چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۱:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: طرح ترور رئیس‌جمهور کلمبیا توسط گروه فارک با استفاده از یک خودروی بمب‌گذاری شده، خنثی شد.

به نوشته ال موندو، طرح ترور الوارو اوریبه رئیس‌جمهور کلمبیا قرار بود در زمان دیدار وی از روستایی در یکی از مناطق کوهستانی کلمبیا اجرا شود.

گفته می‌شود اقدام به ترور اوریبه در مقابله با تلاش‌های ارتش کلمبیا در دستگیری رییس جدید گروه فارک انجام گرفته است.

اداره امنیت کلمبیا با صدوراطلاعیه‌ای اعلام کرد: نیرو‌های مسلح انقلابی کلمبیا طرح ترور الوارو اوریبه را با استفاده از یک خودروی تاکسی بمب گذاری شده مملو از ۱۲۰ کیلوگرم مواد منفجره سازماندهی کرده بودند.

اوسکار بارتو کروگا رییس اداره امنیت پلیس کلمبیا اعلام کرد: طبق اطلاعات ارائه شده توسط سرویس‌های اطلاعاتی، جبهه ۲۱ گروه فارک و کمپانی کاخامارکا قرار بود مواد منفجره کار گذاشته شده در یک خودرو را به منظور ترور الوارو اوریبه رییس جمهوری و فرماندار تولیما  به کارگیرند.

گروه فارک یکبار دیگر نیز در زمان مراسم سوگند اوریبه در سال ۲۰۰۲ قصد داشت وی را ترور کند. سر سختی اوریبه در مبارزه با فارک و اتحاد وی با آمریکا سبب شده است تا اعضای فارک در صدد ترور وی برآیند.

اداره امنیت پلیس کلمبیا در بیانیه خود با اشاره به گزارش‌های اطلاعاتی  از دستگیری راننده تاکسی بمب گذاری شده خبر داده و به نقل از منابع اطلاعاتی نوشته است که احتمالا بمب گذاران قصد داشته‌اند مواد منفجره کار گذاشته شده در خودرو را از راه دور منفجر کنند.

اداره امنیت پلیس کلمبیا در ادامه بیانیه خود درباره ترور نافرجام اوریبه افزود: این اقدام در پاسخ به اقدامات اخیر ارتش کلمبیا در منطقه تولیما انجام می‌گیرد. ارتش کلمبیا اخیرا عملیاتی را به منظور دستگیری لئون سائنس وارگاس موسوم به الفونسو کانو در منطقه تولیما آغاز کرده است.

کانو پس از آنکه ماه گذشته فارک و ارتش کلمبیا در بیانیه‌های جداگانه‌ای اعلام کردند که مانوئل مارولاندا رییس پیشین گروه فارک درگذشته است، هدایت این گروه را به عهده گرفت.[ارتش کلمبیا: رئیس فارک مرده است]

کارشناسان معتقدند که الفونسو کانو رییس گروه فارک بیشتر دارای تمایلات سیاسی است و از این رو فردی است که می‌توان با وی مذاکره کرد، با این حال ممکن است وی بر اثر فشارهای شاخه نظامی فارک، تلاش‌هایی را به منظور حفظ اتحاد در گروه فارک به انجام برساند.

بر اساس گزارش رویترز، موج خشونت‌در کلمبیا از زمانی که الوارو اوریبه فرمان عملیات نظامی ارتش را در مناطق تحت کنترل فارک و شبه نظامیان راستگرا صادر کرده کاهش پیدا کرده است.

پس از آنکه اعضای گروه فارک در نتیجه عملیات نظامی به مناطق کوهستانی رانده شدند، شهرهای کلمبیا نیز به ندرت در معرض خطر بمب گذاری قرار می‌گیرند.

گفته می‌شود به دلیل حملات ارتش کلمبیا و تسلیم شدن تعداد زیادی از اعضای گروه فارک، شمار نیرو‌های این گروه از ۱۷ هزار  نفر به ۹ هزار نفر رسیده است.

کد خبر 54652

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز