شنبه ۱ تیر ۱۳۸۷ - ۰۵:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: نمایشنامه خوانی ابتکاری است که زمینه ساز جنبشی نو در بدنۀ تئاتر ماست.

استاد علی نصیریان، از چهره‌های ماندگار بازیگری ایران که هفته پیش به عنوان یکی از داوران مرحله بازبینی سومین جشنواره سراسری نمایشنامه‌خوانی فرهنگسرای نیاوران از 43 نمایشنامه خوانی دیدن کرد در گفت: آنچه در این نمایشنامه خوانی‌ها دیدم فراتر از یک روخوانی صرف نمایشنامه بود. در این آثار شما یک نمایش تمام و کمال را با بازی بازیگران نشسته، بدون میزانسن و لباس و طراحی صحنه می‌دیدی که برایم بسیار جالب توجه بود.[ 17 نمایشنامه به روخوانی در بخش مسابقه راه یافتند ]

نمایشنامه خوانی با این رویکرد یک کار ابتکاری و بدیع است که بسیار خوب هم هست و درواقع زمینه ساز جنبشی نو در بدنۀ تئاتر ماست.

نصیریان با اشاره به کمبودهای سخت افزاری تئاتر کشور و نیروهای جوان فراوان علاقه‌مند به هنر نمایش، گسترش نمایشنامه‌خوانی را یک راهکار مناسب دانست و برپایی جشنواره ای تخصصی برای این گونه نمایش را توسط فرهنگسرای نیاوران ستود و آن را بسیار مثبت ارزیابی کرد.

وی گفت: در بازبینی سومین جشنواره نمایشنامه‌خوانی چند اثر بسیار جذاب دیدم که بسیار لذت بردم، این آثار که مردم و علاقه‌مندان سوم تا ششم تیر می‌توانند آنها را ببینند، آنقدر عالی‌اند که می‌توانند با حمایت مسئولین امکان اجرا یابند.

علی نصیریان افزود: من معتقدم با برپایی این جشنواره در فرهنگسرای نیاوران استعدادهای تازه‌ای کشف و به جامعه تئاتری ما معرفی می‌شوند که اگر مجال حضور روی صحنه را بیابند به غنای تئاتر ما کمک می‌کنند.

نصیریان که چندی پیش نمایشنامه نوشته خودش «بازیگر و زنش» را در خانه هنرمندان روخوانی کرده بود در پاسخ به این سوال که آیا برای حضور در یک نمایشنامه خوانی وسوسه شده است گفت: آنقدر این جوانان خوب نمایشنامه‌خوانی می‌کنند که دیگر لازم نیست من این کار را انجام دهم.

این چهره ماندگار بازیگری کشورمان با تأکید بر گسترش اجرای تئاتر در نقاط مختلف، فرهنگسرای نیاوران را از حیث موقعیت ممتاز جغرافیایی، دارابودن امکانات خوب و نوع خاص مخاطب این منطقه برای روی صحنه آمدن تئاتر بسیار ایده آل دانست و تأکید کرد: اگر تئاتری‌ها به سلیقه و نیاز مخاطب دقت کنند و کارهای جذاب روی صحنه برود مردم هم در نقاط مختلف استقبال خوبی از تئاتر به عمل می‌آورند کما اینکه من در همین فرهنگسرای نیاوران در کنار تماشاگران پرشمار آثار جذابی دیدم .

سومین جشنواره سراسری نمایشنامه خوانی با حضور 17 گروه نمایشی ساعت 15 دوشنبه سوم تیر 87 در فرهنگسرای نیاوران آغاز به کار خواهد کرد.

کد خبر 55592

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز