«معرکه آب»، «اصحاب کساء»، «دیر راهب»، «ابد والله»، «معراج» عنوان برخی از نقاشی‌هایی است که این روزها زینت‌بخش دیوارهای گالری فرهنگسرای نیاوران شده؛ نقاشی‌هایی که در نمایشگاه «آل علی علیهم‌السلام» مخاطب را با خود همراه می‌کند تا روایتی از مفاهیم دینی را با زبان هنر به تصویر بکشد.

نقش ارادت

همشهری آنلاین_ علی بختیاری:  «حسن‌ روح‌الامین» با نقاشی‌هایش سعی دارد مفاهیم عاشورایی و مضامین دینی را برای بازدیدکنندگان تعریف کند.   

روح‌الامین از نقاشان جوان آیینی است که اغلب آثارش مفاهیم عاشورایی و جلوه‌هایی از آیین‌های مذهبی اسلام را با خود دارد و موضوع‌ نقاشی‌هایش را از مضامین شیعی و اسطوره‌های دینی انتخاب می‌کند. او از شیوه کلاسیک نقاشی بهره‌گرفته‌ و تصاویر باشکوهی از وقایع مذهبی‌ را ترسیم می‌کند. در به تصویر کشیدن مقاتل و روضه‌ها هم چیره‌دست است و می‌شود نقاشی‌های او را روضه‌های مصور خواند که دل عاشقان را می‌لرزاند.  
 

آثار این نمایشگاه در اندازه‌های مختلف و با تکنیک رنگ و روغن است. روح‌الامین اندازه تابلوهایش را نسبت به حسی که به موضوع دارد تغییر می‌دهد: «برای مثال‌کاری که برای حضرت زهرا(س) شروع کردم، فکر می‌کردم ۳۰ در ۴۰ کافی است و حسم را منتقل می‌کند. اما این‌طور نبود.» 
 

این بار ۱۴ تابلوی نقاشی به نمایش درآمده‌است که نقاش آثار ۲ سال برای خلق آنها تلاش کرده‌است و می‌گوید: «این نمایشگاه محصول ۲ سال فعالیت مستمر من است که نه با هدف کیفی هنری بلکه با هدف توسل و تبلیغی این آثار خلق شده‌اند. تعداد این آثار از ابتدا مشخص نبود. زیرا من روی اعداد ۱۳ و ۱۴ اصرار دارم. ۱۴ به دلیل چهارده معصوم(ع) و ۱۳ به دلیل تاریخ ۱۳ رجب و میلاد امیرالمؤمنین(ع).» 
 

نمایشگاه آل علی علیهم‌السلام تا ۲۵ دی ماه ادامه خواهد داشت. نمایشگاه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی روزهای شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۰ تا ۱۸ و جمعه ساعت ۱۴ تا ۱۸ برای بازدید برقرار است. فرهنگسرای نیاوران در انتهای خیابان پاسداران، روبه‌روی بوستان نیاوران واقع است. دیدن این نمایشگاه بعد از چند ماهی که کرونا نمایشگاه‌ها را تعطیل کرده‌بود می‌تواند حال متفاوتی را برایتان رقم بزند.  

آثار این نقاش در کشورهای مختلف از جمله آلمان و عراق به نمایش درآمده است. در اسفند سال ۱۳۹۶ یکی از آثار او با نام «بهانه خلقت» با موضوع تولد حضرت زهرا(س) در خانه فرهنگ ایران در پاریس رونمایی شد. تابلوی نقاشی «مدافعان حرم» درباره شهادت محسن حججی و «اصحاب آخرالزمانی اباعبدالله(ع)» درباره شهادت سردار سلیمانی نیز مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.  
 

کد خبر 577883

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha