زادروز حکیم بوعلی سینا روز خوبی است تا از سپیدجامگان جامعه قدردانی کنیم.

صديقه عظيمي

همشهری آنلاین_راحله‌ عبدالحسینی:  اول شهریور به همین بهانه به نام روز پزشک نامگذاری شده است. دکتر «صدیقه عظیمی» دندانپزشک هم‌محله‌ای ما پزشکی را ادای دین به جامعه می‌داند. او سال‌هاست برای درمان بیماران کم‌بضاعت تلاش می‌کند و با خیریه‌ها همکاری دارد. عظیمی که اصالتاً شیرازی و سال‌ها ساکن محله دارآباد است می‌گوید که پزشک با خدا معامله می‌کند. به مناسبت روز پزشک در فرصتی کوتاه با او گپ زدیم.  

دندانپزشک هم‌محله‌ای ما هم درست مثل همه کودکانی که آرزوی دکتر شدن دارند با این انگیزه و امید روزگار کودکی را گذراند و وقتی موضوع انشا «در آینده می‌خواهید چه کاره شوید؟ ‌» بود از دنیای پزشکی و درمان بیماران نوشت. او دندانپزشکی را به نوعی هنر می‌داند. می‌گوید: «هرکاری که به زیبایی و احساس خوب ختم شود هنر است.

در جوانی هر وقت از درس خواندن خسته می‌شدم، نقاشی می‌کردم. زیباسازی دندان‌ها یا حتی ترمیم و پر کردن با مواد و ابزار بسیار ظریف نوعی کار هنری است. هنری که به مدد علم پیش می‌رود.» او که سال ۱۳۶۸ از دانشگاه شهید پزشکی در رشته دندانپزشکی فارغ‌التحصیل شده و عضویت در هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه علوم پزشکی قزوین را در کارنامه دارد، درباره آشنایی‌اش با خیریه این‌طور می‌گوید: «یکی از بیمارانم از بانیان بنیاد خیریه بود. او که برای مداوای دندان خود پیش من آمده‌بود وقتی با هم صحبت می‌کردیم از خیریه گفت. من هم ترغیب شدم با بنیاد دانش همکاری کنم. در واقع دریچه‌ای بود که به روی من گشوده شد.»

  • برکات دعای خیر بیماران در زندگی پزشکان 

او درباره همکاری با مؤسسات خیریه و درمان رایگان بیماران، چندان تمایلی به توضیح ندارد. چون معتقد است‌کاری که برای رضای خدا انجام می‌شود نباید گفته شود. اصرار ما را که می‌بیند لبخندی می‌زند و می‌گوید: «همه ما در هر شغل و منصبی که باشیم در قبال دیگر افراد جامعه مسئول هستیم.

من در برابر جامعه‌ام انجام وظیفه می‌کنم. همین ادای دین به جامعه مرا خوشحال می‌کند و برایم رضایت قلبی می‌آورد. به نظر من همین رضایت بالاترین پاداشی است که از کارم و تخصصم دریافت می‌کنم.» عظیمی درباره آثاری که حضور در خیریه‌ها برایش دارد هم این‌طور می‌کند: «به هر حال نمی‌شود برکات و آثار مثبت خدمت‌رسانی به مردم به‌ویژه فعالیت در خیریه و درمان کودکان کم‌بضاعت را در چند جمله خلاصه کرد. همین‌قدر بگویم که معجزات زیادی در زندگی من رخ داده که علت همه را همین دعای خیر بچه‌ها می‌دانم.»

  • افکار مثبت و آسودگی خیال 

ثروت واقعی خوشحال کردن دیگران است

عظیمی درباره وضعیت بیماران کم‌بضاعت می‌گوید: «هر چقدر سطح سواد و فرهنگ خانواده‌ای کمتر باشد به مراتب توجه آنها به سلامتی به‌ویژه بهداشت و سلامت دهان و دندان کمتر است. با این حال وقتی برای درمان می‌آیند، به توصیه‌ها گوش می‌دهند و تا جایی که شرایط اقتصادی به آنها اجازه بدهد، سعی می‌کنند از سلامت خود مراقبت کنند.» عظیمی نکته‌ قابل تأملی را در صحبت‌هایش مطرح می‌کند: «شاید بد نباشد این را بگویم که ثروت مساوی با پول نیست. ثروت واقعی از دیدگاه من و با تجربه‌ای که من در کارم کسب کردم در چند کلمه خلاصه می‌شود؛ ثروت واقعی یعنی افکار مثبت داشتن، آسودگی خیال و خوشحال کردن دیگران. ۳۲ سال از تجربه من در رشته دندانپزشکی می‌گذرد. وقتی می‌بینم که توانسته‌ام دست کسی را بگیرم، احساس ثروتمند بودن می‌کنم.»

  • معامله با خدا 

دندانپزشک هم‌محله‌ای می‌گوید: «در یک سال و نیم اخیر با توجه به شرایط بیماری کرونا، در برابر کادر درمان بیمارستان‌ها سر تعظیم فرود می‌آورم. تمام جذابیت رشته پزشکی به انسان‌ دوستی نهفته در آن است. همکاران من در بیمارستان‌ها و بخش کرونا این روزها تمام وقت و همتشان را برای سلامت جامعه وقف کرده‌اند. از استراحت و خوابشان گذشته‌اند و در برابر این ازخودگذشتگی هیچ کلمه‌ای نیست که حق مطلب را ادا کند. فقط با خداوند معامله می‌کنند و خداوند پاسخگوی آنهاست.»
مهر سال گذشته، دکتر عظیمی و همسرش مرکز دیالیز بیماران خاص را در اقلید فارس افتتاح کردند. هزینه‌های ساخت و تجهیز این مرکز از طرف این زوج خیر تأمین شد. این مرکز برای انجام دیالیز بیماران کلیوی و کولیز بیماران تالاسمی ساخته شده. او معتقد است که در طول روز در هر کار و حرفه‌ای که هستیم باید جوری کار کنیم که شب با خیال آسوده سر بر بالین بگذاریم: «این حس خوب و وجدان آسوده نعمت است که به نظر من از طریق همین کارهای خیرخواهانه به دست می‌آید و لذت نابی دارد.»

  • یک خاطره شیرین از سال‌های طبابت

برای درمان بیماری‌های افراد کم‌بضاعت با گروه بنیاد خیریه دانش راهی کنگان شده‌بودیم. یکی از شب‌ها که مهمان خانواده‌ای مهربان بودیم، صاحبخانه اصرار داشت که دختری ۱۹ ساله را معاینه کنم؛ دختری که تحت پوشش نبود. دختر ماسک زده بود. در روزگاری که نه کرونا بود و نه کسی ماسک می‌زد. وقتی ماسک را از صورتش برداشت، دیدم فک او رشد اضافی کرده و بدمنظر شده است. نیاز به جراحی داشت و از عهده هزینه‌ها برنمی‌آمد. خواهرش بیمار و مادرش کارگر بود. از خیّران خواستم همکاری کنند تا جراحی فک دخترک انجام شود. به قدری جراحی و اصلاح فک در روحیه او تأثیر مثبت داشت که هیچ‌وقت شادی صدایش از پشت تلفن یادم نمی‌رود.  

  • در همین نزدیکی 

مؤسسه خیریه همیاران توسعه دانش با برند بنیاد دانش توسط جمعی از خیّران نیکوکار و استادان دانشگاهی در زمینه حمایت و هدایت تحصیلی و توانمندسازی دانش‌آموزان یتیم بی‌بضاعت اما بااستعداد در سال ۱۳۹۳ به‌عنوان یک مؤسسه خیریه ملی به ثبت رسید. بنیاد دانش براساس برنامه استراتژی تدوین شده قصد دارد تا سال ۱۴۰۴ شمار ۱۰ هزار نفر دانش‌آموز را در کشور تحت پوشش قرار دهد. با حمایت از بورسیه‌های بنیاد دانش می‌توانید در موفقیت یک دانش‌آموز با استعداد سهیم باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر به پایگاه اینترنتی www.bonyaddanesh. org مراجعه کنید.  

کد خبر 622555

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha