طرح احیای خانه‌های قدیمی ارزشمند برای توسعه گرشگری محلی در پایتخت از اولویت‌های شهرداری تهران در مناطق ۲۲‌گانه است.

پلي به تاريخ

مهرشاد کاظمی/ رئیس ستاد گردشگری شهر تهران : با اجرای این طرح امروز ضمن حفظ و احیای بناهای تاریخی شاهد رونق گردشگری در قالب خانه کافه‌ها، اقامتگاه‌های بومی و نگارخانه‌های محلی هستیم. خانه‌های تاریخی حکمت و فلسفه از جمله این تجارب موفق است.  در برخی موارد، مانند خانه حکمت و فلسفه و سایر اماکن گردشگری، اقدامات لازم بدون حضور معاونت‌ها و سازمان‌های شهرداری، توسط شهرداری مناطق صورت می‌پذیرد و بازگشایی این مؤسسه برای بازدید عموم نیز یکی از این موارد بود.  
تهران بناهای تاریخی ارزشمند زیادی دارد که بازگشایی آنها برای عموم با مزیت‌های مختلفی همراه است و یکی از این مزیت‌ها با تعریف کاربری‌های جدید باعث حفظ و بقای این خانه‌ها می‌شود و از سوی دیگر، تبدیل این اماکن به بناهای عمومی به منزله ساختن پلی است به تاریخ و هویت گذشتگان ما.

در امتداد همین مسیر، در ستاد گردشگری تهران، در حال جمع‌آوری آمار خانه‌های قدیمی تهران با برگزاری جشنواره‌های مختلف فرهنگی هستیم و به‌زودی اطلاعات خوبی از خانه‌های قدیمی شهر تهیه خواهیم کرد. این بانک اطلاعاتی نشان خواهد داد که چه تعداد از این بناها مالک شخصی دارند و چه تعداد از آنها تحت اختیار سازمان، نهاد و بخش‌های دولتی و خصوصی است. در دهه گذشته، شهرداری حدود ۲ هزار خانه فاخر و ارزشمند به لحاظ تاریخی را خرید و با کاربری جدید به موزه، فرهنگسرا، سرای محله، خانه فرهنگ، انجمن، گالری یا محل فعالیت فرهنگی و اجتماعی تبدیل کرد.

اما زمانی این خانه‌ها با استقبال بازدیدکنندگان مواجه خواهند شد که مقدمات لازم برای میزبانی فراهم شده باشد. بی‌ تردید انعکاس تاریخچه و شناسنامه بنا، راه‌اندازی کافه‌های مختلف فرهنگی، تدارک اجراهای مختلف نمایشی، راه‌اندازی غرفه‌های صنایع‌دستی، بیان تاریخ شفاهی و خاطرات مختلف از زبان همسایه‌ها یا ساکنان آن خانه نقش مؤثری در جذب گردشگر دارد. خوشبختانه پیش از بازگشایی باغ فلسفه، راه‌اندازی کافه‌کتاب و حضور راهنمای گردشگران از اقدامات خوب این مؤسسه بود. امیدواریم سایر بناهای فاخر شهر با کمک و مشارکت مردم شناسایی شوند و در اختیار عموم قرار بگیرند.  

کد خبر 602560

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha