سه‌شنبه ۱ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۲۵
۰ نفر

گروه اقتصادی: ایران با واردات سالانه 5 میلیارد دلار بنزین، پس از آمریکا دومین واردکننده بزرگ بنزین در سطح جهان است

نشریه کانادایی « گلوب اند میل» در گزارشی اعلام کرد:‌ با توجه به اینکه ایران دومین واردکننده بزرگ بنزین در جهان پس از آمریکاست، واشنگتن دور جدید تحریم‌های خود را بر ممانعت از صادرات بنزین به ایران قرار داده است.

به نوشته این نشریه، در ربع قرن گذشته ایالات متحده تحریم‌های اقتصادی مختلفی را علیه ایران اعمال کرده است که اکنون آشکار شده که این تحریم‌ها اثر چندانی بر ایران نداشته است.

در گزارش گلوب‌اند میل آمده که واشنگتن در دور تازه فشارهای خود علیه ایران علاوه بر محدودیت‌های بانکی، در پی قطع کردن صادرات بنزین به این کشور است.

این نشریه افزوده که ایران با وجود اینکه چهارمین تولیدکننده بزرگ نفت جهان است، اما توان تولیدات پالایشگاهی این کشور خصوصاً ظرفیت تولید بنزین و گازوئیل آن، بسیار محدود است و ایران در این زمینه به واردات گسترده، وابسته است.

بر این اساس، ایران 40 درصد بنزین مورد نیاز خود را از کشورهای خارجی و عمدتاً از اروپا، هند و ونزوئلا وارد می‌کند. این گزارش حاکی است، ایران در سال‌های اخیر به‌طور متوسط حدود 5 میلیارد دلار صرف واردات بنزین کرد تا پس از آمریکا، دومین واردکننده بزرگ بنزین در جهان لقب بگیرد.

به نوشته این نشریه، دولت بوش در تلاش است کشورهای اروپایی را برای قطع صادرات بنزین به ایران متقاعد سازد تا بتواند ایران را در مذاکرات هسته‌ای، تحت فشار قرار دهد.

این در حالی است که مطالعات مفصل اقتصاددانان مؤسسه بین‌المللی پترسون در واشنگتن نشان داده که از جنگ جهانی اول تاکنون دوسوم تحریم‌ها با شکست مواجه شده است.

این مطالعات همچنین نشان می‌دهد که افزایش قیمت نفت، اهرم فشار آمریکا علیه ایران را به‌طور جدی، کاهش داده است چون تحریم صنعت نفت ایران، به شدت بازار جهانی نفت را به هم می‌ریزد و موجب افزایش هزینه‌های اقتصادی در سراسر جهان می‌شود

کد خبر 58790

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز