جمعه ۲۵ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۶:۱۲
۰ نفر

علی کهن‌نسب: هزاران نوجوان دختر و پسر در سراسر کشور در شهرهای مختلف گرد هم آمدند تا رقابت‌های المپیاد ایرانیان را در رشته‌های مختلف ورزشی برگزار کنند.

   رقابت‌های المپیاد ایرانیان که سال‌های آغازین تولد خود را جشن می‌گیرد، به خوبی توانسته است جنب‌وجوش زیادی را در بین نوجوانان ورزشکار ایجاد کند؛ المپیادی که با ایجاد رقابت در بین ورزشکاران نوجوان مسابقه‌های ورزشی را در میان بیشتر استان‌های کشور برده است، به گونه‌ای که در رقابت‌های امسال  شاهد برگزاری رقابت‌های وزنه‌برداری در اردبیل، کشتی‌فرنگی در قم، کشتی آزاد در کرمان و بدمینتون در سمنان بودیم که همین موضوع باعث شده تا همه چیز به تهران و پایتخت‌نشینان ختم نشود.

عکس ها از فارس

   هرچند تجربه اندک برخی از استان‌ها در برگزاری چنین رقابت‌هایی مشکلاتی را نیز برای ورزشکاران به وجود آورده، ولی نباید فراموش کرد که المپیاد دومین سال برگزاری خود را طی می‌کند و در صورت توجه ویژه و اهمیت بیشتر به آن و به خصوص اختصاص بودجه مناسب، می‌تواند به عنوان المپیک کوچک ایرانیان استعدادهای زیادی را در رشته‌های مختلف به تیم‌های ملی معرفی کند. به عنوان نمونه می‌توان به رقابت‌های وزنه‌برداری اشاره کرد که با حضور 400 ورزشکار نوجوان از 31 استان کشور برگزار شد. به گفته سرپرست تیم‌های ملی وزنه‌برداری، در این رقابت‌ها 40 وزنه‌بردار مستعد شناسایی شدند که هر یک از آنان در صورت پرورش مناسب می‌توانند جایگزین‌های شایسته ای برای ملی‌پوشان در آینده نه‌چندان‌دور باشند.

   همچنین می‌توان به مسابقه‌های واترپلو اشاره کرد که به گفته سرمربی تیم ملی واترپلوی نوجوانان، برخی از چهره‌های مستعد حاضر در المپیاد به تیم ملی دعوت می‌شوند تا در رقابت‌های آسیایی، که آبان ماه به میزبانی کشورمان برگزار می‌شود، با پیراهن تیم ملی در برابر رقیبان به میدان بروند.

   البته علاوه بر کشف استعدادهای ورزشی، می‌توان ظرفیت و پیشرفت استان‌ها را شناخت و با نظارت دقیق و برنامه‌ریزی مناسب، زمینه توزیع عادلانه امکانات ورزشی در استان‌های مختلف را فراهم کرد.

   نکته حائز اهمیت دیگر در جریان برگزاری رقابت‌های المپیاد، حضور مسئولان استان‌ها و همچنین قهرمانان ورزشی استان‌هاست  که می‌تواند به انگیزه نوجوانان در خودنمایی و رقابت بهتر کمک شایانی کند. نمونه بارز آن حضور حسین رضازاده، قهرمان وزنه‌برداری ایران و جهان در رقابت‌های وزنه‌برداری اردبیل بود که نوجوانان را تا مرز رکوردشکنی در این رقابت‌ها پیش برد. به همین دلیل در دوره‌های آتی مسئولان برگزاری باید دعوت از قهرمانان را سرلوحه کار خود قرار دهند. حضور قهرمانانی چون رضازاده، هادی ساعی و ملی‌پوشان واترپلو، بدمینتون و سایر رشته‌ها در این مسابقه‌ها بدون شک می‌تواند انگیزه دو چندانی در نوجوانان المپیادی ایجاد کند.

   امیدواریم در سال‌های آتی شاهد هر چه بهتر برگزار شدن رقابت‌های المپیاد ورزشی نوجوانان باشیم تا چهره‌های مستعد در رشته‌های مختلف ورزشی برای تیم‌های ملی کشورمان شناخته شوند.

کد خبر 58622

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز