گروه بورس: جنجال ادغام بورس‌های غول‌پیکر اروپایی و آمریکایی در یکدیگر بالا گرفت.

براساس تازه‌ترین خبرهای دریافتی، در حالی که از یک سو کنسرسیوم بورس نیویورک(نایمکس) و یورونکست(بورس یکپارچه اروپا) پیشنهاد خرید سهام و ادغام با بورس‌های آلمان و ایتالیا را ارائه داده‌اند، مسئولان بورس آلمان معروف به دویچه‌بورس در اقدامی متقابل اعلام کرده‌اند آماده خرید سهام یورونکست و بلعیدن دومین بورس بزرگ قاره اروپا هستند.

یورونکست ظرف یک دهه اخیر و با ادغام بورس‌های پاریس، بروکسل، لیسبون و آمستردام تشکیل شده و از نظر جغرافیایی، گسترده‌ترین بورس قاره اروپا به حساب می‌آید. یورونکست از نظر ارزش بازار نیز دومین بازار سهام اروپا پس از بورس لندن است.

یورونکست و نایمکس (بورس نیویورک) در ژانویه سال 2006میلادی تفاهم‌نامه‌ای را برای ادغام دو بازار سهام بزرگ فعال در دو سوی اقیانوس اطلس، امضا کردند.

بورس سهام نیویورک که با نام اختصاری نایمکس شناخته می‌شود با ارزش بازاری معادل 14هزار میلیارد دلار، بزرگ‌ترین بازار سهام جهان به حساب می‌آید و در مجموع، حدود یک‌سوم کل ارزش بازار سرمایه جهان را در خود هضم کرده است.

در تازه‌ترین اقدام، مسئولان یورونکست و نایمکس اعلام کرده‌اند برای گفت‌وگو با مالکان سهام شرکت بورس فرانکفورت آلمان معروف به دویچه‌بورس و بورس ایتالیا مشهور به بورسا ایتالیانا در مورد ادغام آماده هستند تا امکان انجام یک برنامه ادغام چهارجانبه فراهم آید.

مسئولان دویچه‌بورس در اقدامی متقابل به کمیسیون اروپا اعلام کرده‌اند در نظر دارند سهام شرکت بورس یورونکست را بخرند. آنها از مسئولان بورسا ایتالیانا هم دعوت کرده‌اند به بورس «پان‌اروپا» که از ادغام دویچه‌بورس، یورونکست و بورسا ایتالیانا تشکیل خواهد شد،‌ بپیوندند.

اما مالکان یورونکست با رد پیشنهاد دویچه‌بورس اعلام کرده‌اند بر تصمیم خود برای ادغام با نایمکس استوار هستند. کنسرسیوم نایمکس- یورونکست در بیانیه‌ای مشترک با تکرار موضع قبلی از مالکان سهام بورس‌های اروپایی خواسته‌اند با ادغام بازار مبادلات نقدی خود، سود سرمایه‌گذاران و سهامدارانشان را افزایش دهند.

کد خبر 6256

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز