یکشنبه ۳ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۲:۴۸
۰ نفر

آیدا ابوترابی: سال‌ها پیش در یکی از کلاس‌های درس، معلم ریاضی برای اینکه مدتی دانش‌آموزان را سرگرم کند، از آنها خواست تا مجموع عددهای یک تا صد را حساب کنند.

مدتی نگذشته بود که یکی از شاگردان کلاس به آموزگارش گفت که مجموع عددها را پیدا کرده است و حاصل عدد5050  می‌شود. با شنیدن این عدد، معلم با حیرت فراوان او را به پای تخته برد تا ببیند که چگونه این دانش‌آموز در مدت کوتاهی توانسته است حاصل جمع 100 عدد متوالی را پیدا کند.

 این شاگرد باهوش، که بعدها یکی از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین ریاضی‌دان‌های دنیا شد، عدد‌های یک تا صد را به ردیف پشت سرهم نوشت، سپس یک بار دیگر آنها را از بزرگ به کوچک در زیر عددهای قبلی نوشت. یعنی یک بار از عدد 1 شروع کرد و تا عدد 100 را نوشت. بعد دوباره همین عددها را طوری نوشت که عدد 100  زیر عدد یک، عدد 99  زیر عدد 2 و... قرار گیرد.

 به این ترتیب دید که جمع هر ستون برابر 101 می‌شود. سپس نتیجه گرفت که صد تا عدد 101 داریم که حاصل  آنها 10100 = 100×101 می‌شود، پس تنها کافی بود که این مجموع به دست آمده را نصف کند، یعنی: 10100 تقسیم بر 2 که حاصل 5050  می‌شود!

   «شارل فردریک گاوس» که در بین ریاضی دان‌ها به «نابغه خردسال» معروف است،  سال 1777 میلادی در آلمان به دنیا آمد. استعداد عجیب او در زمینه علم اعداد از سن سه سالگی آشکار شد، به طوری که به پدرش در محاسبه‌ها کمک می‌کرد و او را از اشتباه باز می‌داشت!

   در سن نوجوانی نیز نظریه‌های بسیار جالبی درباره هندسه و آمار می‌داد و قادر بود محاسبه‌های بسیار پیچیده را به روش‌های ساده انجام دهد. بسیاری از این روش‌ها تا به امروز مورد توجه دانشمندان قرار داشته‌اند و مبنای بسیاری از شاخه‌های دیگر ریاضیات شده‌اند. «گاوس» در مدت 78 سال زندگی خود توانست کارهای زیادی در زمینه‌های نظریه اعداد، آنالیز، نقشه‌برداری، الکترونیک، نجوم و... انجام دهد و نام خود را در دنیای ریاضی جاودانه کند.

کد خبر 60911

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز