رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا گفت: در سراسر کشور آزمایشگاه‌های آنالیز و تشخیص مواد مخدر را شبیه آزمایشگاه تشخیص هویت پلیس جنایی راه‌اندازی کرده‌ایم و به محض اینکه ماده مخدر یا روان‌گردان جدید وارد بازار یا کشف شود، در این آزمایشگاه‌ها تست می‌شود.

سردار مجید کریمی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، سرتیپ دوم پاسدار مجید کریمی رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا گفت: سال گذشته یک رکورد تاریخی در راستای مبارزه با مواد مخدر نه تنها در کشور، بلکه در دنیا ثبت شد و همکاران من در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی هزار و ۱۰ تن انواع مواد مخدر کشف کردند و این نکته از آنجایی اهمیت پیدا می‌کند که از دسترسی سهل و آسان این مواد در داخل بازار جلوگیری شده است.

وی افزود: مهم‌ترین اقدامات ما در سال ۹۹ برخورد با ۱۷۹ نفر از سران و عناصر اصلی قاچاق مواد مخدر بود که این افراد شناسایی، دستگیری و تحویل مراجع قضایی شدند. این افراد ساماندهی قاچاق در داخل کشور و همچنین اقدام به ترانزیت مواد مخدر به سایر کشورها می‌کردند. همچنین در راستای فعالیت پلیس درخصوص شناسایی باندهای قاچاق مواد مخدر در فضای مجازی تقریبا ۱۱۸ شبکه اجتماعی، کانال و گروه که در عرصه ترویج، آموزش، مصرف و یا حمل و نقل و توزیع مواد مخدر فعال بودند، توسط همکاران من شناسایی و دستگیر شده‌اند و به مراجع قضایی دلالت شده تا برخورد قضایی لازم با آنها صورت گیرد.

ما دنبال اعدام افراد نیستیم

سرتیپ دوم کریمی بیان کرد: با پیگیری چندین‌ساله پلیس و دستگاه قضایی، سال گذشته فردی اعدام شد که یکی از بزرگ‌ترین قاچاقچیان مواد مخدر با عنوان «تمساح خلیج فارس» در کشور و منطقه بود و گردش مالی بسیار زیادی داشت. ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از اموال این فرد شناسایی شد. ما دنبال اعدام افراد نیستیم، اما اگر قانون با جدیت با این افراد برخورد نکند، به واسطه پول بسیار زیادی که به دست این افراد می‌رسد، قطعا بعد از آزادی دوباره همین مسیر را ادامه خواهند داد.

وی گفت: اگر قرار است مجازات‌هایی مانند اعدام و حبس ابد تقلیل پیدا کند، باید حتما مجازات‌های جایگزین برای آن در نظر گرفته شود و اینگونه نباشد که فرد بدون تحمل کیفر رها شود و مجددا به اقدامات مجرمانه خود اصرار داشته باشد و هم برای پلیس و هم برای مردم ایجاد دردسر کند. افراد جدیدی در ارتباط با این پرونده در این حجم کلان دستگیر نشده‌اند، اما افرادی بوده‌اند که سازمان‌دهندگان باندهای قاچاق بوده‌اند که شناسایی و دستگیر شده‌اند.

چرخه ترک دادن معتادان متجاهر ناقص است

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا ادامه داد: طبق آن چیزی که سازمان ملل اعلام می‌کند، ۳۰ تا ۳۵ درصد مواد مخدر تولیدی در افغانستان، برای ترانزیت و مصرف وارد کشور ما می‌شود. اما آن چیزی که قابل توجه است، اینکه مواد مخدری مانند هروئین یا مرفین که به نوعی برای تولید هروئین از آن استفاده می‌شود، مصرف زیادی داخل کشور ما ندارد. آماری که در مصرف‌کنندگان هروئین داریم، نسبت به مصرف‌کنندگان تریاک و حشیش تعداد کمتری است و این نشان‌ می‌دهد هروئینی که وارد کشور می‌شود، همه به مقصد کشورهای اروپایی است. به ویژه مرفین که از کشور خارج می‌شود و در بخشی از کشورهای اروپای شرقی به هروئین تبدیل و به بازار مصرف آنها ارسال می‌شود.

کریمی گفت: مسئله‌ای که این جا مطرح است، این است که همه فکر می‌کنند هروئین فقط در افغانستان تولید می‌شود. هرچند بخش زیادی از تولید افغانستان تبدیل به هروئین می‌شود و سازمان ملل هم اعلام کرده که بین ۵۰ تا ۶۰ درصد تریاک تولیدشده در افغانستان تبدیل به هروئین و در بازار عرضه می‌شود، اما آن چیزی که کاملا مشخص است و در گزارش اتحادیه اروپا و دیگر گزارش‌های بین‌المللی درج شده، این است که در بخشی از کشورهای اروپای شرقی نیز تبدیل مرفین به هروئین صورت می‌گیرد.

وی افزود: با توجه به همسایگی ایران با کشورهای تولیدکننده تریاک و قرار گرفتن در مسیر ترانزیت مواد مخدر به کشورهای هدف که همان بازار کشورهای اروپایی است، علی‌رغم همه تلاش‌هایی که جمهوری اسلامی ایران در انسداد مرزها و توزیع نیروها در مناطق مختلف مانند کوه‌ها، بیابان‌ها و دشت‌ها داشته، متاسفانه باندهای سازمان‌یافته قاچاق مواد مخدر به خاطر اینکه این مسیر مقرون به‌ صرفه است، از آن چشم‌پوشی نکرده و نمی‌کنند و این باعث شده که کشور ما به عنوان مسیر ترانزیت این مواد انتخاب شود.

سرتیپ دوم کریمی اظهار کرد: بر اساس برآورد و اعلام ستاد مبارزه با مواد مخدر حدود ۶۴ هزار معتاد به عنوان متجاهر و بی‌خانمان در کشور وجود دارد که ضرورت دارد برای نگهداری این افراد فکری شود. قانون، مدت نگهداری این افراد را به عنوان «معتاد متجاهر» ۳ ماه در نظر گرفته است. در صورتی که دوره سم‌زدایی این افراد به اذعان پزشکان حداقل یک سال است. فرد تا سم‌زدایی کامل از نظر فیزیکی و روانی نشود، قطعا نمی‌توان کاری برای او انجام داد که دوباره به اعتیاد برنگردد و متاسفانه این چرخه ناقص وجود دارد.

مساله بزرگی به نام حاشیه‌نشینی

وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که ما در کشور ما با آن مواجهیم، موضوع حاشیه‌نشینی است. بخشی از افراد متخلف از مناطق مختلف در حاشیه شهرها جمع شده‌ و یک جامعه خلافکار را در برخی از نقاط حاشیه شهرها ایجاد کرده‌اند. تعدادی از این افراد اتباع غیرمجاز خارجی هستند و بخشی هم از استان‌های دیگر به کلانشهرها وارد شده‌اند. این افراد به واسطه اینکه شغل و پیشه خاصی ندارند، متاسفانه درگیر موضوع خرید و فروش مواد مخدر یا استعمال مواد مخدر شده‌اند. بخشی از حاشیه‌های شهر به واسطه اینکه براساس اصول مهندسی و شهرسازی ساخته نشده‌اند - علاوه بر مشکلات شهری، بهداشتی و فرهنگی که ایجاد کرده‌اند - مشکلات امنیتی را هم برای پلیس ایجاد و دوچندان کرده‌اند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا گفت: پلیس دقیقا نقاط آلوده و جرم‌خیز را در سراسر کشور شناسایی کرده‌ و به محض اینکه حکم قضایی برای ما صادر شود، قابلیت برخورد داریم و همینطور در حوزه معتادان نقاط آلوده را می‌دانیم گاهی اوقات هم مردم تماس می گیرند و نقاطی را اعلام می کنند که جز نقاط آلوده نیست اما تعدادی از معتادان تجمع می‌کنند و مصرف دارند ما نیرو اعزام می‌کنیم و نسبت به پاکسازی اقدام می‌کنیم.

وی افزود: یک شبکه آزمایشگاهی داریم، مانند شبکه‌های تشخیص هویت در پلیس جنایی. به محض اینکه ماده مخدر یا روان‌گردان وارد بازار و کشف شود، اولین کار این است که این مواد در آزمایشگاه‌ها تست و نتیجه به قاضی و افسر پرونده اعلام می‌شود. هیچ ماده روان‌گردان و مخدر جدیدی در سال ۹۹ و امسال نداشتیم. خوشبختانه ورود مواد مخدر جدید به کشور نداریم و این موضوع را با اطمینان کامل می‌گویم.

کد خبر 604343

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار جامعه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha