شنبه ۹ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۸:۰۷
۰ نفر

مارگارت تاچر نخستین و تنها زنی بود که توانست به مقام نخست‌وزیری انگلیس برسد، او که ملقب به «بانوی آهنین» بود، بین سال‌های ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۰ در رأس دولتی محافظه‌کار قرار گرفت.

مارگارت تاچر اکنون ۸۳ ساله است، دختر روزنامه‌نگار او، کارول تاچر، در کتابی با عنوان A Swim-On Part In The Goldfish Bowl که روز شنبه منتشر شد، از وضعیت سلامتی مادرش نوشته است.

تاچر مدتهاست که مبتلا به بیماری «دمانس» شده که آن را با تساهل می‌توان فراموشی ترجمه کرد. دمانس عبارت است از زوال تدریجی عملکرد شناختی یک فرد، طوری که با روند طبیعی افزایش سن قابل توجیه نباشد. در دمانس عملکردهای مختلف ذهنی همچون حافظه، توجه، زبان و قدرت حل مسئله تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد. دمانس علل مختلفی دارد. شایع‌ترین علت دمانس، آلزایمر است.

دمانس ناشی از سکته‌های مکرر بعد از آلزایمر، دومین علت شایع دمانس است. کارول تاچر در کتابش شرح داده است که مادرش باید تقلای زیادی برای تمام کردن جملاتش بکند، اما با این همه وقتی او در مورد روزهایی که در «داونینگ استریت» بود، شروع به صحبت می‌کند، هنوز می‌توان بارقه‌هایی از گذشته را در او دید.عد از یک سری سکته‌های کوچک مغزی، پزشکان در سال ۲۰۰۲ به تاچر توصیه کردند که در مجامع عمومی سخنرانی نکند. با این اشاره در متن خبر، به نظر می‌رسد خانم تاچر مبتلا به دمانس عروقی شده باشد.

کد خبر 61939

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز