ابتلا به کرونا حتی حالا که یک سال و نیم از ورود این ویروس به کشورمان می‌گذرد خبر خوشایندی نیست و می‌تواند استرس و نگرانی را در شخص مبتلا و اطرافیان بیشتر کند...

كرونا

همشهری آنلاین_شهره کیانوش راد:  ابتلا به کرونا حتی حالا که یک سال و نیم از ورود این ویروس به کشورمان می‌گذرد خبر خوشایندی نیست و می‌تواند استرس و نگرانی را در شخص مبتلا و اطرافیان بیشتر کند، به‌ویژه وقتی که آمار فوتی‌ها رو به افزایش است و خبرهای تلخ درگذشت بیماران کرونایی به گوش می‌رسد. حفظ آرامش و سرعت در پیگیری روند درمان می‌تواند تا حدود زیادی دغدغه‌های روزهای سخت درگیری با بیماری را کاهش دهد. درصورت درگیری با بیماری با دانستن چند راهکار ساده می‌توانیم در کاهش هزینه‌ها به خود و دیگران کمک کنیم.  

اطلاع از مثبت یا منفی بودن نخستین‌کاری است که فرد دارای علائم بیماری انجام می‌دهد. برای دادن تست بهتر است از نشانی مراکز و خانه‌های بهداشت نزدیک محل زندگی خود اطلاع داشته باشید. کارشناسان و پزشکان مستقر در این مراکز با رعایت همه اصول بهداشتی بعد از شنیدن شرح حال بیمار، با گرفتن تست پی سی آر به‌صورت رایگان، نتیجه را در کمترین زمان به بیمار اطلاع می‌دهند. اگر بیمار حال مساعدی نداشته باشد و بخواهد تست را در منزل انجام دهد باید هزینه‌ای حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان بپردازد. راه دیگر خریدن کیت تست کرونا به قیمت ۱۲۰ هزارتومان از داروخانه است که اگر با روش کار آن ناآشنا باشید احتمال خطا در نتیجه نهایی وجود دارد. در برخی بیمارستان‌ها و مراکز خصوصی انجام تست کرونا ۴۰۰ هزار تومان هزینه دارد.  

  • داروهای میلیونی 

اگر کرونا گرفتیم چه کنیم؟

گاهی با وجود داشتن همه علائم، نتیجه تست منفی می‌شود. اما به گفته کارشناسان مراکز بهداشت و درمان، علائم بیماری مهم‌تر از نتیجه تست است. بنابراین حتماً باید با مراجعه به پزشک و بسته به شدت بیماری از داروهای لازم برای جلوگیری از روند بیماری استفاده کنید. همه داروهای مربوط به این بیماری باید از طرف پزشک تجویز شود. در زمان اوج‌گیری کرونا و افزایش مبتلایان، تهیه داروها در داروخانه‌های خصوصی به سختی ممکن است. برای تهیه این داروها در بیمارستان‌های خصوصی و برخی داروخانه‌ها باید هزینه‌ای حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزارتومان برای هر نسخه بپردازید.  
درصورت درگیری ریه و تجویز پزشک لازم است با اسکن ریه از سلامت دستگاه تنفسی خود مطمئن شوید. حداقل هزینه‌ای که برای اسکن ریه باید بپردازید حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است. درصورت نداشتن سرفه و علائم درگیری ریه نیاز به اسکن نیست. بنابراین در صورت تشخیص نبود علائم درگیری ریه توسط پزشک اصرار به انجام اسکن نداشته باشید. اما درصورت تشخیص پزشک، ممکن است در طول بیماری ۲ بار مجبور به اسکن ریه شوید.  
اگر ریه درگیر شده باشد با تشخیص پزشک معالج و متخصص عفونی یا ریه، ممکن است دارویی به نام رمدسیویر تجویز شود. ۶ دارو طی ۵ روز باید تزریق شود؛ روز اول ۲ دارو با هم. هزینه خرید هر دارو از بیمارستان‌های خصوصی حدود ۷۰۰ هزار تومان است. هزینه هر بار تزریق همراه با سرم و داروهایی دیگر (به تشخیص پزشک) حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است. اگر بخواهید در مراکز خصوصی تزریق کنید قیمتی حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان برای حضور پزشک و پرستار باید بپردازید.

تزریق در منزل با حضور پرستار هم حدود ۳۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان و بیشتر متغیر است. حتی در صورت داشتن دفترچه بیمه و استفاده از خدمات دارویی با تعرفه بیمه، ناگزیر از پرداخت هزینه تزریق دارو همراه سرم هستید. این هزینه‌ها فقط برای درمان در مراحل ابتدایی است. در صورت بستری در بیمارستانی غیر از بیمارستان‌های دولتی و مخصوص بیماران کرونایی، بیمار باید هزینه‌های میلیونی برای هر شب بستری را بپردازد.  

  • هزینه‌های تغذیه بیمار

اگر کرونا گرفتیم چه کنیم؟

تقویت بنیه بدنی و تغذیه بیمار کرونایی از مهم‌ترین کارهایی است که به بهبود بیماری کرونا کمک می‌کند. مغز بادام، پسته، گوشت بلدرچین، خوراک ماهیچه، ماهی، عسل، انواع ویتامین‌های خوراکی، انواع میوه به‌ویژه سیب و هویج از خوراکی‌های توصیه شده برای تسریع در روند بهبود بیماری است که در کنار درمان دارویی، هزینه بسیار بالایی برای بیمار خواهد داشت. خرید قرص‌های زینک و ویتامین‌های سی و دی مشمول تعرفه بیمه نیست و باید با قیمت آزاد خریداری کنید. کمک در خرید و تهیه مواد خوراکی و دارو به‌ویژه برای افراد نیازمندان یکی از کارهایی است که به‌صورت نذر به‌ویژه در ایام محرم توسط خیّران انجام می‌شود. ارتباط با مراکز خیریه‌ها، مساجد و معتمدان هر محله بهترین راه برای ارسال کمک‌های خیرخواهانه به دست بیماران نیازمند است.  

  • کمتر شدن هزینه‌های بیمارستان‌های دولتی

اگر کرونا گرفتیم چه کنیم؟

تهیه داروها و تزریق رمدسیویر و سایر داروها در صورت پیشرفت بیماری هزینه بالایی دارد. اما اگر بتوانید داروهای مربوط به بیماری کرونا را از داروخانه‌های دولتی تهیه کنید هزینه درمانی کمتری خواهید پرداخت. داروخانه‌های طالقانی در خیابان شریعتی بالاتر از میدان قدس و شهید کاظمی در خیابان ولی‌عصر(عج)، بالاتر از پارک وی از داروخانه‌های دولتی در پهنه شمال است. شرط دریافت دارو از داروخانه‌های دولتی داشتن نسخه پزشک متخصص با مهر بیمارستان است.

اگر می‌خواهید از سایر داروخانه‌ها اطلاع پیدا کنید یا برای دسترسی به داروهای کمیاب مشاوره بگیرید، شماره ۱۹۰ مرکز ملی پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت تماس بگیرید. شماره داخلی ۳ (دریافت مشاوره دارویی و اعلام مشکلات تأمین دارو) و سپس شماره داخلی یک (برای دریافت راهنمایی درخصوص داروهای کمیاب) شما را به اپراتور وصل می‌کند تا از او راهنمایی بگیرید. این سامانه روزهای تعطیل نیز فعال و پاسخگوست. اگر از ابتدای شروع بیماری کرونا، روند درمان را در بیمارستان‌های مسیح دانشوری یا میلاد یا مراکز دولتی پیگیری کنید می‌توانید داروهای مربوطه را با قیمت مناسب‌تری، دریافت و از خدمات رایگان ویزیت و تزریق استفاده کنید. پس از طی دوره نقاهت، خانه‌های بهداشت تست منفی انجام نمی‌دهند و بهتر است به بیمارستان‌های دولتی مخصوص کرونا مراجعه کنید.  
 

کد خبر 622566

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha