تکنیسین‌های چینی تدارکات نهایی را برای شروع ماموریتی فضایی برای بازگرداندن مواد از سطح ماه برای نخستین بار در نیم قرن گذشته انجام می‌دهند که ممکن است شناخت انسان را از ماه و کل منظومه شمسی دگرگون کند.

Chang’e 5

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس ماموربت چانگ ۵- بر اساس نام الهه چینی ماه- بلندپروازانه‌ترین برنامه چین برای اکتشاف ماه تاکنون است. اگر این ماموریت موفق باشد، پیشرفت عمده‌ای برای برنامه فضایی چین و برخی از کارشناسان می‌گویند می‌تواند راه برای آوردن نمونه‌هایی از کره مریخ یا حتی ماموریت‌های سرنشین‌دار به کره ماه هموار کند.

انتظار می‌رود چهار مدول سفینه فضایی چانگ ۵ روز سه‌شنبه ۴ أذر با یک موشک بزرگ لانگ مارچ-۵ از مرکز پرتاب ونچانگ در ساحل جزیره جنوبی ایالت هاینان به فضا پرتاب خواهد شد.

سازمان ملی فضایی پنهانکار چین ففط گفته است که این پرتاب برای اواخر نوامبر برنامه‌ریزی شده است، گرچه «پٰروژه اکتشاف ماه» چین روز دوشنبه در اعلامیه‌ای گفت موفقیت در فرستادن این سفینه به مدار کره ماه، فرود آن روی ماه و بازگشت آن به کره زمین بنیاد محکمی برای ماموریت‌های آینده ایجاد خواهد کرد.»

کار اصلی در این ماموریت حفاری کردن تا دومتری زیر سطح ماه و جمع کردن حدود ۲ کیلوگرم از سنگ‌ها و سایر خرده‌ریزها برای بازگرداندن آنها به زمین است. این نخستین فرصت برای دانشمندان از ماموریت‌های آمریکایی و روسی در دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ است، برای بررسی مواد تازه به دست آمده از کره ماه است.

پس از سفری سه‌روزه از زمین ماه‌نشین چانگ ۵ برای یک روز ماهی یعنی حدود ۱۴ روز زمینی روی کره ماه می‌ماند چرا که فاقد واحدهای گرم‌کننده ایزوتوپی برای دوام آوردن در شب‌های منجمدکننده ماه است.

ماه‌نشین با مته و بازوی روباتی‌اش حفاری انجام می‌دهد و مواد ججمع‌شده به یک «صعودکننده» منتقل می‌کند که از سطح ماه بلند خواهد شد  و به «کپسول سرویس» متصل خواهد شد. بعد این موارد به کپسول بازگشت منتقل خوهند شد تا به زمین بازگردانده شوند.

کارشناسان می‌گویند پیچیدگی فنی چانگ ۵ با چهار بخش سازنده آن از جهات بسیار قابل‌توجه است. چین دارد نشان می‌دهد که توانایی ایجاد و انجام موفقیت‌آمیز یک برنامه طولانی با تکنولوژی پیشرفته را دارد که از لحاظ نفوذ منطقه‌ای و همکاری‌های بالقوه جهانی اهمیت دارد.

به خصوص توانایی جمع‌آوری نمونه از فضا اهمیتی فزاینده پیدا کرده است. سایر کشورها هم در حال برنامه‌ریزی به دست آوردن مواد از سیارک‌ها یا حتی مریخ هستند، به تجربه چین نگاه می‌کنند.

چین تا به حال دوبار در ماموریت‌های چانگ ۳ و چانگ ۴ سفینه‌هایی را روی کره ماه نشانده است و در ماموریت آزمایشی چانگ ۵ نشان داد که توانایی بازگرداندن یک کپسول فضایی به کره زمین، ورود مجدد به جو و فرودآوردن آن را دارد. اکنون فقط باید نشان دهد که می‌تواند از سطح ماه نمونه‌برداری کند و نمونه را به زمین بازگرداند.

این ماموریت یکی از جسورانه‌ترن اقدامات چین از هنگامی است که در سال ۲۰۰۳ یک انسان را به فضا فرستاد و سومین کشوری پس از آمریکا و روسیه شد که این کار را انجام داده است.

چین در تابستان امسال همچنین به سومین کشوری بدل شد که ماموریتی فضایی به سمت کره مریخ آغاز کرده است که شامل یک مدارگرد و یک مریخ‌نورد می‌شود که به جستجوی نشانه‌های آب روی سیاره سرخ خواهد پرداخت.

کد خبر 567295

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha