یکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۲:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: غلامحسین الهام پس از پایان جلسه روز یکشنبه 20 مرداد هیات دولت در گفت‌وگو با خبرنگاران به تشریح مواضع دولت جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌الملل پرداخت.

به گزارش ایرنا، سخنگوی دولت گفت: هنوز هم معتقدیم مذاکرات هسته‌ای روند رو به رشد دارد و این بدان معناست که موضع ما موضع محکم و شفافی است و این موضع با تحریم و تهدید تغییر نمی‌کند. 

غلامحسین الهام افزود: توافق و وحدتی بین کشورهای 1 + 5 در خصوص تحریم‌های جدید علیه ایران وجود ندارد.

الهام تصریح کرد: برخی دوست دارند از ابزار تحریم‌های جدید بهره برداری سیاسی کنند که قطعا این کار نتیجه‌ای نخواهد داشت و طرح تحریم‌ها رویکرد سیاسی است.

وی اضافه کرد: به خصوص که اکنون بحث‌های سیاسی و انتخاباتی در کشور پای می‌گیرد آنها اهداف سیاسی را در این موضوع دنبال می‌کنند و می‌توان گفت که این مساله نوعی تبلیغ روانی است.

سخنگوی دولت اضافه کرد: مهم این است که ایران در مورد تحریم‌ها و تحت هر شرایطی آمادگی دارد که روی حقوق خود ایستادگی داشته باشد و چنین مسایلی تاثیری در حرکت محکم و مستحکم ملت ایران ندارد و آن‌ها هم از این تجارب شکست خورده حتما استفاده نخواهند کرد.

خبرنگاری از سخنگوی دولت درباره اقدامات ایران برای مقابله با این تحریم‌ها، سوال کرد که وی در پاسخ گفت: مهم این است که دولت با برنامه ریزی اصولی بتواند منافع خود را حفظ کند. اکنون زیرساخت های لازم برای دفع اثر این تهدیدها، برنامه ریزی بخش‌های مربوط به اقتصاد و مالی صورت گرفته است و کشور برای پیش بردن اهداف و برنامه‌های خود آمادگی دارد.

الهام افزود: در هر شرایطی می‌توان کشور را به نحو مطلوب مدیریت کرد و این دستور کار مستمر وزارتخانه‌ها است و در هر شرایطی اگر مسایلی پیش آید آمادگی‌ها وجود دارد که به صورت استراتژیک تاکتیک‌های لازم را به کار بندد.

سخنگوی دولت درباره موضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص حوادث گرجستان و اوستیای جنوبی، گفت: آرامش و همزیستی موضع اصلی و ثابت ایران است و مسایل داخلی دولت‌ها می تواند با گفت و گو حل و فصل شود.

الهام تاکید کرد: اعمال خشونت به هیچ عنوان موضع و روش قابل قبولی نیست و امیدواریم که بتوانند با گفت و گو با توافق مسایل بینابین را حل کنند.

الهام در پاسخ به سوالی مبنی بر شایعه مربوط به جمع آوری امضا از نمایندگان برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش و جدی بودن این موضوع، گفت: از نظر ما وزیری که تازه شروع به کار کرده باید فرصت داده شود و به او کمک کرد ضمن اینکه مسایل آموزش و پرورش پیچیده و حساس است و اکنون نیز در آغاز به کار مدارس هستیم و این وزارتخانه کار سنگین و فشرده‌ای دارد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: تعامل بین وزرا و مجلس مساله‌ای است که مورد توجه دولت قرار دارد و با آغاز به کار مجلس هشتم طبق روال مجلس هفتم این تعاملات با تاکید بیشتری ادامه می‌یابد.

الهام اظهار داشت: اگر مسایلی در خصوص وزارتخانه‌ها مطرح است، می‌توان آن را از طریق ارتباط با وزرا حل کرد و امیدوارم چنین مسایلی که شنیده می‌شود جدی نباشد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درباره تبلیغات زودهنگام انتخابات ریاست جمهوری، اعلام نامزدهای احتمالی از سوی برخی گروه‌ها، گفت: این مسایل طبیعی است. در کشور ما شور و نشاط سیاسی بالا است و این هیجان سیاسی روی فضای زودهنگام انتخابات اثرگذار است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه در دولت جدید از همان ابتدا فضای انتخابات دور بعد را مشاهده کرده و برای کسانی که جامعه ایران را می‌شناسند چنین فضایی دور از انتظار نیست.

الهام بر رعایت حقوق، قانون، عدالت و اخلاق متعالی انتخاباتی تاکید کرد و گفت: قبل و حین برگزاری انتخابات و پس از آن باید انصاف و عدالت را رعایت کرد و این رکن مهم موفقیت است.

سخنگوی دولت همچنین درباره شایعه برکناری طهماسب مظاهری رییس کل بانک مرکزی نیز گفت: اینها شایعه است و رسانه‌ها با شایعات خود را سرگرم نکنند.

کد خبر 60277

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز