دومین ماه تابستان در حالی به نیمه نزدیک می‌شود که سایه سنگین پنجمین موج کرونا بار دیگر فعالیت گالری‌ها و فرهنگسراها را با مشکلاتی روبه‌رو کرده است.

سوژه نقاشی

همشهری آنلاین _ شهره کیانوش‌راد: «فریبا قلی پور» که مدتی پیش تابلوهای آبرنگ خود را در گالری سرزمین هنر به نمایش گذاشته بود معتقد است که فرهنگسراها باید در شرایط فعلی با تنوع بخشی به برنامه‌ها و جذب مخاطب در فضای مجازی، مردم را برای تماشای آثار هنری و شرکت در برنامه‌های فرهنگی و هنری ترغیب کنند. قلی‌پور که ۳ سال متوالی در جشنواره هنری پرسش مهر فرهنگیان شهرستان‌های استان تهران (۱۳۹۱ تا ۱۳۹۳) مقام نخست را کسب کرده، تابلوهایی از تهران قدیم را به تصویر کشیده و برخی سوژه‌های خود را از کوچه باغ‌های شمیران انتخاب کرده است. او می‌گوید: «نقاشی‌های تهران قدیم مانند سفری کوتاه و خاطره‌انگیز به گذشته است.»

قلی‌پور بعد از گرفتن مدرک کارشناسی در رشته هنرهای تجسمی دانشگاه شهید رجایی تهران، سال ۱۳۹۵ بعد از کسب تجربه نزد استاد محمود سمندریان، فعالیت هنری خود را در زمینه آبرنگ و سبک مونوکروم شروع کرد. قلی‌پور که عضو انجمن بین‌المللی آبرنگ جهان است تاکنون در چندین نمایشگاه انفرادی و گروهی شرکت داشته است.

او که با نمایشگاه مجازی و انفرادی «ترنم رنگ‌ها» در فرهنگسرای ارسباران حضور داشته، ارتباط مردم و اهالی هر محله با آثار هنری را بسیار ارزنده توصیف می‌کند و می‌گوید: «پیش از شروع کرونا در چند نمایشگاه گروهی شرکت کرده بودم و می‌دیدم که مردم عادی و افرادی که برای شرکت در برنامه‌های آموزشی به فرهنگسرا مراجعه می‌کردند، برای تماشای تابلوها به گالری می‌آمدند.» قلی‌پور که تیرماه امسال در نمایشگاه گروهی آبرنگ با عنوان نمایشگاه سیب درگالری سرزمین هنر در محله اوین شرکت کرده بود، تغییر رویکرد مراکز فرهنگی و هنری در ترغیب مردم به هنر را مؤثر می‌داند: «به دلیل شیوع کرونا و سرگرم شدن مردم در فضای مجازی، همه برنامه‌ها و حتی سبک زندگی مردم تغییر کرده است. به نظرم فرهنگسراها باید با در نظرگرفتن این ۲ موضوع نقش خود را دوباره تعریف کنند و با اجرای برنامه‌های متنوع و تبلیغات بیشتر به‌ویژه در فضای مجازی، مردم را به دیدن نمایشگاه‌ها و برنامه‌های فرهنگی ترغیب کنند.»

کوچه باغ‌ها سوژه نقاشی می‌شوند

  • سفری کوتاه به گذشته

اتوبوس ۲ طبقه، پیرمرد دوره‌گرد، ساختمان‌های قدیمی و کوچه باغ‌ها و... بخشی از سوژه‌های تابلوهای قلی‌پور را تشکیل می‌دهند. او با انتخاب سبک مونوکروم در آثارش سراغ سوژه‌هایی رفته که بتواند فضای تهران قدیم را روی بوم نقاشی به تصویر بکشد. قلی‌پور معتقد است که انتخاب این سبک، فضای‌کاری او را با تهران قدیم پیوند زده است: «به تصویر کشیدن تهران قدیم، هم با روحیه خودم سازگار است و هم اکثر مخاطبانم از این تصاویر استقبال می‌کنند. من از عکس‌های تهران قدیم و تصاویری استفاده می‌کنم که اکنون آن مناظر را در شهر نمی‌بینیم. برای مثال یکی از تابلوهای من درباره اتوبوس ۲ طبقه است که الان وجود ندارد. اما مردم با دیدن این تصویر نقاشی شده، به گذشته سفری کوتاه می‌کنند و خاطراتی را به یاد می‌آورند، یاد پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها در دل آنها زنده می‌شود و به یاد دوران بچگی و خاطره خوش این اتوبوس‌ها می‌افتند.

وقتی فروشنده دوره‌گرد شمیرانی با گاری سیب شمیران را نقاشی می‌کنم، می‌دانم که دیگر این تصویر در شهر دیده نمی‌شود اما این تصویر باعث می‌شود آنها که این فروشنده‌های دوره‌گرد را دیده‌اند، با تماشای این نقاشی سفری کوتاه به گذشته داشته باشند. در کار مونوکروم احتیاج به یکسری المان‌های طبیعی و غیرطبیعی دارم که همه اینها در شمیران به چشم می‌آید. از المان‌های طبیعی مثل کوه، کوچه باغ و رودخانه و المان‌های غیرطبیعی مانند ساختمان‌های قدیمی یا کوشک‌هایی که در شمیران هست برای نقاشی‌هایم استفاده می‌کنم. البته اکنون تعداد ساختمان‌های قدیمی در شمیران کم شده اما هنوز می‌توان در محله‌های درکه، دربند و... این ساختمان‌ها را مشاهده کرد. کوچه باغ‌های قدیمی شمیران و محله‌های قدیمی، کوه‌ها و... بهترین سوژه برای عکاسی یا نقاشی با آبرنگ است.»

کوچه باغ‌ها سوژه نقاشی می‌شوند

  •  رنگ و نقش بر دیوار محله‌ها

«نقاشی دیواری در محله‌ها کار پسندیده‌ای است و اجماع هنرمندان با مردم به‌خصوص نسل جوان اتفاق بزرگ و کار زیبایی است. ولی هنوز آن‌طور که باید اجماع و همراهی با هنرمندان شکل نگرفته است.» قلی‌پور در ادامه می‌گوید: «به نظر من جای خالی تصاویر قدیمی در شهر احساس می‌شود. به‌طور قطع مردم از ثبت نقاشی‌هایی از تهران قدیم یا محله‌ها استقبال می‌کنند. اگر یک تکه از شهر را که محل رفت‌وآمد مردم است به یکی از تصاویر قدیمی تهران اختصاص دهند، می‌توان بعد از مدتی بازخوردش را بررسی کرد. به نظر اگر مسئولان زمینه همکاری را فراهم کنند، هنرمندان استقبال می‌کنند و در ارائه طرح یا حتی اجرا با شهرداری مناطق مشارکت خواهند کرد.»

کوچه باغ‌ها سوژه نقاشی می‌شوند

  •  نقش فرهنگسراها در ایام کرونا

تابستان با اوقات فراغت دانش‌آموزان همراه است اما به دلیل کرونا و تعطیلی مراکز هنری، موزه‌ها، فرهنگسراها و... گرایش خانواده‌ها به‌ویژه کودکان و نوجوانان به سمت دنیای مجازی بیشتر شده است. قلی‌پور نقش خانواده‌ها در برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت فرزندان را پررنگ‌تر از همیشه می‌داند: «کودکان و نسل جوان ما درگیر دنیای پر زرق و برق فضای مجازی شده‌اند و خانواده‌ها به‌خصوص والدین با افزایش آگاهی خود در این زمینه می‌توانند فرزندانشان را به مسیر درست هدایت کنند.

باید تدابیری به کار بگیرند تا با استفاده از دنیای مجازی، فرهنگ و هنر را به‌صورت غیرمستقیم به بچه‌ها نمایش بدهند. فرهنگسراها می‌توانند در فضای مجازی فعال‌تر باشند و افراد جوان‌تر و آگاه به برنامه‌های هنری را استخدام کنند. فرهنگسراها محلی امن برای خانواده‌ها محسوب می‌شوند و هزینه‌های مناسبی هم برای کلاس‌های آموزشی در نظر می‌گیرند. به نظرم هنرمندان نیز از همکاری با فرهنگسراها استقبال می‌کنند. من به نوبه خودم هر کمکی از دستم برآید برای جذب بچه‌ها به نقاشی انجام می‌دهم. فرهنگسرای ارسباران با توجه به مرکزیتی که در منطقه ۳ دارد می‌تواند با در نظر گرفتن ‌شهریه کم، کلاس ۲۰ نفره آبرنگ را از بین نوجوان‌ها و جوان‌ها تشکیل دهد. مطمئن باشید از بین این تعداد در آینده نزدیک افرادی رشد خواهند کرد که باعث افتخار خود، خانواده و فرهنگسرا خواهند بود.»

  • بخشی از فعالیت‌های هنری «فریبا قلی پور»

  کسب مقام نخست طی ۳ سال متوالی در جشنواره هنری پرسش مهر فرهنگیان شهرستان‌های استان تهران (۱۳۹۱ تا ۱۳۹۳)
  نمایشگاه گروهی آبرنگ(سپیدگاه سه‌شنبه) ‌ـ نگارخانه شیث‌ـ آذر ۱۳۹۶
  نمایشگاه گروهی آبرنگ (مگا مال) مهر ۱۳۹۶
  نمایشگاه انجمن بین‌المللی آبرنگ ایران‌ـ نگارخانه آفرینش اندیشه‌ـ مرداد ۱۳۹۶
  نمایشگاه گروهی نقاشی فاین آرت گالری دوبی ‌ـ شهریور ۱۳۹۶
  نمایشگاه گروهی آبرنگ (باغ ایرانی) ‌ـ مؤسسه فرهنگی هنری صباـ دی ۱۳۹۶
  نمایشگاه انفرادی آبرنگ (ترنم رنگ) ‌ـ نگارخانه آفرینش نورـ فروردین ۱۳۹۷
  نمایشگاه گروهی آبرنگ(سایه فام ۱) ‌ـ نگارخانه آفرینش اندیشه‌ـ اردیبهشت ۱۳۹۷
 نمایشگاه گروهی آبرنگ (سایه فام ۲) وشرکت در ورکشاپ گروهی‌ـ نگارخانه آفرینش اندیشه‌ـ آبان ۱۳۹۷
  نمایشگاه انجمن بین‌المللی آبرنگ ایران‌ـ نگارخانه آفرینش اندیشه‌ـ آذر ۱۳۹۷
  برگزیده اثر درنمایشگاه انجمن بین‌المللی آبرنگ ایران‌ـ نگارخانه آفرینش اندیشه‌ـ آذر ۱۳۹۷
  نمایشگاه گروهی آبرنگ با عنوان سیب در گالری سرزمین هنر

کد خبر 617340

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha