در دوره‌ی نوجوانی، یکی از جذاب‌ترین کارهای روزهای آخر سال، مرتب‌کردن وسایل داخل کمد اتاقم بود؛ آن هم نه با هدف کمدتکانی، بلکه به‌طمع مرور خاطرات سال گذشته که در لابه‌لای کتاب‌ها، دفترها و دست‌نوشته‌های پراکنده، خودشان را قایم کرده بودند.

چلیك... یك خاطره!

حالاهم وقتی عکس‌های منتخب امسال جهان را از میان خبرگزاری‌ها و سایت‌های معتبر مرور می‌کردم، یاد همان‌روزها افتادم. پس بیایید با هم خاطرات امسال را از میان همین عکس‌ها مرور کنیم.

  آکادمی علوم کالیفرنیا، هفتمین دوره‌ی مسابقه‌ی عکاسی «طبیعت» را برگزار کرد. این آکادمی از عکاسان جهان خواسته بود گونه‌هایی از جانداران زمین را به تصویر بکشند تا بیننده را به حفظ و نگه‌داری از این گونه‌ها تشویق کنند. یکی از آثار برگزیده، عکس«کانتر دبروینه» بود. او در پارک «کاسونگو» در کشور «مالاوی» در جنوب شرقی آفریقا، از تلاش ناموفق فیلی عکس گرفت که با خرطومش، از پنجره‌ی آشپزخانه‌ای دنبال غذا می‌گشت.

«آگورا» اپلیکیشنی است که به کمک آن عکاسان آماتور و حرفه‌ای می‌توانند تصاویر خود را به قضاوت کاربران بگذارند. در مسابقه‌ی امسال این اپلیکیشن، تصویر دختری افغان، اثر «آکوس دوتکا» از کشور مجارستان برگزیده شد. دختری که در روزهای کرونا، ماسک بر صورتش دارد و در دلش، امید!

نگاهی به عکس‌های جذاب جهان در سالی که گذشت

  این عکس را «توبیاس باومگارتنر»، عکاس آلمانی در ملبورن ثبت کرد.

این عکاس سه شب برای ثبت این قاب در کنار گروه پنگوئن‌ها انتظار کشید. او در اینستاگرامش نوشته: «در دوران کرونا کسانی که می‌توانندکنار عزیزانشان باشند، واقعاً خوش‌بخت‌اند.

پنگوئن سفید، ماده‌ای است که جفتش مرده و در کنارش، نر جوان‌تری است که جفتش را از دست داده. آن‌ها ساعت‌ها در کنار هم ایستادند و هم‌دیگر را تسلی دادند و درباره‌ی مسائل پنگوئنی با هم حرف زدند. »

نگاهی به عکس‌های جذاب جهان در سالی که گذشت

«پائولو آکونزو» از شنیدن خبر درگذشت مارادونا، اسطوره‌ی فوتبال جهان شوکه شده بود و نمی‌دانست مردم آرژانتین با توجه به شرایط کرونا، چگونه با قهرمانشان وداع می‌کنند. او تصمیم گرفت به باشگاه فوتبال «آرژانتینوس جونیورز»، اولین باشگاهی که مارادونا فوتبال را در آن آغاز کرد، سری بزند. او با مردمی مواجه شد که به باشگاه می‌آمدند و به دیواری که تصویر مارادونا روی آن نقاشی شده بود، بوسه می‌زدند.

نگاهی به عکس‌های جذاب جهان در سالی که گذشت

انگار گاهی در زندگی،  سایه‌ها و مجاز، بزرگ‌تر از واقعیت اشیا دیده می‌شوند.

«آکپاکو» هنگام غروب، این عکس را با پهپادش گرفت؛ وقتی خودش بر روی دومین شتر نشسته بود و از صحرای دبی در کشور امارات متحد عربی می‌گذشت.

نگاهی به عکس‌های جذاب جهان در سالی که گذشت

موزه‌ی تاریخ طبیعی لندن، برندگان مسابقه‌ی حیات وحش امسالش را اعلام کرد. «سرگئی گورشکوف» برای عکاسی از این ببر سیبری در اعماق جنگل‌های شرق دور روسیه، حدود ۱۱ ماه زمان صرف کرد. ماده‌ببر سیبری برای قلمروگذاری و برجای گذاشتن بوی خود، ‌بدنش را به درختان می‌مالد.

نگاهی به عکس‌های جذاب جهان در سالی که گذشت

عکاس این تصویر، کاوشگر «استقامت» است!

کاوشگری که بامداد اولین روز اسفند، بعد از سفری هفت‌ماهه بر روی مریخ فرود آمد. این تصویر از  اولین عکس‌هایی است که این کاوشگر به زمین فرستاده. جست‌وجوی ردی از زندگی، مهم‌ترین هدف این کاوشگر از طرف سازمان ناسا تعریف شده. ارسال داده‌ها از مریخ به زمین یا برعکس، بیش از ۱۰ دقیقه طول می‌کشد و همین موضوع باعث شده که این کاوشگر تا حدودی، مستقل باشد و همه‌ی فرمان‌ها به او از زمین مخابره نشود.

نگاهی به عکس‌های جذاب جهان در سالی که گذشت

امسال، بهترین عکس‌ها با سوژه‌ی «کار» هم انتخاب شد. در این عکس برگزیده، زنان در حال شستن گل‌های نیلوفر آبی هستند؛ گلی که در بسیاری از رودخانه‌های غربی ویتنام رشد می‌کند.

با این گل خوراکی، یکی از غذاهای محلی این منطقه طبخ می‌شود. این عکس اثر «سیسیلیا رودریگرز» است.

نگاهی به عکس‌های جذاب جهان در سالی که گذشت

در روزهای قرنطینه، تماشای پارک‌ها، خیابان‌ها و کوچه‌های خالی از سکنه، دور از انتظار نبود. انسانی که از ترس شیوع کرونا، خودش را پشت درهای بسته حبس کرد تا در امان بماند. اما در شهر «ساندیدنو»ی ولز، انگار بزها، طبیعت را از انسان پس گرفتند و در کوچه‌ها و خیابان‌های این شهر اروپایی، حسابی جولان دادند. این اتفاق از نگاه «کریس فرلانگ» شکار و به‌عنوان یکی از عکس‌های منتخب سال از نگاه روزنامه‌ی «گاردین» انتخاب شد.

نگاهی به عکس‌های جذاب جهان در سالی که گذشت

  گاهی طبیعت با انسان قهر می‌کند؛ آن‌هم چه قهری! نمونه‌اش همین توفان «لورا» که سرعت آن به ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت هم رسید. قدرت این توفان به‌حدی بود که توانست در چند ثانیه،‌ مچ همه‌ی واگن‌های قطاری را در کنار دریاچه‌ی «چارلز» در جنوب آمریکا به زمین بزند و آن‌ها را عین پَر کاه، پخش زمین کند. پهپاد عکاسی به نام «جو رادل» این صحنه را ثبت و سایت تایمز، آن را انتخاب کرد.

نگاهی به عکس‌های جذاب جهان در سالی که گذشت

کد خبر 590224

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha