتفاق می‌افتد.

 پیش از پرسپولیس

شخصیت فوتبالی افشین قطبی در آمریکا و اروپا شکل گرفت، خالی از هیجانات و شور و احساس درونی فوتبال ایران. او که مربیگری را از سنین جوانی آغاز کرد در ایالات متحده، هلند و کره‌جنوبی بخش قابل‌توجهی از زندگی ورزشی خود را سپری کرد و طبیعتاً فوتبال را منطبق با استانداردها و فرهنگ فوتبال این کشورها آموخت.

قطبی پیش از حضور در پرسپولیس آرام و البته کاملاً حرفه‌ای به نظر می‌رسید، برخورد مستقیمی با احساسات و شور و هیجان فوتبال حداقل از نوع هیجان مرسوم در فوتبال ایران نداشت. قطبی به عنوان یک مربی خارجی در فوتبال کره‌جنوبی دچار مشکلات فراوانی بود و شرایط سختی را تجربه می‌کرد تا اینکه جایگاه مناسبی در فوتبال این کشور به دست آورد، البته در چنین شرایطی هم به شکل جدی و کاملاً‌ حرفه‌ای با همکارانش و همین‌طور رسانه‌ها برخورد می‌کرد. ورود او به فوتبال ایران اما همراه با دگرگونی‌های فراوانی بود؛ مربی ایرانی در تعامل با فوتبال ایرانی دگرگون شد.

 ورود به پرسپولیس

اولین هیجان بزرگ در فرودگاه مهرآباد مقابل او قرار گرفت و یک استقبال بی‌سابقه که عکس‌العمل قطبی را در پی داشت. سرمربی پرسپولیس شور و هیجان طرفداران تیم جدیدش را در همه جای کشور به وضوح می‌دید و در پاسخ به آن، رفتار احساساتی و پرهیجانی داشت. او کاملاً متفاوت از روزهای حضورش در فوتبال کره و هلند، سرشار از احساسات و هیجانات بود. در مصاحبه‌هایش به دنبال کلمات تازه‌ای می‌گشت که شور بیشتری در حرکت موفق پرسپولیس ایجاد کند. به راحتی از قهرمانی می‌گفت و حتی برخلاف اصول حرفه‌ای فوتبال قول داد که تیمش با 75 امتیاز قهرمان می‌شود. برخوردها و البته مصاحبه‌های قطبی تحلیل تازه‌ای از شخصیت او به‌وجود آورد. سرمربی پرسپولیس در نمایشی جدید سرشار از هیجان، احساساتی و حتی کمی ساده به نظر می‌رسید.

همچنین برداشت عمومی از رفتارها و مصاحبه‌های او نشان از نوعی صداقت بی‌سابقه داشت که هرگز در فوتبال ایرانی به این شکل دیده نمی‌شد. قطبی با اطرافیانش و حتی بازیکنان ارتباط نزدیکی برقرار می‌کرد و صمیمیت قابل‌توجهی در رفتارش دیده می‌شد. چهره جدید قطبی مقبولیت و محبوبیت عمومی او را در پی داشت. عامه طرفداران فوتبال از این رفتار و برخورد استقبال می‌کردند اما سرمربی در پرسپولیس با چالش‌های فراوانی روبه‌رو شد. تعدادی از این بازیکنان، مربیان و حتی برخی از اعضای باشگاه به برخوردهای قطبی انتقاد داشتند و عده‌ای هم از رفتار صادقانه و احساسات او سوءاستفاده می‌کردند. قطبی پرسپولیس را به قهرمانی رساند و همزمان با این اتفاق به هیجان و احساسات فصل اول پایان داد.

 یک قطبی دیگر

افشین قطبی در پرده سوم این نمایش کاملاً متفاوت است. تغییر روش و برخورد او با جامعه فوتبال ایران ناشی از اتفاقاتی است که فصل گذشته، سرمربی پرسپولیس را آزرده
 می‌کرد.

قطبی به روزهای پیش از پرسپولیس بازگشته است. آرام، خونسرد و البته زیرک و هوشیار. او نسبت به فصل گذشته کاملاً محتاط شده است، به راحتی از قهرمانی حرف نمی‌زند، جملات پرشور و هیجان فصل گذشته را تکرار نمی‌کند و حتی در یک مصاحبه جدید گفته است که قول قهرمانی نمی‌دهد.

قطبی جدید که صبح روز جمعه جایزه بهترین مربی فوتبال ایران را دریافت کرد، حتی در همین مراسم هم باوجود کسب یک جایزه ارزشمند احساساتی به نظر نمی‌رسید.

گویا سرمربی پرسپولیس با رفتارهای جدید چالش کمتری در تیم سرخپوش خواهد داشت، هرچند کار قطبی برای تکرار موفقیت‌های فصل گذشته دشوارتر به نظر می‌رسد.

کد خبر 59603

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز