مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۴ تیر ۱۳۸۷ - ۱۸:۵۰
۰ نفر

گروه شهری: دولت با احداث کارخانه ساخت پره‌های توربین در محدوده ۱۲۰ کیلومتری تهران موافقت کرد.

به گزارش خبرنگار همشهری، وزیران عضو کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست بنابه پیشنهاد وزارت نیرو با  احداث کارخانه ساخت پره‌های توربین در محدوده ۱۲۰ کیلومتری تهران و با رعایت مقررات زیست‌محیطی موافقت کردند.

این مصوبه در حالی هفته پیش به امضای رئیس‌جمهوری رسید که کارشناسان و متخصصان محیط زیست این اقدام دولت را گامی در راستای نقض حریم زیست‌محیطی تهران قلمداد کرده‌اند.

حسن پیراسته، مدیرکل سابق محیط زیست استان تهران این اقدام دولت را بی‌توجهی به ظرفیت‌های زیست محیطی تهران دانست.

این کارشناس محیط زیست اظهارداشت: محدوده استان تهران، ظرفیت بارگذاری بیشتر از آنچه در حال حاضر دارد را نداشته و حتی استقرار صنایع کاملا پاک در این منطقه پر تراکم نگران کننده‌است.

وی هر گونه بارگذاری بیشتر در منطقه متراکم تهران که پر است از صنایع و مشاغل مختلف را موجب افزایش صدمات و معضلات زیست‌محیطی تهران عنوان کرد‌ و افزود: استقرار هر گونه کارخانه یا واحد صنعتی ۲ اثر تخریبی به همراه دارد؛اول اینکه عرصه برای توسعه سایر استان‌ها و مناطق کشور که ظرفیت‌های توسعه صنعتی دارند، محدود می‌شود.

دومین موضوع هم بی‌توجهی به بستر زیست‌محیطی تهران است که سال‌هاست ظرفیت بارگذاری بر این محدوده اشباع شده و دیگر توان طبیعی برای استقرار صنایع در آن وجود ندارد.

وی شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران را از میدان توپخانه دانست و به مصوبه ۴ دهه گذشته هیات وزیران مبنی بر توقف استقرار صنایع اشاره‌‌کرد؛

« از همان سال‌ها که این مصوبه در هیات وزیران وقت به تصویب رسید تهران دیگر ظرفیت نداشت. محاسبات امکان‌سنجی در سال‌های بعد نیز این نظریه را به اثبات رساند. اما اینکه این مصوبه در حال حاضر به تصویب دولت رسیده‌است، جای پرسش دارد.»

مدیرکل سابق محیط زیست استان تهران انتقال صنایع به استان‌ها و مناطق دیگر به‌عنوان تنها راه حل حفظ محیط طبیعی تهران را یادآور شد.پیراسته اعلام کرد: دولت به جای اینکه صنایع جدیدی را در محدوده ۱۲۰ کیلومتری تهران احداث کند، باید تمام توان خود را بر خروج صنایع از این محدوده متمرکز کند، نه اینکه با مصوبه جدید باری مضاعف و خارج از توان تهران به آن تحمیل کند.

اسماعیل کهرم، استاد برجسته محیط زیست نیز ضمن ابراز تأسف از این مصوبه گفت: یکی از قوانین بازدارنده که سال‌ها توانست به خوبی در برابر تهاجم‌ به محیط زیست تهران مقاومت کند، متأسفانه در حال ناکارآمد شدن است.

به گفته وی، تهران با وجود داشتن یک ششم جمعیت کشور و مساحت محدود، میزبان بیش از ۳۴ ‌درصد صنایع بزرگ کشور است که این امر موجب صدمات زیادی به عرصه طبیعی تهران می‌شود.

این استاد دانشگاه موقعیت طبیعی تهران را به‌دلیل استقرار رشته‌کوه‌های البرز ویژه دانست و هرگونه استقرار صنایع جدید در محدوده آن را با توجه به ازدحام خودروها و بحران آلودگی هوا، نابودی تهران عنوان کرد.

کهرم افزود: کارخانه فلزات سنگین، به مقدار زیادی آب نیاز دارد و همچنین آلاینده بودن آن هوای تهران را بیش از پیش آلوده می‌کند. پسا‌ب‌های ناشی از آن نیز موجب آلودگی سفره‌های زیر زمینی آب می‌شود. اینکه چه توجیهی در احداث این کارخانه در محدوده حریم تهران وجود داشته، قابل بحث است.

کد خبر 56979

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز