تولید نفت و گاز دریای خزر توسط ۳ کشور آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان در سال ۲۰۰۷ به شدت افزایش یافته‌است. این درحالی است که ایران در این میان جایی ندارد.

نشریه تحقیقات اقتصادی خاورمیانه (میس) با اعلام این خبر در شماره اخیر، بر کندبودن تلاش‌های ایران در تولید نفت در منطقه خزر تاکید کرده‌‌‌‌است.

براساس آمارهای میس، میزان تولید نفت این3 کشور در سال گذشته به بیش از 366/2 میلیون بشکه در روز رسیده است. این رقم طی سال 2006 کمتر از 114/2 میلیون بشکه بوده است.

تولید گاز طبیعی نیز در این مدت به بیش از 8/104 میلیارد متر مکعب رسیده است. این رقم طی سال 2006 نیز به کمتر از 4/97 میلیارد متر مکعب رسید.

یک حلقه چاه حفر شده است

در همین حال اصغر رفیعی مدیرعامل شرکت حفاری شمال در واکنش به این گزارش به ایسنا گفت: تاکنون یک حلقه چاه آزمایشی توسط دکل حفاری نیمه‌شناور ایران البرز در عمق 62 متری خزر با موفقیت حفر شده است.

وی تاکید کرده‌است: تنها مسئله ما تامین شناور‌های یدک‌کش و پشتیبانی است.  تامین شناور حفاری از عمده‌ترین دلایل تاخیر ایران در تولید نفت در دریای خزر است که با سرمایه‌گذاری داخلی تولید آن در سواحل خزر آغاز شده ولی این طرح با تاخیر مواجه است.

کد خبر 56983

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز