ایران قصد دارد نخستین محموله‌های گاز مایع فشرده (ال‌ان‌جی) خود را از اواخر سال 2010 روانه بازارهای صادراتی که احتمالاً برخی کشورهای اروپایی و چین هستند، کند

ساخت نخستین کارخانه تولید ال‌ان‌جی ایران در منطقه تمبک پارس جنوبی، از یک سال پیش آغاز شد. مرحله اول این کارخانه در اواخر سال 2010 و مرحله دوم در سال 2011 به بهره‌برداری خواهد رسید.

ایران در حال حاضر با چندین شرکت خارجی برای صادرات ال‌ان‌جی در حال مذاکره است. پیش‌بینی می‌شود از اواخر سال 2010 ایران توان صادرات 5/2‌میلیون تن ال‌ان‌جی را داشته باشد و این رقم را در عرض یک سال تا 11‌میلیون‌تن افزایش دهد. هر یک از 2‌مرحله این طرح توان تولید 4/5 میلیون تن در سال ال‌ان‌جی را دارند.

این کارخانه توسط کنسرسیومی با مشارکت شرکت‌های ایرانی و خارجی در حال احداث است. این در حالی است که 2 طرح دیگر تولید ال‌ان‌جی در ایران (پارس ال‌ان‌جی و پرشیان ال‌ان‌جی) که توتال فرانسه و رویال داچ شل قرار بود اجرا کنند، به‌علت فشارهای آمریکا بر این 2‌شرکت اروپایی، معطل مانده‌اند.

شل چند هفته پیش از مرحله 13‌حوزه عظیم پارس جنوبی ایران کنار کشید؛ چرا که تحت فشار شدید واشنگتن قرار گرفته بود. شل اعلام کرده که دیگر به طرح پرشیان ال‌ان‌جی نخواهد پیوست.

توتال نیز اعلام کرده که در کوتاه‌مدت دیگر به مشارکت در طرح‌های پارس جنوبی فکر نخواهد کرد، اما در بلندمدت همچنان علاقه‌مند به حضور در ایران است. این در حالی است که ایران از توتال خواسته که به قراردادی که سال گذشته منعقد شد، متعهد بماند  اما دولت فرانسه، توتال را تحت فشار قرار داده تا در ایران هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری انجام ندهد.

رویترز – 26 می 2008

کد خبر 53354

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز